نخستین تئاتر فیزیکال در اردبیل آماده اجرا شد

اردبیل - ایرنا - رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل گفت: تئاتر فیزیکال "آن در من" برای نخستین بار در مرکز این استان به‌مناسبت هفته بزرگداشت مولانا شاعر و عارف نامدار به روی صحنه می‌رود.

غریب منوچهری روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تئاتر فیزیکال "آن من" به سوال انسان در تنهای خود می‌پردازد و انتقال دهنده شعر بلند مولانا "از کجا آمده‌ام آمدنم بهر چه بود / به کجا می‌روم آخر ننمایی وطنم" است.

وی در تفاوت تئاتر فیزیکال با سایر هنرهای نمایشی گفت: تئاتر فیزیکال بدون کلام است و مفاهیم و پیام‌ها فقط با حرکات بدن انتقال می‌یابد و انعطاف اعضای بدن بازیگران به حدی است که تعجب تماشاگران را برمی‌انگیزد و نه تنها اهالی فن و هنر از مشاهده تئاتر فیزیکال لذت می‌برند بلکه همه افراد به تناسب بینش و معلومات خود از آن بهره‌مند شده و به لایه‌ای از مفاهیم عمیق و بلند آن دست می‌یابند.

وی ادامه داد: در نمایش پانتومیم از اشارات دست برای رساندن مفهم استفاده می‌شود اما در تئاتر فیزیکال از آن نیز صرفنظر می‌شود و حرکات کلی بدن گویای همه چیز است و این نوع تئاتر برای نخستین بار در اردبیل در مجتمع فدک روی صحنه خواهد رفت.

منوچهری زمان اجرای تئاتر "آن من" را ۱۳ و ۱۴ مهرماه اعلام کرد و افزود: بلیط این اثر نمایشی در سایت عرضه می‌شود و گروه تئاتر "نامرئی" تبریز آن را اجرا خواهند کرد و رضا باقرپور نویسنده و یونس ولی‌پور کارگردان و مبین حسینی زارعی و رضا باقرپور بازیگران آن هستند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل ، نبود سالن تخصصی تئاتر در استان اردبیل را دغدغه همیشگی هنرمندان هنرهای نمایشی استان ذکر کرد و با اشاره به وفور استعدادهای خوب رشته‌های نمایشی در استان، خواستار توجه مسئولان به احداث سالن تخصصی تئاتر در اردبیل شد.

مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مشهور به مولوی، شاعر بزرگ قرن هفتم هجری قمری در سال ۶۰۴ هجری قمری در بلخ زاده شد. ملاقات وی با شمس تبریزی در سال ۶۴۲ هجری قمری انقلابی در وی پدید آورد که موجب ترک مسند تدریس و فتوای وی شد و به مراقبت نفس و تذهیب باطن پرداخت. وی در سال ۶۷۲ هجری قمری در قونیه وفات یافت و از آثار او می‌توان به مثنوی، دیوان غزلیات یا کلیات شمس، رباعیات، مکتوبات، فیه مافیه و مجالس سبعه اشاره کرد.

روز بزرگداشت مولوی در تقویم رسمی کشور هشتم مهرماه ثبت شده است.

استان اردبیل در شمال ایران واقع شده و گروه‌های تئاتر و نمایش متعددی زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان فعالیت می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha