آشوب و جنگ داخلی در حزب جمهوریخواه، بازتاب برکناری رئیس مجلس نمایندگان آمریکا

تهران- ایرنا- برکناری کوین مک‌کارتی از ریاست مجلس نمایندگان آمریکا بازتاب گسترده‌ای در میان سیاستمداران این کشور و رسانه‌ها داشت؛ بطوریکه ناظران و مطبوعات عزل وی را «آشوب»، «هرج و مرج» و «آغازگر جنگ داخلی جمهوریخواهان» و " زلزله سیاسی " توصیف کردند.

به گزارش ایرنا، رویترز بامداد چهارشنبه این اقدام را «شورش» علیه مک‌کارتی خواند و نوشت: نزاع داخلی جمهوریخواهان، کنگره را بیش از پیش به آشوب کشاند.

روزنامه لس آنجلس تایمز تاکید کرد که برکناری مک‌کارتی واشنگتن را دچار هرج و مرج کرد.

از سوی دیگر، ای.بی.سی استرالیا نوشت که اقدام یک نماینده علیه رئیس خود، آغازگر جنگ داخلی جمهوریخواهان شد

مت گیتس نماینده جمهوریخواه ایالت فلوریدا در مجلس نمایندگان طرح مک‌کارتی جمهوریخواه را مجلس نمایندگان برد با ۲۱۶ رای موافق در مقابل ۲۱۰ رای موافق به تصویب رسید. هشت نماینده جمهوریخواه به برکناری هم‌حزبی خود رای موافق دادند.

این رای گیری تنها چند روز پس از آن انجام شد که اختلافات داخلی جمهوریخواهان، دولت آمریکا را به آستانه تعطیلی بر سر لایحه بودجه این کشور نزدیک کرد.

طرح برکناری مک کارتی از سوی گیتس پس از آن ارائه شد که وی با دموکرات‌ها برای جلوگیری از تعطیلی دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا همکاری کرد. جمهوریخواهان تندرو و طرفداران دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا به دلیل توافق مک‌کارتی با دولت بایدن برای افزایش سقف بدهی و تصویب بودجه کوتاه‌مدت از عملکرد وی راضی نبودند.

گیتس در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: مبارزه تمام شد. حالا باید یک رئیس انتخاب کنیم.

وی افزود: واشنگتن باید تغییر کند. ما باید مجلس نمایندگان را در مسیر بهتری قرار دهیم. مک‌کارتی نتوانست در جایی که مهم است، موضعگیری کند. اگر او نتواند، من این کار را می‌کنم.

گیتس تاکید کرد: مک‌کارتی یک موجود باتلاقی است. او با جمع‌آوری پول‌های خاص و توزیع آنها برای جلب حمایت به قدرت رسید. ما این تب را از بین می‌بریم.

باب گود نماینده جمهوریخواه ویرجینیا تاکید کرد: ما رئیسی می‌خواهیم که برای چیزی مبارزه کند، نه اینکه فقط رئیس بماند.

نانسی میس نمانیده جمهوریخواه کارولینای جنوبی گفت به این دلیل به برکناری مک‌کارتی رای داد که وی به تعهدات خود در حمایت از زنان عمل نکرد.

شورش هم‌حزبی‌های مک‌کارتی واکنش‌هایی در میان دموکرات‌ها نیز در پی داشت و سببب شد که آنها جمهوریخواهان را به ناتوانی در اداره امور کشور متهم کنند.

پارمیلا جایاپال نماینده دموکرات ایالت واشنگتن در مجلس نمایندگان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در حال حاضر، اخلال در عملکرد جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان چیزی نیست که از آن لذت ببرم. مردم آمریکا استحقاق دارند دولتی داشته باشند که عملکرد خوب و آرامی داشته باشد. اکثریت جمهوریخواه قادر به انجام این کار نیست.

جری کالنی نماینده دموکرات ایالت ویرجینیا اظهار کرد: جمهوریخواهان در وضع دشواری هستند و در پی یافتن نامزدی هستند که بتواند اکثریت آرا را کسب کند.

این در حالی است که با آغاز جنگ داخلی و آشوب در حزب جمهوریخواه شماری از هم‌حزبی‌های مک‌کارتی همچنان به حمایت و تمجید از رئیس معزول خود ادامه دادند.

کلی آرمسترانگ نماینده جمهوریخواه ایالت داکوتای شمالی در حمایت از مک‌کارتی گفت که وی همچنان حمایت اکثریت اعضای مجلس را دارد و هیچ کسی بهتر از او نیست.

اندی بار نماینده جمهوریخواه ایالت کنتاکی اظهار کرد: روز غم‌انگیزی برای جنبش محافظه‌کاری و حزب جمهوریخواه بود.

تام کول نماینده جمهوریخواه اوکلاهما و از حامیان مک‌کارتی هشدار داد که این برکناری رئیس مجلس نمایندگان «ما را به سمت آشوب می‌برد.»

گارت گریوز نماینده جمهوریخواه لوئیزیانا نیز تلاش گیتس برای برکناری مک‌کاری را «نفرت‌انگیز» خواند.

مایک پنس معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا از برکناری مک‌کارتی «عمیقا ابراز ناامیدی» کرد.

هر چند مک‌کارتی این فرصت را داشت که بار دیگر نامزد عضویت ریاست مجلس نمایندگان شود اما وی تاکید کرد که قصد به جایگاه ریاست باز گردد.

وی نخستین رئیس مجلس نمایندگان در تاریخ آمریکا است که از سوی همکارانش و با طرح هم‌حزبی‌هایش عزل می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha