کانون پرورش فکری از تصدیگری خارج و به تولی‌گری وارد می‌شود

تهران- ایرنا- مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه کانون خود را از تصدیگری خارج می‌کند و به تولی‌گری وارد می‌شود، ادامه داد: البته تولیدهایی در حوزه فیلم و کتاب خواهد داشت، اما تولید را به حداقل می‌رساند.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، نشست رسانه‌ای تشریح ویژه برنامه‌های روز جهانی و هفته ملی کودک چهارشنبه ۱۲ مهر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در این نشست حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون، محمدرضا کریمی صارمی معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سمیه‌سادات ابراهیمی مدیرکل حوزه مدیرعامل کانون، فروهر معدنی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون و مجتبی دانشور مدیر نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور داشتند.

در حوزه توجه به کودکان و برگزاری برنامه برای آن‌ها نسبت به کشورهای دیگر جلو هستیم

حامد علامتی با اشاره به اینکه هفته ملی کودک از سال ۱۳۲۵ توسط نمایندگانی از کشور ژنو آغاز به کار کرده است، گفت: در آن سال کنفرانس جهانی با عنوان رفاه برگزار و قرار شد روز جهانی کودک بر اساس فرهنگ هر کشور تعیین شود، در کشورهای مختلف روزهای مختلفی از این هفته به عنوان‌ روز کودک انتخاب شده است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه ۱۶ مهر از سال ۱۳۷۲ به عنوان روز کودک نام‌گذاری شد، ادامه داد: این روز در تقویم قرار گرفت و از سال ۱۳۹۳ مسئولیت دبیرخانه هفته کودک بر عهده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گذاشته شد.

به گفته او از ابتدا هدف اصلی روز جهانی کودک، ایجاد رفاه برای کودکان بوده است، این جمله فلسفه اصلی روز کودک را تشکیل می‌دهد که بعدها اهداف دیگری هم به این هفته و روز اضافه شد. برنامه‌های کانون پرورش فکری محدود به روز و هفته کودک نیست، بلکه کانون در تمام هفته‌های سال برنامه‌هایی برای کودکان دارد. این هفته بهانه‌ای است تا خانواده‌ها متوجه اهمیت امر کودک شوند.

ایران در توجه به کودکان از دیگر کشورها جلو است

علامتی با اشاره به قدمت طولانی توجه به مقوله کودک در کشور ایران، بیان کرد: در حوزه توجه به کودکان و برگزاری برنامه برای آن‌ها نسبت به کشورهای دیگر جلو هستیم. کانون وظیفه دارد به همان اندازه که متوجه کودکان کار باشد، متوجه کودکان با نیازهای ویژه باشد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تاکید بر وظایف مادران، مسئولان و مربیان، ادامه داد: یک مادر در خانواده، یک معلم در مدرسه و مسئولان همه باید متوجه مسئولیت خود در قبال کودکان باشند، اهداف مختلف مانند همگرایی و هم‌افزایی بخش‌های مختلف، ارتقای سطح آموزش و آگاهی آموزگاران و معطوف نمودن مسئولان به مسائل کودک به خصوص کودکان با نیازهای ویژه توسط کانون پیگیری می‌شود.

او افزود: کودکان در سراسر کشور مخاطبان اول هفته کودک هستند. برنامه‌ها از ۱۵ تا ۲۱ مهر در این هفته برگزار خواهد شد و روزشمار این هفته مشخص شده است. روز ۱۵ مهر با عنوان کودک، صلح، امنیت و محیط زیست، روز ۱۶ مهر با عنوان کودک، زندگی، سلامت و رشد، روز ۱۷ مهر با عنوان کودک، مشارکت، آگاهی و شکوفایی، روز ۱۸ مهر با عنوان کودک، خانواده، هویت و عدم تبعیض، روز ۱۹ مهر با عنوان کودک، اخلاق، تربیت و مصلحت، روز ۲۰ مهر با عنوان کودک، گذشته، حال و آینده و روز ۲۱ مهر با عنوان کودک، رفاه، بهزیستی و دسترسی برابر نام‌گذاری شده است.

کانون پرورش فکری از تصدیگری خارج و به تولی‌گری وارد می‌شود

بچه زرنگ نمادی از کودکان سرزمین ما است

علامتی با تاکید بر اینکه برنامه‌های کانون در این دوره نسبت به دوره‌های قبل از تنوع بیشتری برخوردار است، ادامه داد: امسال نسبت به دوره‌های قبل، با دست پرتر حاضر می‌شویم. انیمیشن (پویانمایی) بچه زرنگ را تقدیم به کودکان این سرزمین می‌کنیم که نمایش آن از هفته گذشته آغاز شده است. بچه زرنگ نمادی از کودکان سرزمین ما است.

کانون در سال جاری ۲۹ میلیارد تومان برای چاپ، تولید و خرید کتاب خرج کرده است که از این مبلغ ۸ میلیارد تومان صرف خرید کتاب از سایر ناشران شده است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجونان با اشاره به تخفیف ۵۰ درصدی تماشای بچه‌زرنگ برای دانش‌آموزان گفت: این تخفیف با هماهنگی معلم پرورشی مدارس اتفاق می‌افتد، همچنین برای کودکان اکران‌های اختصاصی رایگان در نظر گرفته شده است. کودکان با نیازهای ویژه، کودکان کار و گروه‌هایی تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند، می‌توانند از این امکانات استفاده کنند.

به گفته مدیرعامل کانون پرورش فکری، کانون خود را از تصدی گری خارج می‌کند و به تولی‌گری وارد می‌شود، البته تولیدهایی در حوزه فیلم و کتاب خواهد داشت، اما تولید را به حداقل می‌رساند، کانون در سال جاری ۲۹ میلیارد تومان برای چاپ، تولید و خرید کتاب خرج کرده است که از این مبلغ ۸ میلیارد تومان صرف خرید کتاب از سایر ناشران شده است.

روابط با کشورهای مختلف را بازبینی می‌کنیم

علامتی درباره بازماندن چند نماینده ایرانی از دو سالانه تصویرگری براتیسلاوا و نقش کانون در این روند توضیح داد: در حال بررسی حضور کانون در عرصه‌های مختلف بین‌المللی هستیم، مذاکراتی با آمریکای لاتین، کشورهای حوزه مقاومت و ژاپن داشتیم. در چین فیلم «یدو» جایزه بهترین فیلم را گرفت و پویانمایی کانون در آرژانتین فعالیت داشت.

مدیرعامل کانون پرورش فکری ادامه داد: روابط با کشورهای مختلف را بازبینی می‌کنیم تا بتوانیم این روابط را ارتقا دهیم، امید است در دوره آینده با سه نماینده‌ای که امسال معرفی شدند، در براتیسلاوا حضور پر رنگ داشته باشیم.

او افزود: همکاران برای حضور در بولونیا حاضر می‌شوند. به زودی از سند فعالیت‌های بین‌المللی کانون رونمایی می‌شود.

فعالیت ۱۰ ساله ایران در صنعت پویانمایی

محمدرضا کریمی صارمی با اشاره به اینکه بچه زرنگ چهارمین تولید جدی انیمیشن در ایران است، ادامه داد: نزدیک ۱۰ سال است کشور ما به صنعت پویانمایی ورود کرده و در آن فعال است، امروز به دلیل فعالیت متخصصان پویانمایی در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر ارزان‌تر تولید می‌شود. جا دارد که بتوانیم در این حوزه پیشرفت کنیم، این یکی از افتخارهای ایران است، زیرا می‌تواند جریان اشتغال‌زایی ایجاد کند.

به دلیل فعالیت متخصصان پویانمایی در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر ارزان‌تر تولید می‌شود

به گفته معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تماشاخانه‌های سیار کانون در مصلی، در بخش‌هایی از اصفهان و شهرهای دیگر فعال هستند.

عضویت رایگان در کانون در روز ۱۶ مهر

فرهاد فلاح با اشاره به «کودکی بهتر، زندگی بهتر» که به عنوان شعار این دوره هفته ملی کودک انتخاب شده است، گفت: هدف اصلی هفته کودک توسعه رفاه برای کودکان بوده است و در کارگروه بخش‌های مختلف توجه به افزایش سطح کیفی کودکان مورد توجه قرار گرفت. به همین دلیل کودکی بهتر زندگی بهتر برای اینکه بتوانند از دوره کودکی نود استفاده کنند، انتخاب شد.

معاون فرهنگی کانون درباره برنامه‌هایی که در هفته کودک در سراسر کشور برگزار خواهدشد، گفت: در سراسر کشور در استان‌های مختلف مراسم‌هایی از افتتاحیه تا اختتامیه هفته کودک به تناسب استان در روزهای هفته ملی کودک برگزار خواهدشد.

به گفته او هر سال ۱۶ مهر به صورت نمادین عضویت کانون در سراسر کشور رایگان است که امسال هم به همین صورت خواهدبود. بخشی از فعالیت‌های هفته ملی کودک به شکلی تنظیم شده که کارگاه‌های تولید عروسکی و اکران پویانمایی بچخه زرنگ برگزار شود. لذا از ظرفیت اردویی بیشتر برای بچه زرنگ استفاده شد.

برنامه‌ریزی برای تولید ۴۰۰ کالا در پیرامون پویانمایی بچه زرنگ

مجتبی دانشور با بیان اینکه برای تولید حدود ۴۰۰ کالا در پیرامون پویانمایی بچه زرنگ برنامه‌ریزی شده است، گفت: از این تعداد ۳۰ قلم به لوازم‌التحریر تعلق دارد.

مدیر نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون افزود: فروشگاه‌هایی در تعدادی از شهرها هماهنگ شده است، تا یک یا دو هفته آینده برای فعالیت در تعداد بیشتر سینماها رایزنی کردیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha