جنجال‌های نخستین مناظره انتخاباتی آرژانتین

تهران- ایرنا- نامزدهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین با شرکت در نخستین مناظره تلویزیونی، بر سر اینکه چه کسی مقصر بحران‌های اقتصادی است و چگونه می‌توان به دهه‌ها نابسامانی اقتصادی این کشور پایان داد، با یکدیگر به بحث پرداختند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روزنامه ال پائیس، نخستین مناظره تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین، بدون برنده‌ای مشخص به پایان رسید. این مناظره در سانتیاگو دل استرو (Santiago del Estero) در شمال آرژانتین برگزار شد و با معرفی سریع پنج نامزد ریاست جمهوری (خاویر میلِی (Javier Milei) اقتصاددان و نامزد راست افراطی، سرخیو ماسا (Sergio Massa) وزیر اقتصاد فعلی و نامزد حزب حاکم پرونیسم، پاتریسا بویریچ (Patricia Bullrich) نامزد راست میانه حزب «با هم برای تغییر»، میریام برگمن (Myriam Bregman) مترقی و فرماندار استانی کوردوبا و خوان شیارِتی (Juan Schiaretti) پرونیست مخالف) آغاز شد.

بر اساس قوانین آرژانتین، دو مناظره اجباری باید قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر) برگزار شود.

در حالی که شک و تردید فزاینده میان رای‌دهندگان وجود دارد، این مناظره با تمرکز بر موضوع اقتصاد، آموزش، حقوق بشر و همزیستی مسالمت آمیز با قالبی از پیش تعیین شده و قوانین سختگیرانه برگزار شد؛ مناظره‌ای که نامزدها برای بیان نکات خود فرصت محدودی داشتند. قالب انتخاب شده برای مناظره، با تنها پنج حق پاسخ در طول دو ساعت، از وقفه‌ها و تلاقی اظهارنظرها بین پنج نامزد جلوگیری کرد. خاموشی میکروفون‌ها زمانی که نوبت اظهارنظر نامزدها نبود سبب شد تا صدای آن‌ها شنیده نشود و آرژانتینی‌ها تنها لبخندهای تمسخرآمیز میلِی به اظهارنظرهای ماسا را مشاهده کنند.

خاویر میلِی (Javier Milei) اقتصاددان و نامزد راست افراطی که در نظرسنجی‌های پیش از انتخابات سراسری ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر) پیشتاز است، نتوانست در مناظره دیشب در بحث اقتصاد حتی بدرخشد. او که به دلیل رفتارها و اظهارنظرهای جنجالی بر سر زبان‌ها افتاده است، ترجیح داد تا خشم شناخته شده خود را کنترل کند و تصویری از یک دیپلمات شایسته تصاحب سکان دولت آرژانتین را از خود به نمایش بگذارد.

سرخیو ماسا (Sergio Massa) وزیر اقتصاد فعلی و نامزد حزب حاکم پرونیسم بیش از هر چیز، هدف حمله سایر نامزدها به دلیل بحران اقتصادی بود که آرژانتین با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

پاتریسا بویریچ (Patricia Bullrich) نامزد حزب «با هم برای تغییر» کمترین قدرت را در این نخستین دور مناظره‌ها از خود نشان داد. او که در اولویت سوم رای‌دهندگان است، به ارائه عملکردی مطلوب برای بازگشت به دور رقابت‌های سیاسی نیاز داشت اما نتوانست به نتیجه مطلوبی دست یابد. او در چند موقعیت، گرفتار شد و مخالفانش در بخش پیشنهادهای اقتصادی، به عنوان ضعیف‌ترین برنامه ارائه شده از سوی این حزب، به او حمله کردند.

جنجال‌های نخستین مناظره انتخاباتی آرژانتین

«دلاری‌سازی اقتصاد، اصلاح دولت، کاهش شدید مخارج عمومی، کاهش مالیات، ساده‌سازی سیستم مالیاتی، مقررات‌زدایی از اقتصاد، خصوصی‌سازی برای رهایی از دولت زیان‌ده، باز کردن اقتصاد و تعطیلی دولت» از پیشنهادهای میلِی بود که آرژانتینی‌ها بار دیگر از او شنیدند.

میلی به رای‌دهندگان گفت: با انجام چنین اصلاحاتی در ۱۵ سال، آرژانتین می‌تواند به استانداردهای زندگی مشابه ایتالیا یا فرانسه برسد، اگر به من ۲۰ سال زمان بدهید، آلمان و اگر ۳۵ سال به من بدهید، ایالات متحده.

پیشنهاد میلِی مبنی بر دلاری‌کردن اقتصاد، بیش از سایر برنامه‌ها مورد انتقاد رقبا قرار گرفت. بویریچ هشدار داد که آرژانتین دلاری برای پذیرش ندارد. ماسا تاکید کرد که تنها سه کشور جهان دارای این مدل اقتصادی هستند زیمبابوه، اکوادور و السالوادور.

سرخیو ماسا از رای‌دهندگان به دلیل مشکلات اقتصادی اخیر عذرخواهی کرد اما سعی کرد از اشتباهاتی که دولت، قبل از تصدی وزارت اقتصاد توسط او مرتکب شده بود، فاصله بگیرد.

ماسا گفت: من می‌دانم که تورم یک مشکل بزرگ در آرژانتین است.

حمله‌های نامزدهای مخالف ماسا به دلیل نتایج ضعیف عملکرد او در راس نهاد خزانه‌داری دولت بر بخش اقتصادی متمرکز بود. آن‌ها ماسا را متهم کردند که تورم را به ۱۲۴.۴ درصد فعلی رسانده است، فقر را از ۴۰ درصد فراتر برده و «طرح‌های کوچک پولی» را ارائه می‌کند که فقط باعث افزایش مشکل پولی و کسری مالی می‌شود. ماسا برخی از اشتباهات را پذیرفت، اما عمدتاً دولت مائوریسیو ماکری رئیس‌جمهوری سابق را به دلیل بدهکار کردن کشور، صندوق بین‌المللی پول را به دلیل دیکته کردن سیاست‌های اقتصادی و فرارهای مالیاتی و بسیاری پیامدهای دیگر مقصر دانست. ماسا با مجموعه‌ای از پیشنهادات مانند ایجاد یک ارز دیجیتال، قانون پولشویی و احکام زندان برای کسانی که از خزانه‌داری کلاهبرداری می‌کنند، تلاش کرد تا آرای آرژانتینی‌ها را جذب کند.

جنجال‌های نخستین مناظره انتخاباتی آرژانتین

بویریچ نامزد راست میانه گفت: همه ما فریاد می‌زنیم تا به رنجی که در آن زندگی می‌کنیم، پایان دهیم. هیچ کس در آرژانتین دیگر نمی‌تواند تحمل کند.

او بدون اشاره به جزئیات افزود: من می‌آیم تا تورم را از بین ببرم.

در زمینه آموزش، همه نامزدها از آموزش عمومی حمایت کردند و در مورد حقوق بشر بر اختلافات خود در مورد تاریخ اخیر آرژانتین تاکید کردند.

یکی از بحث‌برانگیزترین لحظات مناظره دیشب، زمانی بود که میلِی با رد تعداد ۳۰ هزار مفقود در آخرین دیکتاتوری نظامی آرژانتین (۱۹۷۶- ۱۹۸۳)، این تعداد را کمتر از ۹ هزار نفر اعلام کرد. اقدام این نامزد لیبرتارین در به حداقل رساندن تعداد قربانیان دوران دیکتاتوری آرژانتین پس از کودتای ۱۹۷۶ با واکنش نامزدهای رقیب مواجه شد. برگمن گفت: میلِی واژه آزادی را به فضاحت می‌کشد.

طبق گزارش کمیسیون‌های مختلف حقیقت‌یابی، تعداد قربانیان رژیم نظامی آرژانتین حدود ۴۰ هزار و ۱۷۵ نفر شامل اعدام شدگان سیاسی، بازداشت شدگان، مفقودان و قربانیان حبس و شکنجه سیاسی است.

دومین مناظره با موضوع امنیت، کار و «توسعه انسانی، مسکن و حفاظت از محیط زیست» یکشنبه آینده (۸ اکتبر/ ۱۶ مهر) در بوئنوس آیرس برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha