بازدید از قلعه سنگی پرند با یک خط مترو

رباط کریم - ایرنا - برای بازدید از قلعه سنگی شهر پرند در جنوب غرب پایتخت در استان تهران کافی است یک خط مترو از کوههای شمال تهران در شمیرانات سوار شده و تا رسیدن به این کاروانسرای کهن ایرانی کمتر از ۹۰ دقیقه وقت بگذارید.

به گزارش ایرنا ، شهر پرند در شهرستان رباط کریم در موقعیت بسیار راهبردی در جنوب غربی پایتخت قرار گرفته است و ضمن جای دادن هزاران هزار جمعیت در این شهر ، یکی از مناطق بسیار جذاب اعم از گردشگری کشاورزی صنعتی اجتماعی و یکی از کریدورهای اصلی راه و شهرسازی در کشورمان و استان تهران محسوب می شود .

در شهر پرند طولانی‌ترین پیست بین‌المللی کارتینگ منطقه در شهر پرند است و لیسانس آ از فدراسیون جهاتی اتومبیلرانی دارد. مترو آن در ادامه خط یک مترو تهران است و شما را از ایستگاه شاهد (حرم حضرت امام) به فرودگاه امام خمینی و به این شهر می‌آورد. از سوی دیگر قطار برقی تهران به پرند، نیز پنجاه و سه کیلومتر طول دارد که هر رزوه مسافران خود را به این شهر می رساند.یکی از مهمترین آثار تاریخی شهرستان رباط کریم که بسیار هم دیدنی و با شکوه است قلعه سنگی نام دارد که دراین شهرستان و تقاطع اتوبان تهران ساوه واقع شده است. بنای قلعه سنگی در تقاطع مسیر اتوبان تهران ساوه و جاده قدیم ساوه از یادگارهای بسیار شاخص و ارزشمند معماری ایران قلمداد می شود که امروزه دیوارهای عظیم و سنگی آن در جنوب شهر جدید پرند تنها بنای کهن و باشکوهی است که در این منطقه خودنمایی می کند.

تست گرم خط متروی پرند با موفقیت انجام و قرار است با حل مشکل تامین برق پایدار، بهره برداری رسمی از این پروژه بعد از حدود دو دهه انتظار به زودی انجام شود. با انجام موفقیت آمیز تست گرم متروی پرند، شرایط برای افتتاح این پروژه بعد از حدود ۲ دهه انتظار فراهم است.

در شهر پرند طولانی‌ترین پیست بین‌المللی کارتینگ منطقه در شهر پرند است و لیسانس آ از فدراسیون جهاتی اتومبیلرانی دارد. مترو آن در ادامه خط یک مترو تهران است و شما را از ایستگاه شاهد (حرم حضرت امام) به فرودگاه امام خمینی و به این شهر می‌آورد. قطار برقی تهران به پرند، پنجاه و سه کیلومتر طول دارد.

بازدید از قلعه سنگی پرند با یک خط مترو

عملیات اجرایی ساخت خط متروی پرند در تابستان امسال به ایستگاه آخر رسید و همه چیز برای افتتاح این پروژه پس از نزدیک به دو دهه انتظار در هفته دولت فراهم بود، اما موضوع تأمین برق آن از طریق فیدرهای تغذیه نیرو باعث شد تا در شهریور ماه امسال افتتاح نشود.با حل مشکل تامین برق خط متروی پرند، تست گرم مسیر با موفقیت انجام و قرار است به زودی بهره برداری رسمی از خط متروی پرند با حضور مسولان مربوطه انجام شود.

شهر پرند به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی ( ره ) بسیار نزدیک است. شهر فرودگاهی امام خمینی، اکنون با هتل‌های ۵ ستاره و شرکت‌های کترینگ و خدماتی و غیره، یک مقصد کسب و کار خوب در حوزه گردشگری است.

یکی از مهمترین آثار تاریخی شهرستان رباط کریم که بسیار هم دیدنی و با شکوه است قلعه سنگی نام دارد که دراین شهرستان و تقاطع اتوبان تهران ساوه واقع شده است. بنای قلعه سنگی در تقاطع مسیر اتوبان تهران ساوه و جاده قدیم ساوه از یادگارهای بسیار شاخص و ارزشمند معماری ایران قلمداد می شود که امروزه دیوارهای عظیم و سنگی آن در جنوب شهر جدید پرند تنها بنای کهن و باشکوهی است که در این منطقه خودنمایی می کند.

بازدید از قلعه سنگی پرند با یک خط مترو

این بنا به عنوان قلعه حکومتی از روزگاران کهن به دلایل گوناگون همچون اقتصاد، شرایط نظامی، جغرافیایی و مذهبی شکل گرفته و در ادوار مختلف به تدریج گسترش یافته است. با توجه به معماری، آثار و شواهد تاریخی بدست آمده از عملیات پژوهشی و باستان شناسی، به احتمال زیاد زمان احداث آن به دوران آل بویه باز می گردد.

قلعه سنگی پرند یکی از ۵۴ کاروانسرای ایران است، که به تازگی در یونسکو ثبت شده و با قدمت یک هزار و ۵۰۰ سال علاوه بر زیبایی منحصر به فرد، اسرار زیادی در خود دارد. این قلعه سنگی در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو در ریاض عربستان،( ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۲) پرونده «کاروانسراهای ایران» ( از مجموع ۵۴ کاروانسرای تاریخی) به‌ عنوان بیست و هفتمین میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی ایران در یونسکو به ثبت جهانی رسید.

کارشناسان معتقدند، معماری عمارت حاکم نشین قلعه سنگی از معماری دوره ساسانیان الهام گرفته است و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد.

از شاهکارهای اسلامی بشمار می‌رود

این بنای سنگی در گذشته به‌عنوان بنای حکومتی مورد استفاده بوده و از شاهکارهای اسلامی بشمار می‌رود.

گفتنی است روند ساخت تکمیلی این قلعه بیش از ۲۰۰ سال به طول انجامیده است؛ هرچند پیش از انقلاب اسلامی مطالعاتی از سوی اروپایی‌ها روی این قلعه صورت گرفته است اما مهرماه ۱۳۸۲ مطالعات و بررسی‌های جدی از سوی اساتید و متخصصین امر با نظارت سازمان میراث فرهنگی کشورمان توسط مرحوم دکتر باقر شیرازی در این قلعه کلید خورد، پژوهش و مطالعاتی بسیاری که برخی معماهای آن بدون پاسخ مانده است.

شکل قلعه سنگی پرند

بازدید از قلعه سنگی پرند با یک خط مترو

پیشینه قلعه سنگی که از سنگ ساخته شده به اوایل دوره‌های اسلامی و زمان حکومت آل بویه در ایران باز می‌گردد، پلان این قلعه به سبک بناهای متداول دوران اسلامی، به صورت چهار ایوانی و با یک حیاط مرکزی است.

در بازدید از این قلعه متوجه چهار برج مدور که قطر هریک پنج متر است خواهید شد، در اضلاع چهارگانه قلعه، چهار اتاق مربع شکل با سقف گنبدی بسیار عالی از نظر معماری قرار گرفته است.

اکثر بناهای تاریخی کهن کشورمان به دلیل سهولت تهیه مصالح و کاهش هزینه ساخت با خشت خام ساخته شده‌اند، پس از آن بناهای آجری که با زحمت بیشتری نسبت به بناهای خشتی ساخته شده را می‌بینیم، اما احداث بناهای سنگی مانند قلعه سنگی پرند که هم پر هزینه و هم ساخت آن‌ها بسیار سخت بوده است، به دلیل شرایط منطقه، ناامنی، ضرورت استحکام و پایداری زیاد در جنگ‌ها ساخته می‌شد.

قلعه سنگی پرند توسط حکومت و به دلایل گوناگون همچون اقتصاد، شرایط نظامی، جغرافیایی و مذهبی ساخته شده و در ادوار مختلف به تدریج گسترش یافته است.

کشف ۴۰ هزار قطعه سفال

در محوطه و حجره های قلعه تعداد ۴۰ هزار قطعه سفال پیدا شده که توسط باستان شناس ها کد بندی شده اند. به مرور با کنار هم چیدن کدها ، از ظروف سفالی رمز گشایی شده و از کنار هم قرار دادن قطعات پازل شکل نهایی سفال ها به دست می آید.

چاه ۱۵۰۰ ساله قلعه

یکی از جالب ترین راز و رمز های این قلعه زیبا وجود چاه آب درون قلعه است، این چاه حدود ۱۵۰۰ سال پیش ساخته شده . عمق این چاه حدودا ۴۰ متر بوده و جالب اینجاست که همیشه آب دارد .

با ضرورت استحکام و پایداری زیاد در جنگ ها ساخته شده

بازدید از قلعه سنگی پرند با یک خط مترو

بناهای سنگی که به علت شرایط منطقه، ناامنی، ضرورت استحکام و پایداری زیاد در جنگ ها ساخته می شده بسیار پر زحمت و مشقت بار بوده، استخراج سنگ برای ساخت این بنای عظیم با ابزار و آلات ساده بصورت دستی و حمل این سنگ ها توسط چهارپایان انجام می شده است. لذا ساخت بنا با سنگ سال های متمادی به طول می انجامید و احداث بنای قلعه سنگی بیش از ۲۰۰ سال تخمین زده شده است.

بدیهی است در کشور پهناوری مانند ایران کهن، ساخت بناهای سنگی بسیار محدود بوده و از میان بناهای سنگی احداث شده، محدود بناهایی پابرجا مانده است. به همین دلیل حفاظت و مرمت از بنای تاریخی سنگی به منظور حفظ هویت ملی و معماری اسلامی در کشور بسیار ضرورت می یابد.

معرفی در کتاب «کاروانسراهای ایران»

«ماکسیم سیرو» در کتاب «کاروانسراهای ایران» آن را از ابنیه دوران پیش از سلجوقی می داند و طبق نوشته او کهن ترین کاروانسرای فلات ایران نزدیک رباط کریم و در کنار دشت آباد و حاصلخیز شهریار قرار دارد. دیوار ضخیم کاروانسرای رباط کریم ارتفاعی معادل دو برابر ارتفاع ساختمانهایی را دارد که در داخل کاروانسرا ساخته شده اند.

بازدید از قلعه سنگی پرند با یک خط مترو

تزئینات قطاربندی بالای بدنه بیرونی دیوارها (که نقش آبچکان داشته اند و بخش اندکی از آن در قسمتی از دیوار شمالی موجود است و شاید تنها تزئینات باقیمانده در این بنا باشد) جملگی نشان از طرحی از پیش فکر شده برای احداث بنایی با الگوی چهار ایوانی و به منظور کاربردی خاص است. با توجه به وسعت دشت های حاصلخیز منطقه، این فرض بیشتر تقویت می شود که از این مکان در دوران آبادانی به عنوان جایگاه رتق و فتق امور حکومتی در منطقه شهریار استفاده می شد. تا دوره قاجاریه ذکری از رباط کریم و کاروانسرای سنگی آن نیامده است. در این دوره، به ظاهر رباط کریم رونق بیشتری می یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha