روایت پولیتیکو از درماندگی جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا با برکناری مک کارتی

تهران-ایرنا- تارنمای پولیتیکو  برکناری کوین مک کارتی از ریاست مجلس نمایندگان آمریکا را نشانه درماندگی حزب جمهوری‌خواه و احتمال از دست دادن توانایی اداره موثر این مجلس و بروز هرج و مرج ارزیابی کرد. 

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این رسانه آمریکایی نوشت: ژانویه (دی) گذشته هنگامی که کوین مک کارتی حتی قبل از این که همکارانش به او رای دهند، شروع به انتقال وسایل خود به دفتر ریاست مجلس نمایندگان آمریکا کرد، مت گیتس (عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا از فلوریدا) وی را متهم کرد که بدون مجوز صاحب این کرسی شده است.

گفتنی است جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان روز چهارشنبه ۴ ژانویه (۱۴ دی)برای دومین روز متوالی در انتخاب رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ناکام ماندند چرا که گروهی از جمهوری‌خواهان تندرو از درخواست دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا برای پذیرفتن کوین مک‌کارتی به عنوان رئیس مجلس نمایندگان سرپیچی کردند.

پولیتیکو نوشت: مک کارتی در ۹ ماه ریاست خود در مجلس نمایندگان آمریکا هرگز اداره آن را به معنای واقعی کلمه در تاریخ آمریکا برعهده نداشت. وی هیچ گاه ترسی ایجاد نکرد و به دنبال جلب الطاف حامیان جمهوریخواهش بود که تا آخر در کنار او ماندند اما او نفوذ چندانی نداشت تا لطف آن ها را جبران کند.

این رسانه خاطرنشان کرد که مهمترین مساله ای که باعث تسلی خاطر او می شود این است که بسیاری از روسای جمهوریخواه پیشین مجلس نمایندگان آمریکا نیز -از نیوت گینگریچ گرفته تا دنیس هسترت، جان بینر و پل ران- بعد از ارتقا به این پست، با کاهش محبوبیت مواجه بوده اند.

در دهه های بعد از به قدرت رسیدن گینگریچ و به اصطلاح «انقلابیون» خودخوانده وی در انتخابات سال ۱۹۹۴، اوضاع به طور کلی و به ویژه در حزب جمهوریخواه تغییر کرده است.

او بعد از چهارسال از سوی همقطاران جمهوریخواهش از ریاست مجلس نمایندگان آمریکا کنار گذاشته شد زیرا آنها از عملکرد او خسته شده بودند و شواهد فزاینده ای از وجود چنین احساسی در بین رای دهندگان مشاهده می شد. اما چنین الگویی تا مدتها بعد از دوران گینگریچ ادامه داشته است.

پولیتیکو افزود: خلع مک کارتی از قدرت، شواهد قابل توجهی از وضعیت جمهوریخواهان مدرن را نشان می دهد. این حزب که قبلا به سمت اقتدار و نظم تمایل داشت، اکنون با چیزی شبیه نهیلیسم «هیچ انگاری» مواجه است. سیاست تحقیرآمیزی که به طرز ماهرانه توسط ترامپ مورد بهره برداری قرار می گیرد اکنون با وحشیگری کمتری نسبت به لیبرال ها و رسانه ها، دامن رهبران جمهوریخواه مفلوکی مانند مک کارتی را گرفته است.

مخالفان جمهوری‌خواه که در اخراج مک کارتی به دموکرات‌ها پیوستند، اظهار داشتند که نگران کنترل هزینه‌ها هستند و برخی مطمئناً در این مورد صادق هستند. در مورد گیتس، رهبر گروه، واضح است که دشمنی شخصی با مک کارتی داشته و این اختلاف عقیدتی نبوده است و او توانست به هدف خود برسد.

این گزارش افزود: مک کارتی بیش از همه انعطاف پذیری خود در قبال سیاست جمهوریخواهان و در این موضوع خاص، سیاست کل آمریکا را نشان داد: این که «در مقابل ترامپ کجا ایستاده اند؟»

او بعد از حمله به کنگره آمریکا گفت که استعفای فوری ترامپ را خواهد خواست. اما بعد به طور کلی اظهارات خود را انکار کرد. اما خیلی زود مک کارتی به حامی معتبر ترامپ تبدیل شد و ترامپ با بی تفاوتی و به عنوان فردی غیرقابل اعتماد به جمع مک کارتی بازگشت.

پولیتیکو نوشت: بسیاری بر این باورند که ترامپ ذاتا فردی اقتدارگرا است و برخلاف تصور به نظر می رسد که به بی نظمی در مجلس نمایندگان اهمیت چندانی نمی دهد. او حتی با وجودی که با لحنی حمایت گرایانه کوین مک کارتی را «کوین من» خطاب می کرد، سعی نکرد از او حمایت کند.

پولیتیکو در پایان نوشت: مجلس نمایندگان آمریکا اکنون مانند یک دولت درمانده است. حزب جمهوریخواه رهبرانی را انتخاب می کند که ظرفیت رهبری اعضا را ندارند و اعضا نیز علاقه ای به رهبری این حزب ندارند. مک کارتی اکنون مانند یکی از جانشینان لئونید برژنف دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی سابق است که قبل از انحلال دولت میخائیل گرباچف در پایان جنگ سرد برای مدتی کوتاه رهبری کردند. برژنف خود مدتی طولانی دبیر کلی این حزب را برعهده داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha