۱۲ مهر ۱۴۰۲، ۱۲:۱۷
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85247290
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیش از چهار هزار سالمند تحت پوشش بهزیستی زنجان هستند

زنجان - ایرنا - سرپرست بهزیستی استان زنجان گفت: بیش از چهار هزار سالمند تحت پوشش بهزیستی هستند که علاوه بر دریافت مستمری، از کمک هزینه درمان و توانبخشی، ودیعه مسکن، معیشتی، وسایل کمک توانبخشی، لوازم ضروری زندگی، بسته های حمایتی، کلاسهای آموزشی شیوه زندگی سالم و مراقبت های ویژه دوران سالمندی و غیره برخوردار می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا،روح الله خدابنده لو روز چهارشنبه در جلسه شورای سالمندان استان با گرامیداشت روز جهانی سالمند با شعار" تحقق وعده های اعلان جهانی حقوق سالمندان" افزود: یکی از برنامه های مهم اجرا شده در سال گذشته آگاهسازی پیشگیری از معلولیت ها در دوران سالمندی(سلامت سالمندی) برای سه هزار نفر سالمند بوده است.

وی اظهار داشت: این کار با هدف ارتقاء سطح سلامت سالمندان و ترویج زندگی سالم، کاهش میزان مرگ و میر ناشی از عوارض سالمندی، کاهش معلولیت ها در سالمندان به منظور بهره مندی آنان از کیفیت زندگی بهتر از جنبه های مختلف در دوران سالخوردگی برگزار شد که در سال جاری نیز اجرا خواهد شد.

این مسووول ادامه داد:برنامه پیشگیری از معلولیت های دوران سالمندی به صورت آموزش حضوری با محتوای آموزشی معین توسط ۳۵ تسهیلگر و کارشناسان هفت شهرستان به گروه های هدف اصلی شامل میانسالان و سالمندان آموزش داده می شود تا موجب افزایش آگاهی و تغییر نگرش و رفتار افراد سالمند شود.

خدابنده لو در ادامه از اجرای طرح های توانمندسازی سالمندان در شهرستانهای زنجان، خدابنده وخرمدره خبر داد و افزود: ۹۰ نفر از سالمندان تحت پوشش فعالیت های روزمره زندگی متناسب با شرایط خاص سالمندان، استفاده از وسایل کمک توانبخشی، فعالیت های ورزشی و شعرخوانی و غیره را فرا گرفتند.

این مسوول با اشاره به اجرای طرح مراقبت در منزل برای سالمندان، ادامه داد: علاوه بر طرح مراقبت در منزل که در این طرح مراقبان آموزش دیده به خانه‌های سالمندان معلول مراجعه کرده و خدمات لازم را انجام می‌دهند، برای افراد نیازمند و بسترگرا ویزیت در منزل نیز انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه نگهداری سالمندان در خانواده نقش مهمی در ارتقای سلامتی آن‌ها دارد، اظهار داشت: ایجاد فضاها و محیط های مناسب و دوستدار سالمند از طریق مناسب سازی فیزیکی اماکن عمومی، معابر و پیاده روها، پارکها، سرویس های بهداشتی، ایجاد سامانه حمل و نقل درون شهری مناسب جهت حضور سالمندان در جامعه، برگزاری برنامه های فرهنگی، تفریحی و ورزشی برای ارتقاء سلامت سالمندان مفید خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: سه مرکز شبانه روزی سالمندان زنان و مردان ( یک مرکز سالمندان مردان و یک پردیس سالمندان در زنجان و یک مرکز سالمندان زنان در هیدج ) و ۲ مرکز روزانه آموزشی توانبخشی سالمندان در شهرستان زنجان و ۲ سمن ( بنیاد فرزانگان مهرآفرین زنجان و پیشکسوت خدابنده) با هدف استفاده از ظرفیت و توانمندی آنها در مشارکت اجتماعی و ایجاد روحیه شاد و پرنشاط در سالمندان فعالیت می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha