توزیع پاییزه نهال با شرایط مطلوب تولید در استان سمنان برنامه‌ریزی شد

شاهرود - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به فراتررفتن میزان تولید نهال در استان از سهمیه تعیین‌شده کشوری، گفت: امسال علاوه بر برنامه سالانه در اسفندماه، نهال‌های تولیدی در فصل پاییز هم توزیع می‌شود.

جعفر مرادی حقیقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سال گذشته اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور هدف‌گذاری شد، افزود: سهم استان سمنان تولید سالانه ۲ و نیم میلیون اصله نهال است.

وی با اشاره به اینکه در راستای اجرای این طرح استان سمنان با تولید سه میلیون و ۶۰۰ هزار نهال از برنامه هدف خود جلوتر است، ابراز کرد: ۲۶ نهالستان خصوصی نیز در اجرای این طرح یاری‌گر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در تولید نهال هستند.

مرادی حقیقی به پیش بینی هواشناسی کشور مبنی بر پاییز پربارش برای امسال اشاره کرد و گفت: پس از نخستین بارش پاییزی، توزیع نهال در سطح استان بین متقاضیان و مردم اجرایی می‌شود. تولید نهال‌های مثمر و غیرمثمر با توجه به سازگاری با اقلیم‌های مختلف مناطق شمالی و جنوبی استان در دستور کار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه تولید نهال‌های مثمر سنجد و زیتون دارای صرفه اقتصادی است، افزود: از این ۲ گونه با توجه به کم آب‌بر بودن و همچنین مقاومت در برابر باد، می‌توان به عنوان بادشکن در مزارع استفاده کرد.

وی به افزایش کربن و گازهای گلخانه‌ای در کشور اشاره کرد و گفت: کاشت نهال برای مدیریت کاهش این مخاطره ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ابراز کرد: در نهالستان «چغولگیر» شاهرود نهال‌هایی شامل سنجد، زیتون، تبریزی، اقاقیا، انواع سرو (نقره‌ای، خمره‌ای و شیرازی)، کاج و توت تولید شده است.

یک میلیون و ۱۰۰ هزار نهال در شاهرود تولید شد

وی با اشاره به اینکه سهم شهرستان شاهرود برای امسال تولید ۹۰۰ هزار نهال است، ادامه داد: تاکنون یک میلیون و ۱۰۰ هزار نهال در این شهرستان تولید شده است.

مرادی حقیقی ابراز کرد: تاکنون در شهرستان دامغان ۹۰۰ هزار اصله و درشهرستان سمنان هم یک میلیون ۶۰۰ هزار نهال تولید شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان از مردم و رسانه‌ها خواست در فرهنگ‌سازی و انتقال تجربیات خوب و مفید برای حفظ و حراست از عرصه های منابع طبیعی، جلوگیری از آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع و همچنین چرای بدون رویه و مجوز دام بیش از پیش کوشا باشند.

به گزارش ایرنا، وسعت مراتع و عرصه‌های بیابانی شهرستان شاهرود به ترتیب حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار و ۲ میلیون ۳۰۰ هزار هکتار است.

از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸.۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و سه و ۶ دهم درصد جنگل است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha