مراقب کلاهبرداران اینترنتی باشید
کلاهبرداری اینترنتی

شهرکرد- ایرنا-این روزها کلاهبرداران اینترنتی در قالب ارسال پیامک یا فایل اقدام به خالی کردن حساب برخی از کاربران می‌کنند که در این زمینه پلیس بارها هشدار داده است که مخاطبان این فضا، از باز کردن لینک‌های ناشناس خودداری کنند.

به گزارش ایرنا، با توجه به استفاده از فناوری‌های نوین از جمله اینترنت و فضای مجازی و افزایش خرید و فروش اینترنتی، برخی افراد سودجو به شکل‌های مختلف از اشخاص حقیقی و حقوقی کلاهبرداری می‌کنند که گاهی این پرونده‌ها در حال افزایش است.

کلاهبرداری از طریق برخی از پلتفرم‌ها یا سکوهای اینترنتی، کلاهبرداری در قالب موسسات ناشناس، کلاهبرداری با ترفند آگهی فروش کالا، خانه، خودرو، لوازم و سایر ملزومات مورد نیاز زندگی ،کلاهبرداری با ترفند جایزه و یا کمک به بیماران از جمله نمونه‌های این نوع کلاهبرداری اینترنتی است که به آنها اشاره شده است.

جاسم یکی شهروندان چهارمحال و بختیاری و از جمله یکی از مالباختگان در کلاهبرداری‌ اینترنتی است که در چند روز اخیر با ترفند خرید خودرو، مبلغ زیادی را به حساب یک مدعی فروش خودرو واریز کرده است.

این مالباخته در گفت وگو با ایرنا یادآور شد: در یکی سایت‌ها با فروشنده یک خودرو آشنا شدم و پس از تماس با فردی که خودش را فروشنده معرفی کرده بود، بر سر قیمت به توافق رسیدیم و مبلغی را برای بیعانه به حساب فروشنده واریز کردم.

وی اظهار داشت: پس از رسیدن به مقصد متوجه شدم که این آدرسی که این شخص داده اشتباه است و آدرس محل زندگی فروشنده نیست و برای بررسی حساب این فرد به بانک مراجعه کردم که متوجه شدم که حساب این فرد خالی است و صاحب حساب که همان فرد کلاهبردار است در استان دیگر زندگی می‌کند و آدرس را به ما اشتباهی داده است.

یکی دیگر از مالباختگان در فضای مجازی نیز که با ترفند آگهی جعلی فروش نهاده‌های دامی و کودهای شیمیایی به قیمت ارزان در یکی از استان‌ها، پول به حساب فروشنده واریز کرده است، گفت: در یکی از سایت‌های فروش نهاده‌های دامی و کودهای شیمیایی با آگهی‌ فروش نهاده دامی مواجه شدم و مبلغی را برای نهاده به حساب فرد فروشنده که خودش را مسوول مرکز فروش نهاده معرفی کرده بود واریز کردم.

محمد افزود: فرد فروشنده پس از دریافت وجه از دامداران و کشاورزان از ارسال محصولات خودداری کرد و یا محصولات نامرغوب و بی‌کیفیت برای کشاورزان و دامداران ارسال می‌کرد.

مراقب کلاهبرداران اینترنتی باشید

کلاهبرداری‌های اینترنتی در سال‌جاری ۵۰ درصد افزایش داشته است

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات چهارمحال و بختیاری(فتا) با اشاره به اینکه ۸۰ درصد پرونده‌های تشکیل شده در پلیس فتا در خصوص جرایم و کلاهبرداری مالی است، گفت: کلاهبرداری‌های اینترنتی در استان ۵۰ درصد افزایش داشت.

سرهنگ مرتضی عسگری در گفت گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه برخی از فروشگاه‌های اینترنتی فاقد مجوزهای لازم هستند و افراد سودجو برای فریب مردم و کسب منفعت اقدام به راه‌اندازی این سایت‌ها می‌کنند، افزود: افراد باید دقت داشته باشند که خریدهای مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های دارای نماد اعتماد الکترونیکی(ای نماد) و یا نشانگاه‌های اعلامی از طرف ارگان‌های رسمی و معتبر کشور انجام دهند.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون برخی از مشتریانی که از سایت‌های فاقد مجوز خرید می‌کنند و یا به آگهی‌های مندرج در سایت‌های فروش آنلاین مراجعه می‌کنند، پس از خرید از کالاهای دریافتی خود ناراضی هستند.

عسگری گفت: برخی از افراد سودجو و کلاهبردار در خریدهای آنلاین کسب‌وکارهای فاقد مجوز تبلیغات اغواکننده‌ای را به نمایش می‌گذارند که باعث جلب‌ توجه مشتریان و کاربران فضای مجازی می‌شود به همین دلیل کاربران فضای مجازی باید مراقب باشند فریب این تبلیغات اغواکننده را نخورند و در هر خرید اینترنتی به اصالت سایت توجه و اطمینان حاصل کنند که سایت دارای" ای نماد" باشد.

عسگری اظهار داشت: در صورت مشاهده موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir لینک مرکز فوریت‌های سایبری با ما در میان بگذارید.

وی با تاکید بر اینکه همه اجناس این مراکز قابلیت خرید و ضمانت خرید ندارد، گفت: افراد باید بعد از خرید جنس و رویت آن در صورت رضایت پول پرداخت کنند.

به گزارش ایرنا، مشترکان پهنای باند در استان یک میلیون و ۲۵۹ هزار و ۶۹۰ کاربر است که از این تعداد ۱۰۳ هزار و ۹۷۸ کاربر مشترکان پهنای باند ثابت و یک میلیون و ۱۵۵ هزار و ۷۱۲ کاربر مشترکان پهنای باند سیار هستند.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha