آموزش و پرورش بویراحمد؛ امیدها، فرصت ها و چالش های فرارو

یاسوج - ایرنا - آموزش و پرورش بویراحمد بیشترین جمعیت تحت پوشش هم در حوزه دانش آموزی و هم پرسنلی در استان کهگیلویه و بویراحمد را دارد و نزدیک به پنج هزار فرهنگی در این شهرستان کار تعلیم و تربیت ۷۰ هزار دانش آموز را برعهده دارند.

به گزارش ایرنا،آموزش و پرورش بویراحمد بویراحمد بیشترین جمعیت تحت پوشش هم در حوزه دانش آموزی و هم پرسنلی در کهگیلویه و بویراحمد را دارد و نزدیک به پنج هزار فرهنگی در این شهرستان کار تعلیم و تربیت ۷۰ هزار دانش آموز را برعهده دارند.

بهره گیری از معلمان جدید با استفاده از ظرفیت های قانونی، تلاش برای ساماندهی سرویس های مدارس، برنامه ریزی برای بکارگیری معلمان در رشته های متناسب با تخصص آنان از جمله اقدام های دولت برای بهبود روند تعلیم و تربیت در شهرستان بویراحمد است.

کمبود فضای آموزشی و تجهیزات مورد نیاز مدارس از مهمترین نیازهای آموزش وپرورش شهرستان بویراحمد است که امید می رود مسوولان برای این نواقص چاره اندیشی کنند.

استفاده از ظرفیت های مختلف برای جذب معلمان

از آنجا که معلمان از محورهای اصلی تعلیم و تربیت با کیفیت در مدارس هستند و شهرستان بویراحمد هم به علت مهاجرپذیر بودن همواره با کمبودهایی در این خصوص روبه روست دولت با بکارگیری معلمان جدید، استفاده از معلمان براساس تخصص آنان گام های بلندی برای رفع این مشکلات برداشته است.

آموزش و پرورش بویراحمد؛ امیدها، فرصت ها و چالش های فرارو

مدیر آموزش و پرورش بویراحمد گفت: ۲۴۰ معلم دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان، ماده ۲۸ و انتقالی از مناطق دیگر برای خدمت در مدارس این شهرستان ساماندهی شدند.

کورش دلشاد افزود: نیروهای رسمی شهرستان بویراحمد تا ۲۶ شهریور ماه سازماندهی و ابلاغ آنان صادر شد اما نیروهای جدید با توجه به زمانی که به آموزش و پرورش شهرستان معرفی می‌شوند، سازماندهی می‌شوند.

مدیرآموزش و پرورش بویراحمد کرد:خوشبختانه ساعت درس بدون معلم در این شهرستان وجود ندارد و در موارد کمبود معاونان مدارس ملزم به تدریس در کلاس های بدون هستند و براساس قانون آنان در صورت نیاز ۶ ساعت موظفی تدریس داشته باشند.

دلشاد تصریح کرد: امسال خوشبختانه یکی از تخصصی‌ترین سازماندهی‌ها در مقطع متوسطه اول و دوم و همچنین فنی و حرفه ای انجام گرفت به گونه‌ای که همه ابلاغ‌ها متناسب با رشته تحصیلی معلمان صادر شده است.

دلشاد در پاسخ به این سوال که چرا صدور برخی ابلاغ‌ها تا روزهای اول مهرماه ادامه داشت افزود: صدور ابلاغ همه نیروهای آموزش و پرورش شهرستان در زمان قانونی انجام شد اما معلمانی که به عنوان سهمیه از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان، ماده ۲۸ و انتقالی از دیگر مناطق به این شهرستان ورود کرده اند ابلاغ‌های آنان در روزهای اخیر انجام شده است.

وی ادامه داد: در خصوص مدارس خاص (تیزهوشان، شاهد، نمونه دولتی) هم گفت: انتخاب معلمان در این مدارس بر عهده مدیران این مدارس است و طبق قانون هر معلمی متناسب رشته‌های مورد نیاز انتخاب می‌ شود که با توجه به اهمیت مدارس دولتی معلمان مدارس خاص باید ۱۲ ساعت در مدارس دولتی تدریس داشته باشند.

توزیع کتب درسی

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد گفت: کتاب های درسی جمعیت ۳۷ هزار دانش آموزان مقطع ابتدایی این شهرستان تا ششم مهر ماه به طور کامل توزیع شد.

وی درباره برخی گلایه ها درباره توزیع کتاب های درسی عنوان کرد: این گلایه ها مربوط به حدود ۵۰۰ دانش آموز ساکن شهرستان بویراحمد بوده که یا صغر سن داشته اند یا تازه ثبت نام کرده اند.

آموزش و پرورش بویراحمد؛ امیدها، فرصت ها و چالش های فرارو

دلشاد ادامه داد: در خصوص توزیع کتاب های درسی امسال اعلام کردیم که نیاز به حضور والدین در محل توزیع نیست و کتاب ها از طریق مدارس در اختیار آنان قرار گرفت.

وی افزود: در مقطع متوسطه اول هم بدون هیچ مشکلی توزیع کتب انجام گرفت اما در مقطع متوسطه دوم دو گروه کمی تاخیر ایجاد کردند گروه اول کسانی بودند که هدایت تحصیلی آنان صادر نشده بود و گروه دوم دانش آموزانی بودند که در آزمون تعیین رشته شرکت کرده بودند و تقریبا دو روز پیش اسامی آنان به آموزش و پرورش ابلاغ شدند .

دلشاد خاطرنشان کرد: نیاز است این دانش آموزان که تعداد آنان کمتر از ۳۰۰ نفر است در سامانه سیدا ثبت نام کنند تا کتاب های دیگر در اختیارشان قرار گیرد.

تلاش برای کاهش مشکلات سروبس مدارس

مدیر آموزش و پرورش بویراحمد با اشاره به اینکه یکی از مشکلات مدارس طی سال‌های گذشته تاکنون مساله سرویس مدارس بوده گفت: خوشبختانه با همکاری و پیگیری‌های استاندار، فرماندار بویراحمد و شورای آموزش و پرورش شهرستان امسال وضعیت نسبت به سال گذشته بهتر شده است.

دلشاد خاطرنشان کرد: در این زمینه طی نشست‌هایی که با مسوولان مدارس غیر دولتی با جمعیت بالغ بر ۱۸ هزار دانش آموز ساماندهی سرویس مدارس صورت گرفت ضمن اینکه اقدام های خوبی برای رفع مشکل سرویس مدارس دولتی هم انجام شد.

چالش ها

دلشاد در پاسخ به این سوال که مهمترین دغدغه آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد در سال تحصیلی گفت: این شهرستان طی سالیان گذشته به دلیل مهاجر پذیر بودن و عدم نیازسنجی مناسب، با کمبود شدید فضای آموزشی مواجه بوده است.

آموزش و پرورش بویراحمد؛ امیدها، فرصت ها و چالش های فرارو

مدیر آموزش و پرورش بویراحمد ادامه داد: در دوران فعالیت دولت سیزدهم چند مدارس ۹ و ۱۲ افتتاح شد اما با توجه به جمعیت ۷۰ هزار نفری دانش آموز در این شهرستان به علاوه ورودی سالانه حدود سه تا چهار هزار دانش آموز مهاجر به دانش آموزان اضافه می شود همچنان مشکلاتی وجود دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته دوران طلایی برای آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد در تهیه و تامین تجهیزات مدارس بود افزود: متاسفانه امسال تاکنون تامین تجهیزات از طرف نوسازی انجام نگرفته این در حالی است که نیازهای شهرستان بویراحمد طی چندین مکاتبه برای اداره کل نوسازی ارسال شده است.

مدیر آموزش و پرورش بویراحمد عنوان ابرازامیدواری کرد: با توجه به پیگیری انجام شده تجهیزات مورد نیاز مدارس شهرستان بویراحمد به زودی انجام گیرد.

راهکارهای بهبود خدمات به جامعه هدف

دلشاد تاکید کرد: از جمله اقداماتی که می‌تواند تا حدود زیادی بار مشکلات آموزش وپرورش بویراحمد را کاهش دهد ۲ ناحیه‌ای شدن آموزش و پرورش این شهرستان است.

وی از استاندار کهگیلویه و بویراحمد و دیگر مسوولان متولی خواست تا برای برای به نتیجه رساندن این پیشنهاد تلاش های مضاعف صورت گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha