تحول در علوم انسانی مقدمه تحقق تمدن نوین اسلامی است

قم- ایرنا- رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: تحول در علوم انسانی مقدمه اصلی در حرکت جامعه به سمت تمدن نوین اسلامی است، برخی از آموزه‌های علوم انسانی رایج در جامعه ما دقیقا در مقابل ارزش‌های دینی و اسلامی قرار گرفته‌است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت‌الله محمود رجبی روز دوشنبه در آیین آغاز سال تحصیلی جدید موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، تحقق تمدن نوین اسلامی را گام و هدف نهایی انقلاب اسلامی در امتداد بعثت نبی مکرم اسلام(ص) یادکرد و افزود: در جامعه بشری کنونی بیش از محتوا و هویت تمدن‌ها، ظاهر و نمودهای مختلف آن مورد توجه قرار گرفته و اصالت تمدن که تبعی از هویت و فرهنگ آن است مورد توجه قرار نگرفته‌است.

وی گفت: برای اینکه تمدن نوین اسلامی محقق گردد باید فرهنگ غنی اسلام ناب در جامعه اسلامی پیاده شود و تا زمانی که این اتفاق نیفتد ، تمدن نوین اسلامی محقق نخواهد شد.

وی ادامه داد: علوم انسانی به عنوان ابزار اصلی در امر فرهنگ‌سازی و هویت‌سازی، مهم‌ترین نقش را تحقق تمدن نوین اسلامی دارد و سایر علوم تکمیل‌کننده آن هستند.

رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه توجه به علوم انسانی هر ساله در بین مجامع و مراکز علمی بین‌المللی بیشتر می‌شود، گفت: علوم اسلامی به خاطر جریان سازی و جهت‌دهی مهم‌ترین عامل در تحقق نوین اسلامی است.

وی اضافه کرد: اگر علوم انسانی جاری در کشور ما رنگ و بوی غربی داشته باشد تمدنی هم اگر بخواهد شکل بگیرد شاکله سکولار خواهد داشت و اگر اسلامی سازی علوم انسانی به درستی پیاده شود، تمدن نوین اسلامی بر اساس آموزه‌های دینی اسلامی محقق خواهد شد.

وی با تاکید دوباره بر اهمیت اسلامی سازی علوم انسانی خاطرنشان کرد: آیت‌الله مصباح یزدی رییس فقید رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی بیشترین نقش را در بسترسازی علوم انسانی از قبل از انقلاب اسلامی را ایفا کرده‌است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت داشتن نظم و برنامه در مباحث علمی و آموزشی، عنوان کرد: هیچ فردی جز با نظم و برنامه‌ریزی و پشتکار نمی‌تواند به اهداف تعیین‌ شده خود، برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha