۱۲ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۳۳
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 85247235
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چهار هزار و ۳۰۰ تن خرما در خراسان جنوبی تولید می‌شود

بیرجند - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سالانه چهار هزار و ۳۰۰ تن خرما در این استان برداشت می‌شود که بیشترین آن مربوط به شهرستان طبس است.

به گزارش خبرنگار ایرنا مهدی جعفری روز چهارشنبه در آیین شکرگزاری برداشت خرما در شهرستان طبس افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری سه هزار و ۷۴۱ تن خرما در شهرستان طبس برداشت شود.

وی سطح زیر کشت خرما در استان خراسان جنوبی را هزار و ۵۰۳ هکتار اعلام کرد و گفت: از این میزان هزار و ۱۵۵ هکتار بارور بوده و هزار و ۲۱۳ هکتار در شهرستان طبس است یعنی حدود ۸۰ درصد به این شهرستان تعلق دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: ۲۸۰ هکتار نیز مربوط به شهرستان نهبندان که ۲۴۰ هکتار بارور است و ۲۰ درصد خرمای تولیدی استان را برعهده دارد.

وی تعداد بهره‌برداران خرما در خراسان جنوبی را هزار و ۶۰۰ خانوار اعلام کرد و گفت: باید زنجیره خرما در شهرستان طبس تکمیل شود.

جعفری با اشاره به اینکه ارقام تجاری محصول خرما، کبکاب، مضافتی، زاهدی و ارقام محلی خاره خُش و پُرکو است، بیان کرد: به دلیل مرغوبیت خرمای استان مشکلی در فروش آن نداریم اما هنوز خرمای خراسان جنوبی و طبس در سطح ملی معرفی نشده و اسم و آوازه‌ای از این خرمای باکیفیت در سطح کشور شنیده نمی‌شود.

وی گفت: باغ بزرگ و تحقیقاتی خرمای طبس به عنوان کانون ملی تولید ارقام خرماست و به عنوان ایستگاه ملی نخیلات کشور معرفی خواهد شد که بتواند جذب مناسبی از کشاورزان و خرماکاران کشور داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اضافه کرد: محصول سیر بخش دستگردان طبس نیز از نظر کیفیت و مرغوبیت حرف اول را در سطح کشور می‌زند اما نیاز است در زمینه معرفی سیر و سایر محصولات استان بیش از گذشته تلاش کنیم و در این زمینه نیازمند همراهی کشاورزان و سایر بخش‌های متولی هستیم.

۱۱ محصول ویژه خراسان جنوبی در سبد حمایتی

جعفری گفت: ۱۱ محصول از جمله زرشک، عناب، زعفران، انار، پسته، خرما، پنبه، زیتون، عسل، شتر، بز کرکی و خاکشیر را در سبد حمایتی قرار داده‌ایم و درخصوص افزایش کمیت و کیفیت این محصولات حمایت‌های لازم را خواهیم داشت.

طرح تولید قراردادی گوشت شتر در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

وی تصریح کرد: برنامه داریم که محصولاتی از جمله خرما، سیر و آنغوزه به نام طبس در سطح ملی برند (ویژند) سازی شود و در مورد خرما حمایت‌ها و اعتبار لازم را اختصاص خواهیم داد، چرا که خرمای طبس در سایر مناطق بسته بندی و به نام خودشان معرفی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: اولویت اول شهرستان طبس را بر مرمت قنوات نهرین گذاشته‌ایم که امیدواریم مطالعات آن با همراهی کشاورزان سریعتر انجام شود، دولت سیزدهم و ما در جهاد کشاورزی استان مصمم هستیم که روی قنوات نهرین کار کنیم.

وی از اجرای ۵۰ هکتار آبیاری زیرسطحی در شهرستان طبس خبر داد و گفت: از این مقدار تاکنون مطالعات ۲۹ هکتار انجام شده و آماده کار است.

جعفری همچنین گفت: طرح تولید قراردادی گوشت شتر در چهار شهرستان استان به صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: برای اجرای این طرح مراحل اولیه تخصیص نهاده انجام شده و در مرحله تخصیص ارز هستیم تا بتوانیم شتر را از پاکستان وارد کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: چهار شهرستان طبس، نهبندان، بشرویه و خوسف برای اجرای آزمایشی این طرح مهم انتخاب شدند و نهاده و ارز مورد نیاز را تامین خواهیم کرد لذا سودآوری خوبی برای کشاورزان خواهد داشت.

وی با اشاره به اهمیت امنیت غذایی گفت: امروز قدرت غذا از قدرت اسلحه بیشتر است و افرادی می‌توانند بر جوامع حکمرانی کنند که غذای بیشتری برای جامعه خود و سایر جوامع فراهم کنند.

جعفری با اشاره به شعار سال مبنی بر "رشد تولید و مهار تورم" بیان کرد: ما هیچ گونه محدودیت و ممنوعیتی در راستای افزایش تولید در سطح کشور و استان به ویژه در بخش کشاورزی نداریم.

مراسم شکرگزاری برداشت خرما با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مسئولان استانی و شهرستان طبس برگزار شد و با تقدیر از سه نخل‌کار نمونه همچنین کشاورز نمونه پرداخت کننده زکات خرما همراه بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha