قائم مقام وزیر علوم: مدیریت عالمانه بر کشور حاکم است

مشهد -ایرنا-قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هم اکنون مدیریت عالمانه بر کشور حاکم است و مسیر تحول اساسی زیربنایی برای انجام، جهش‌ها و گام‌های بلندتر علمی فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد سلیمانی دوشنبه شب در دانشگاه فردوسی مشهد در اولین مراسم طرح تعالی منش استادی (در مسیر فرزانگی) ویژه ۱۶۰ تن از استادان تازه استخدام شده در دانشگاه‌های کشور افزود: باید در حوزه علم، دانش و پژوهش کشورمان را ارتقا دهیم و این موضوع نیز با کمک شما جوانان در کسوت اعضای هیات علمی جدید اتفاق خواهد افتاد، از سوی دیگر استادان پیشکسوت که افتخار این جامعه هستند توانستند مراتب علمی کشور را برای امروز ارتقا دهند.

وی با اشاره به اینکه حدود 2 سال است که با پیشنهاد وزیر علوم بر روی اجرای این طرح کار شده است، ادامه داد:طرح منش دنیایی از تجربه است زیرا کلاس داری، فوت و فن خاص خود را دارد و استادان باید بتوانند چند بعدی باشند تا در مسیر خود، دچار انحراف نشوند.

رئیس مرکز هیات‌های امنا و هیات‌های ممیزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: ثروت در پژوهش است و دانشگاهیان با انعقاد قراردادهای پژوهشی که البته همراه با سختی‌های خاص خود نیز همراه است، امکان تامین شرایط مالی مناسبی را پیدا می‌کنند، البته استادان بابد بتوانند توانایی‌های خود را به صنعت و جامعه، نیز به خوبی ارائه دهند.

او با اشاره به اینکه در گذشته مسیر سخت و طولانی توسط بیش از ۱۲۰ دانشجو و ۱۰ استاد دانشگاهی برای ساخت ماهواره صورت گرفت، گفت: اکنون همه کشور پای کار این هستند و با عشق به وطن و مردم سعی در باز طراحی تمدن علمی کشور دارند ؛ پرتاب موفقیت آمیز ماهواره افتخار دیگری برای ملت ایران ایجاد کرد.

سلیمانی خطاب به نو استادان اظهار کرد:از شما می‌خواهم در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها ورود پیدا کنید زیرا بسیاری از نیازهای کشور در این سامانه به ثبت رسیده است و اجرای آن توسط استادان دانشگاه، همراه با پایه‌های تشویقی خواهد بود.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تهیه آیین نامه ارتقاء استادان هیات علمی بیان کرد: دانشگاه محل علم، فرهنگ، معرفت، آموزش و اجراست و تلاش استادان در حوزه های مختلف در این آیین نامه دیده شده است.

وی ادامه داد: همچنین ۱۴ نوع بورسیه دانشجویی تعریف شده است تا شرایط مناسبی برای فعالیت دانشجویان در کنار استادان فراهم شود.

استادان روایت خود را به دانشجویان منتقل می‌کنند

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تحقیقات و فناوری نیز گفت:استاد خواسته یا ناخواسته، روایت خود از زندگی را به دانشجویان منتقل می‌کنند لذا آگاه شدن نسبت به این نقش و پربار کردن این نقش و تعالی آن لازم است.

عبدالحسین کلانتری افزود: نو استادانی که به کسوت استادی نایل می‌شوند و سپس در دانشگاه نقش استادی را ایفا می‌کنند باید در ابتدای خدمت خود با مهارت‌هایی آشنا شوند. استادان باید برای مناسبات بین خود با سایراستادان دیگر، ارتباط با دانشجویان و کلاسداری مهارت های لازم را بیاموزند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات در حوزه آموزش عالی ارتباط دانشگاه با صنعت است ، ادامه داد:این آموزش ها، در محیطی تعاملی و کارگاهی با حضور اساتید شناخته شده در حوزه‌های مختلف طراحی شده است.

او گفت: ارتباط برقرار کردن این استادان با یکدیگر و شبکه سازی آن در مسیر انتقال تجربه بسیار مهم است و تعامل با یکدیگر را نیز در پی دارد.

قائم مقام وزیر علوم: مدیریت عالمانه بر کشور حاکم است

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهداف طرح تعالی منش استادی گفت:طراح اصلی این دوره وزیر علوم است و از اواخر سال ۱۴۰۰خواستار برگزاری و اجرای این طرح بود.

محمدمهدی ذوالفقارزاده افزود: برای اجرای مناسب این طرح، مطالعات تطبیقی و مکاتبه با مراکز تربیت استاد، در سراسر کشور صورت گرفت و نتیجه آن مبنای برنامه ریزی این دوره شد، زیرا معلمی ، دانش و فن است و استادان باید بر آن تسلط لازم را پیدا کنند.

او بیان کرد: در این دوره آموزش‌هایی در حوزه‌های اخلاق حرفه‌ای، رؤیت‌پذیری فعالیت‌های علمی استاد در عرصه ملی و بین‌المللی، برنامه‌ریزی درسی، فنون و روش‌های تدریس، تکنولوژی‌های آموزشی و سنجش و ارزشیابی ارائه خواهد شد.

قائم مقام وزیر علوم: مدیریت عالمانه بر کشور حاکم است

رییس دانشگاه فردوسی مشهد نیز در ادامه این نشست گفت: در گذشته کمتر به موضوع تربیت استاد توجه شده بود و به همین دلیل ، استادان با سعی و خطا راه آموزش به دانشجویان را فرا می‌گرفتند.

احد ضابط افزود: شاگرد پروری از مهمترین اهداف این طرح است زیرا بنا به گفته رهبر فقید انقلاب اسلامی ، دانشگاه کارخانه انسان سازی است و از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب اسلامی ، رسالت دانشگاه را تربیت انسان میدانند.

وی ادامه داد: استادی که به دنبال منافع مادی باشد ممکن است نخبه و یا فردی که بتواند بهترین مقاله را تهیه کند پرورش دهد ولی نمی‌تواند مربی انسان باشد. استادان باید برای تاثیر گذاری نصیحت هایشان، باید زهد و تلاش را در خود نهادینه کنند.

طرح تعالی منش استادی یا مهارت‌های ناب شاگردپروری، (در مسیر فرزانگی) با حضور ۱۶۰ استاد تازه‌استخدام دانشگاه‌های مراکز استان‌ها و دانشگاه‌های سطح یک کشور از تاریخ دهم تا چهاردهم مهرماه ۱۴۰۲ در مشهد در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha