۱۰ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۱۹
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85245600
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح تولید قراردادی گوشت قرمز با استقبال عشایر ایلامی مواجه شده است

ایلام - ایرنا - سرپرست اداره کل امور عشایر استان ایلام گفت: طرح تولید گوشت قراردادی در بین عشایر استان برای ۴۰ هزار راس دام آغاز شده است.

"محمدجواد خانزادی" روز دوشنبه در بازدید از خبرگزاری ایرنا به مناسبت هفته روستا و عشایر در خصوص اجرای این طرح، اظهار کرد: سهمیه این استان از طرح تولید گوشت قراردادی ۲۷۰ هزار راس است.

وی با بیان اینکه در مرحله نخست این طرح، انعقاد قرارداد ۴۰ هزار راس دام با عشایر استان از روزهای گذشته آغاز شده است، افزود: در این طرح نهاده جو مورد نیاز دام های عشایر برای هر راس دام به مدت چهار ماه با نرخ مصوب تامین و در اختیار آنان گذاشته می شود.

خانزادی با اشاره به اینکه در این طرح قیمت نهاده جو تحویلی به عشایر به ازای هر کیلو ۱۰۳ هزار ریال خواهد بود، افزود: بعد از پایان چهار ماه( ۱۲۰ روز قرارداد) عشایر عزیز می توانند اصل پول جو دریافتی را بازگردانند یا معادل آن گوشت قرمز تولیدی را با قیمت روز تحویل دهند و یا اینکه نصف بهای نهاده دریافتی را نقدی و مابقی را نیز با تحویل گوشت قرمز تسویه کنند.

وی با بیان اینکه به ازای هر راس دام ۱۸۰ کیلوگرم جو به دامداران تحویل داده می شود، تصریح کرد: اگر قیمت دام بعد از چهار ماه از نرخ زمان قرارداد تحویل جو، بیشتر بود، دام عشایر در پایان قرارداد به همان نرخ بیشتر خریداری خواهد شد و اگر بهای دام بعد از چهار ماه کمتر از زمان قرارداد بود با قیمت زمان قرارداد که بیشتر است خریداری می شود.

سرپرست اداره کل امور عشایر استان ایلام هدف از اجرای این طرح را حمایت از دامداران برای خرید تضمینی دام مازاد، افزایش تولید گوشت و جلوگیری از قاچاق یا فروش ارزان قیمت دام توسط دامداران و عشایر عنوان کرد.

خانزادی بیان کرد: سازمان امور عشایر کشور یکی از مهمترین طرح‌های خود را برای حمایت از معیشت جامعه عشایری، طرح زنجیره تولید گوشت قرمز و افزایش بهره‌وری دام قرار داده است تا با هدف رسیدن به خودکفایی در تولید گوشت قرمز، از تولید داخلی حمایت و ذخایر ژنتیکی و مولد دام و درآمد عشایر افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: جامعه عشایری دارای ظرفیتهای فراوانی است و تلاش‌های گسترده‌ای را در راستای ارتقای شاخص‌های توسعه در مناطق عشایری به‌کار گرفته شده است.

وی تصریح کرد: همچنین معرفی دامداران متقاضی به بانک عامل کشاورزی جهت دریافت تسهیلات تامین نهاده های دامی از دیگر برنامه های این اداره کل است که در این برنامه ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات با سود ۱۲ درصد به عشایر پرداخت خواهد شد که ۸۰ درصد این تسهیلات به صورت کنستانتره و ۲۰ درصد هم نقدی به متقاضیان ارائه می شود.

به گزارش ایرنا، ایلام به عنوان یکی از قطب های دامپروری دارای یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام عشایری است.

استان ایلام دارای ۹ هزار خانوار عشایری با ۶۰ هزار نفر جمعیت بوده و یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در اختیار دارند.

۱۰ درصد از کل جمعیت استان را جامعه عشایری تشکیل داده است.

مناطق گرمسیری ایلام در ماه های سرد سال میزبان ۲ هزار راس از دام عشایر استان های کرمانشاه، لرستان و همدان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha