پژوهشکده خلیج‌فارس برای توسعه آبزی‌پروری با شیلات هرمزگان همکاری می‌کند

بندرعباس - ایرنا - مدیرکل شیلات هرمزگان گفت: پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان در زمینه تبادل دانش و تخصص به ویژه در مسیر فعالیت‌های صید و صیادی و توسعه‌ آبزی‌پروری با شیلات این استان همکاری می کند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی شیلات هرمزگان، مسعود بارانی روز سه‌شنبه در نشستی با معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور با اشاره به پیشتازی شیلات هرمزگان در فعالیت‌های شیلاتی افزود: لازمه تداوم این روند بدون شک بهره‌گیری بیشتر از فعالیت‌های تحقیقاتی و استفاده از ظرفیت‌های موسسات و مراکزی همچون موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی و پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان است.

وی با بیان اینکه در تمامی راهکارهای انجام مدیریت صید از جمله ممنوعیت‌های صید از نظرات کارشناسان پژوهشکده بهره گرفته می‌شود، گفت: اقدامات خوبی در حوزه شیلات استان صورت گرفته و بدون شک فعالیت‌های تحقیقاتی شیلاتی بخش قابل توجهی از فعالیت‌های پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل شیلات هرمزگان بیان کرد: ارزیابی ذخایر آبزیان که توسط پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان انجام می‌شود در مسیر برنامه‌ریزی مدیریت صید آبزیان کمک قابل توجهی به اداره کل شیلات استان است.

بارانی با اشاره به اهمیت توسعه تکثیرماهیان دریایی با استفاده از ظرفیت پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان گفت: تکثیر ماهیان دریایی باعث تکمیل چرخه پرورش ماهیان دریایی در قفس می‌شود.

طرح تحقیقاتی پرورش گونه ژاپونیکوس بررسی شود

معاون موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور نیز ضمن اعلام آمادگی این موسسه در زمینه همکاری و ارائه طرح‌های پژوهشی به شیلات گفت: تمامی مراکز تحقیقات شیلات در سطح کشور به صورت برخط در دسترس بوده و در تمامی زمینه‌های تحقیقاتی شیلاتی و ارائه راهکارهای مناسب در راستای بهره وری بهتر طرح‌های آبزی‌پروری همکاری خواهند کرد.

محمود حافظیه پیشنهاد کرد: برای توسعه پرورش میگو و استفاده از ظرفیت کامل مزارع میگو در قالب یک طرح تحقیقاتی مشترک تکثیر و پرورش سایر گونه‌های میگو از جمله گونه ژاپونیکوس (کروما) مورد بررسی قرار گیرد.

کونه میگوی ژاپونیکوس یا کروما این نوع میگو بومی خلیج فارس و دریای عمان است که در شرایط دمایی شش ماهه دوم سال قابلیت پرورش را دارد.

میگو کروما از اواخر دهه ۱۹۵۰ در ژاپن پرورش داده شده و در طول دهه ۱۹۸۰، برای آبزی پروری به تعدادی از کشورهای اروپایی (ایتالیا، فرانسه، اسپانیا و پرتغال) معرفی شد. در حال حاضر با موفقیت در مدیترانه مرکزی و غربی پرورش داده می شود و در امتداد سواحل اقیانوس اطلس در کشور فرانسه پرورش آن متمرکز شده است.

قیمت میگوی Kuruma Penaeus (Marsupenaeus) japonicus طبق گزارشات، بالاترین قیمت میگو بوده و در بازارهای ژاپن به صورت زنده تا ۷۰ دلار به ازای هر کیلوگرم قیمت دارد.

این گونه به دلیل رنگ خاص و طعم منحصر به فردش یک غذای دریایی بسیار مورد توجه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha