کلینیک حقوقی در چهار هزار روستای کشور فعال است

خرم آباد - ایرنا - معاون حقوقی قرارگاه جهادی وزارت کشور گفت: کلینیک حقوقی در چهار هزار روستای کشور به منظور رفع مشکلات روستائیان راه اندازی شده است.

به گزارش ایرنا " محمدتقی ایرانی" روز چهارشنبه در جلسه شورای برنامه ریزی در سالن جلسات استانداری لرستان افزود: برای حل مشکلات روستاها کلینیک حقوقی تشکیل و در حوزه سیاست گذاری نیز اقادامات لازم در راستای اصلاح قوانین و مقرارت انجام شده است که حدود چهار هزار روستای کشور به این کلینیک دسترسی دارند.

وی افزود: حدود یک هزار وکیل در این کلینیک ها بصورت ۲۴ ساعته فعال هستند تا با ارایه مشاوره به روستائیان آنان را در موارد ضروری کمک کنند.

وی با بیان اینکه از سال ۵۵ تا ۹۴ با موج مهاجرت از روستاها به شهر مواجه شدیم اظهار داشت: در سال ۹۵ حدود ۳۰۰ درصد این مهاجرت ها تثبیت شده و اکنون تعداد ۴۹ هزار روستا به ۳۸ هزار روستا رسیده است که همچنان تعدادی از آنها در چالش جمعیتی قرار دارند.

وی با اشاره به سیاست های دولت سیزدهم و ابلاغ آن به وزارت کشور ادامه داد: تلاش می کنیم که روستاها مولد باشند چراکه امروز تهدید امنیت غذایی بسیار مهم است و تامین منابع غذایی به عنوان چالش جدی جامعه بشری مطرح است.

ایرانی عنوان کرد: روزگاری نه چندان دور روستاها مولد بودند و قسمت عمده ای از لبنیات، گوشت و غلات در روستاهای کشور تولید می شد که سیاست های غلط، امتیازات ویژه برای شهرها و تعاریف فرهنگی برای روستاها باعث شد روستاییان به شهرها نزدیک شوند به نحوی که امروز جامعه روستایی ۶۷ درصدی قبل از انقلاب به ۲۳ درصد رسیده است و همچنان با چالش مهاجرت مواجه ایم.

وی با اشاره اینکه اکنون حاشیه نشینی در جامعه چالش بسیاری ایجاد کرده است اظهار داشت: بسیاری از آسیب های اجتماعی حاصل مهاجرت روستائیان به دلایل مختلف به حاشیه شهرها است.

ایرانی با بیان اینکه اکنون ۴۰ نقطه حاشیه ای در لرستان وجود دارد ادامه داد: زندگی روستایی رها شده است، اکنون زندگی پایدار تولید کننده در روستاها وجود ندارد و طرح هادی بعنوان یک طرح اقامتی زندگی روستایی را دچار چالش کرده است.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد مدیریت واحد برای برنامه ریزی در سطح روستاها گفت: ساختار متمرکز حکمرانی در کشور وجود دارد و حکمرانی دهیاری ها باید احیا شود تا روستائیان بتوانند فعالیت های خود را گسترش دهند که در این راستا باید برای روستاها برنامه ریزی و آمایش انجام شود.

وی با بیان اینکه حاکمیت باید ظرفیت های استان را گسترش دهد افزود: لرستان قابلیت تبدیل به قطب کشاورزی، معدن و صنایع پایین دستی و قطب گردشگری طبیعی کشور و دنیا را دارد در حالیکه امروز به این موضوع کم توجهی می شود.

وی با تاکید بر توسعه روستاهای لرستان اظهار داشت: شورای سیاست گذاری قرارگاه جهادی با فرماندهی وزیر کشور تشکیل شده است و در راستای اصلاح، تهیه و آماده سازی طرح ها برای موانع پیش روی روستاها سیاست گذاری می شود.

ایرانی گفت: بنیاد مسکن باید به اساسنامه بند هفت در روستاها برگردد و شورای برنامه ریزی استان باید تمام برنامه ها را بازنگری و اصلاح کند.

وی با بیان اینکه لرستان دارای سه هزار و ۵۰۰ روستا است که این ظرفیت می تواند منشا تحول در تولید باشد افزود: شورای برنامه ریزی استان حکمران و برنامه ریز روستاها است همچنین کلینیک حقوقی برای رفع مشکلات حاشیه نشینی و امینت روستایی تشکیل شده است.

وی ادامه داد: باید تسهیل گری و کارآفرینی رواج یابد، کارها به مردم واگذار و طرح "تکام" بر اساس آمایش صورت گرفته در روستاها اجرا شود که لرستان بیست و یکمین استان مجری این طرح است.

"تکام" طرح توانمند سازی و کارآفرینی مردم روستا است که با هدف ایجاد مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها در حال اجرا می باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha