تنش‌های چین و غرب چه اثری بر بازارهای جهانی خواهد داشت؟

تهران- ایرنا- خبرگزاری رویترز در گزارشی تحلیلی به سیاست‌های اقتصادی و مالی خصومت آمیز دولت‌های غربی و در راس آنها آمریکا در مقابل اقتصاد چین و اثرات آن بر بنگاه‌ها و بازارهای جهانی و چشم انداز این سیاست پرداخت.

به گزارش دوشنبه ایرنا، رویترز در گزارش امروز خود نوشت: تنش‌ها بین غرب و چین، از تعرفه‌های تجاری گرفته تا رقابت‌های فناوری و اتهامات جاسوسی در حال افزایش است. با تداوم عزم واشنگتن و پکن برای کاهش وابستگی به یکدیگر، زنجیره‌های تامین قدیمی به مرور از بین می روند. این روال موجب بالا ماندن نرخ تورم و بهره خواهد شد. با این حال، کشورهای نوظهور و غول های فناوری در سمت دیگر نبرد قدرت، برنامه هایی دارند.

بخش اول: سلام به تورم

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مصمم است تولید در بخش های استراتژیک مانند خودروهای الکتریکی و نیمه هادی ها را به امری داخلی تبدیل کند.

تحقیقات گلدمن ساکس نشان می دهد این اصرار بایدن ممکن است پیامدهای تورمی داشته باشد، به ویژه اگر تولیدات غربی به اندازه کافی و سریع افزایش نیابد تا کاهش واردات آمریکا را جبران کند.

ووتر استورکنبوم، استراتژیست ارشد سرمایه گذاری در شرکت نورث وست آمریکا می گوید: ما به دلایلی جهانی سازی را سرلوحه خود قرار دادیم چون کارآمد و ارزان بود. اما اگر اینک که با آن به مقابله برخیزیم، هزینه زیادی برای ما خواهد داشت.

تورم طولانی مدت آمریکا همچنین به این معنی خواهد بود که نرخ ها برای مدت طولانی تری بالا می مانند و دلار تقویت خواهد شد.

دلار قوی تر می تواند تورم را به کشورهای واردکننده منابع در اروپا منتقل کند و آنها را مجبور به پرداخت بیشتر برای کالاهایی با قیمت دلاری کند.

بسیاری از بانک های مرکزی اروپایی تورم ۲ درصدی را هدف قرار داده اند. با این حال شاخص های بازار از انتظارات بلندمدت تورمی معامله گران در ایالات متحده و اروپا بالاتر است.

تنش‌های چین و غرب چه اثری بر بازارهای جهانی خواهد داشت؟

بخش دوم: دوست یابی

واشنگتن در حال پیشبرد سیاست «دوست‌یابی» است: ایده جایگزینی چین در زنجیره تامین با کشورهای دوست.

تحقیقات انجام شده توسط لورا آلفارو از موسسه بازرگانی هاروارد، می‌گوید ویتنام و مکزیک در زمره ذی‌نفعان اصلی تغییر زنجیره تامین آمریکا خواهند بود.

مغولستان هم به دنبال سرمایه‌گذاری آمریکا در استخراج منابع کمیاب، مواد مورد استفاده در محصولات با فناوری پیشرفته مانند گوشی‌های هوشمند است. فیلیپین نیز به دنبال سرمایه گذاری در زیرساخت های ایالات متحده است.

آنا روزنبرگ، رئیس بخش ژئوپلیتیک در مؤسسه سرمایه گذاری آموندی، می گوید تنش های چین و آمریکا «چشم انداز جدیدی» برای تحلیل چشم اندازهای رشد بازارهای نوظهور فراهم می کند.

تنش‌های چین و غرب چه اثری بر بازارهای جهانی خواهد داشت؟

بخش سوم: هجوم هند

هند به عنوان تواناترین کشور برای رقابت با چین در تولید کم هزینه و در مقیاس بزرگ شناخته می شود. جمعیت بزرگ و جوان و طبقه متوسط رو به رشد آن فرصت هایی را برای شرکت های چندملیتی ایجاد می کند که برای کسب و کار در چین با مشکلاتی مواجه هستند.

کریستوفر راسباخ، مدیر ارشد سرمایه گذاری در جی. استرن، می گوید: «هند یک فرصت بسیار بزرگ است. شرکت‌های جهانی که ما در آنها سرمایه‌گذاری کرده‌ایم عمدتا به هند روی آورده اند.»

ارزش بازار سهام هند در سال جاری هشت درصد افزایش یافته است. بانک مرکزی هند پیش بینی می کند رشد اقتصادی در سال مالی جاری ۶.۵ درصد خواهد بود، در حالی که انتظار می رود رشد اقتصادی چین در سال جاری حدود ۵ درصد باشد.

آگاهان امر بر این باورند که اگر هند رشد اقتصادی سالانه خود را طی پنج سال آینده نزدیک به هشت درصد افزایش دهد، در موقعیتی قرار خواهد گرفت که به بزرگترین مشارکت کننده در رشد جهانی تبدیل شود.

تنش‌های چین و غرب چه اثری بر بازارهای جهانی خواهد داشت؟

بخش چهارم: علیه چین یا با چین؟

اتحادیه اروپا در حال بررسی سیاستی است که آیا تعرفه های تنبیهی علیه واردات خودروهای برقی چین اعمال کند یا نه؟؛ اروپایی ها می گویند شرکت های چینی از یارانه های دولتی بیش از حد بهره می برند.

در سوی دیگر، یارانه های آمریکا برای تولید داخلی نیمه هادی ها، ارزش سهام اینتل را افزایش داده است. اما به باور کارشناسان، سهام‌های شرکت بزرگ فناوری آمریکا و شاخص‌های سهام جهانی برابر اقدامات تلافی‌جویانه چین آسیب‌پذیر هستند.

سهام اپل در اوایل سپتامبر طی دو روز بیش از ۶ درصد کاهش یافت، زیرا گزارش‌هایی مبنی بر ممنوعیت استفاده کارکنان دولتی از آیفون توسط پکن منتشر شد.

با توجه به این حقیقت که چین خریدار غالب کالاهای لوکس در جهان است، خانه های مد غربی نیز در دام سیاست گرفتار شده اند. سازمان عالی نظارت بر مبارزه با فساد در چین قول داده است آنچه را که لذت گرایی نخبگان غربی می نامد، از بین ببرد. بانک های چینی هم به کارکنان خود گفته اند در محل کار خود از اقلام لوکس اروپایی استفاده نکنند.

تنش‌های چین و غرب چه اثری بر بازارهای جهانی خواهد داشت؟

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha