بزرگ‌ترین رویداد حمل و نقلی استان فارس در آستانه افتتاح با حضور رییس جمهوری

تهران- ایرنا- اَبَرپروژه آزادراه شیراز- اصفهان که در سال ۱۳۸۹ آغاز شده بود پس از تامین اعتبار از سوی دولت سیزدهم در شش قطعه به طول ۲۱۲ کیلومتر هم اکنون آماده افتتاح است و بخش مهمی از کریدور آزادراهی شمال به جنوب کشور را تکمیل خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا استان فارس و به ویژه شهر شیراز به‌زودی آماده بهره‌برداری از بزرگ‌ترین رویداد حملی و نقلی استان و جنوب کشور می‌شود و آزادراه شیراز - اصفهان در یک مرحله به عنوان طولانی‌ترین بهره‌برداری آزادراهی با ارزش روز 25 هزار میلیارد تومان زیر بار ترافیک می‌رود.

تحول در حمل و نقل جاده‌ای جنوب کشور با افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان، رفع گلوگاه ترافیکی کریدور آزادراهی شمال- جنوب با افتتاح آزادراه منجیل- رودبار، توسعه ترانزیت بین‌المللی با آزادراه‌های مراغه- هشترود و ایجاد کوتاه‌ترین مسیر آزادراهی از پایتخت به مرز بازرگان با افتتاح آزادراه تبریز- صوفیان در سال جاری، کارنامه زرینی برای توسعه شبکه آزادراهی خواهد بود که هم اکنون در ایستگاه افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان قرار دارد.

از بین این پروژه‌ها، آزادراه شیراز- اصفهان که زمان افتتاح آن ۲۰ مهرماه امسال با حضور رییس جمهوری تعیین شده است، ۲۱۲ کیلومتر آزادراه در یک مرحله به افتتاح خواهد رسید که سبب کاهش مصرف سالیانه ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت معادل مصرف حداقل یک روز کل کشور می‌شود.

امروز (چهارشنبه) اعلام شد که در سفر رئیسی به فارس، بیش از ۷۰ همت طرح عمرانی به بهره‌برداری می‌رسد. رییس‌جمهور در این سفر ۶ قطعه از هفت قطعه آزادراه ۲۲۴ کیلومتری اصفهان - شیراز را یک‌جا افتتاح می‌کند.

این آزادراه به طول ۲۱۲ کیلومتر از محدوده «ایزدخواست» شروع می‌شود، جزو طولانی‌ترین پروژه‌های آزادراهی است و با افتتاح آن ۱۳۵ کیلومتر طول مسیر بین شیراز و اصفهان کوتاه می‌شود و ۲.۵ ساعت از زمان سیر کاسته خواهد شد. قرار است ابتدا ۶ قطعه نخست به طول ۲۱۲ کیلومتر به بهره‌برداری برسد و با برنامه‌ریزی انجام شده در مدت هفت ماه آینده عملیات اجرایی قطعه هفتم آن نیز تکمیل و آزادراه به شهر شیراز متصل می‌شود.

بهره‌برداری از این آزادراه یک تحول حمل و نقلی در جنوب کشور به ویژه استان‌های هرمزگان و بوشهر نیز به حساب می‌آید که در آینده به‌منظور تکمیل کریدور آزادراهی تهران تا بنادر جنوبی کشور ادامه خواهد یافت.

تکمیل اَبَرپروژه آزادراه شیراز- اصفهان که در سال ۱۳۸۹ آغاز شد، در مهرماه سال ۱۴۰۰ به پیشرفت ۸۵ درصدی رسیده بود، پس از تامین اعتبار از سوی دولت سیزدهم هم اکنون آماده افتتاح است و مسیر فعلی را تا ۲ ساعت کوتاه‌تر می‌کند. ارزش روز این پروژه بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

مسیر فعلی شیراز به سمت اصفهان ۴۸۵ کیلومتر و مدت زمان سفر نیز ۵.۵ تا ۶ ساعت به طول می‌انجامد و با افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان که برخلاف مسیر فعلی به شکل مستقیم است، طول مسیر ۱۳۵ کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود.

به گزارش ایرنا، برنامه دولت این است که پس از افتتاح این مسیر با ادامه محور به سمت اتصال به بوشهر، شبکه کریدوری کشور از شمال از طریق مرکز کشور به دریا متصل کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha