رمزگشایی از پرونده‌های قطور ترامپ و پیشتازی وی در انتخابات

تهران- ایرنا- ترامپ که برای نامزدی جمهوریخواهان در انتخابات پیش‌ رو خیز برداشته‌ با پرونده‌های قضایی و کیفری گوناگونی درگیر است. پیشتر پای او به خاطر پرونده‌های چهارگانه بارها به دادگاه باز شده بود و اینک با اتهام‌های مالی و کلاهبرداری مواجه‌است. این پرونده‌ها چه تاثیری بر محبوبیت وی و انتخابات آتی خواهد گذاشت؟

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا امروز دوشنبه دهم مهرماه (۲ اکتبر) برای رسیدگی به پرونده کلاهبرداری خود در دادگاه حاضر خواهد شد. او از سوی «آرتور انگورون» قاضی ایالتی نیویورک متهم شده که کسب و کار خانوادگی و ارزش دارایی‌های خود را به طور متقلبانه‌ای افزایش داده‌است.

افزون بر آن، دروغ‌گویی ترامپ درباره ارزش خالص دارایی‌های خود بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۲۱، کلاه‌برداری‌ با هدف دریافت وام‌های بهتر و پرداخت مالیات‌های کمتر و غیره تنها چند مورد از اتهامات است.

بر اساس اعلام قاضی انگورون، ترامپ تقریبا برای یک دهه صورت‌های مالی نادرست ارائه کرده و درباره دارایی خالص خود بین ۸۱۲ میلیون تا ۲.۲ میلیارد دلار اغراق کرده‌است. او همچنین افزود: «ارزش‌گذاری بیش از حد ترامپ شامل املاک او در فلوریدار، پنت‌هاوس در منهتن و همچنین ساختمان‌های اداری و زمین‌های گلف مختلف است.»

پرونده جدید علیه رئیس جمهوری سابق آمریکا در حالی به راه افتاده که او همین حالا هم با چهار پرونده‌ قضایی و کیفری دیگر نیز مواجه است و این سیاستمدار جنجالی در ماه‌های آتی کار دشواری برای دفاع از خود در دادگاه‌های مختلف در پیش خواهد داشت.

پرونده‌های چهارگانه قضایی و کیفری

ترامپ در چهار پرونده خود دست‌کم با ۹۱ اتهام مواجه است. پرونده اول در ایالت جورجیا تشکیل شده و سه پرونده دیگر در ایالت‌های فلوریدا، واشنگتن و نیویورک باز شده‌اند.

در پرونده اول، ترامپ به همراه ۱۸ تن از مقامات سابق، وکلا، دستیاران، کارکنان دفاتر انتخاباتی و اعضای محلی حزب جمهوری‌خواه متهم‌ند که برای ایجاد تغییر در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در ایالت جورجیا دست به اعمال غیرقانونی زده‌اند. در این پرونده ترامپ با ۱۳ اتهام روبرو است.

بنابراین دادگاه چهارم مارس به پرونده اتهامی ترامپ در تلاش برای ابقا در قدرت بعد از شکست انتخاباتی در سال ۲۰۲۰ مربوط است و شامل اتهاماتی از جمله توطئه برای جلوگیری از برگزاری یک رویه رسمی، اخلال و تلاش برای جلوگیری از رویه رسمی و توطئه برای فریب دادن آمریکا می‌شود. این یکی از چهار پرونده بزرگی است که آقای ترامپ را در ۱۸ ماه آینده بارها به دادگاه خواهد کشاند.

در پرونده دوم، ترامپ در فلوریدا متهم شد که مدارک محرمانه را در اقامتگاه تفریحی خود در مارآلاگو پنهان کرده و حاضر به بازپس دادن آنها به مقام‌های مربوط نشده‌است. بنابراین رئیس‌جمهور سابق آمریکا در این پرونده به ۴۰ فقره جرم از جمله نگهداری آگاهانه اطلاعات حساس دفاعی و مانع‌تراشی در اجرای عدالت متهم شده‌است.

پرونده سوم علیه ترامپ، به تلاش‌ او برای ابطال نتیجه انتخابات قبل از شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ مربوط می‌شود. در این شکایت‌نامه که در آن چهار اتهام مطرح شده، ترامپ به جرایمی مانند توطئه برای فریب دولت و توطئه برای مانع‌تراشی در تأیید رئیس‌جمهوری جو بایدن توسط کنگره متهم شده‌است.

در جریان پرونده چهارم، ترامپ در ماه مارس به نخستین رئیس‌جمهور ایالات متحده تبدیل شد که به دلیل پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن در سال ۲۰۱۶ و دستکاری اسناد تجاری با اتهامات کیفری مواجه شده‌است.

دورخیر ترامپ برای ورود مجدد به کاخ سفید

ترامپ از مدت‌ها پیش رقابت انتخاباتی خود را آغاز کرده و عصر یکشنبه یعنی روز قبل از حضور در دادگاه، کارزار انتخاباتی را در آیووا ادامه داد.

نکته قابل توجه اینکه نتایج نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد ترامپ به رغم اتهامات کیفری متعدد همچنان نامزد پیشتاز در رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ جمهوری خواهان است و این دادگاه‌ها تاثیری منفی بر دیدگاه عمومی نگذاشته‌است شاید به این دلیل که رقیب قوی چه در حزب خود و چه حزب رقیب وجود ندارد.

نتایج نظرسنجی اخیر که توسط «وال استریت ژورنال» انجام شده نشان می‌دهد ۵۹ درصد جمهوری‌خواهان ترجیح می‌دهند ترامپ نامزد حزب آنها برای انتخابات ۲۰۲۴ باشد. «ران دیسانتیس» فرماندار فلوریدا با ۱۳ درصد و «نیکی هیلی» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل با ۸ درصد در رتبه های بعدی میزان محبوبیت در بین جمهوری خواهان قرار دارند.

نظرسنجی «ان‌بی‌سی» نیز که تیرماه انجام گرفت از پیشتازی ترامپ بین نامزدهای جمهوری‌خواه حکایت می‌کرد. براساس این نظرسنجی، ترامپ با ۵۱ درصد آرا، ۲۹ رتبه از نزدیک‌ترین رقیب خود، ران دسنتیس با ۲۲ درصد آرا، بالاتر ایستاده‌است.

در تبیین چرایی محبوبیت ترامپ ‌مولفه‌هایی گوناگونی دخیل‌اند؛ مولفه‌هایی از نبود رقیب قدرتمند در حزب جمهوریخواه گرفته تا عملکرد ضعیف رئیس جمهور کنونی و قحط الرجال سیاسی در طیف دموکرات با وجود کهولت غیرقابل اغماض شخص بایدن. از این رو در این خلا، با نزدیک شدن به موعد انتخابات، بر محبوبیت ترامپ افزوده می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha