پارسال به ۸۲۰ هزار پرونده در دادگستری کرمان رسیدگی شد

جیرفت- ایرنا- معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با اشاره به اینکه افزایش ورودی پرونده و اطاله دادرسی چالش های اصلی دادگستری است گفت: سال گذشته ۸۲۰ هزار پرونده در دستگاه قضایی استان کرمان رسیدگی شده است و هر سال ورودی پرونده‌ها افزایش می‌یابد.

سید مهدی قویدل روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی با اهالی رسانه جنوب کرمان اظهار کرد: از رسانه ها می خواهیم در این زمینه به دادگستری کمک کنند و به کمک فعالین رسانه و اهالی فرهنگی باید اقدامات پیشگیرانه در حوزه فرهنگی و فرهنگسازی داشته باشیم.

قویدل با تاکید بر اینکه اطاله دادرسی دومین چالش دستگاه قضایی است و گلایه شهروندان را به دنبال دارد اضافه کرد: احکام قاطع و بهنگامی که باید صادر و اجرا شود به دلیل افزایش ورودی و اطاله دادرسی با مشکل مواجه شده است.

وی افزود: در کنار اقدامات صلبی و مجازات های بازدارنده به همراهی، کمک و هم افزایی اهالی رسانه به منظور فرهنگسازی، همراه سازی و حساس سازی افکار عمومی نیاز داریم.

قویدل با اشاره به اینکه رسانه می‌تواند در هنجارسازی، الگوسازی و الگوپذیری نقش آفرین باشند یادآور شد: رسانه ها در حوزه های ارزش ها، باورها و هنجارها فعال باشند.

کارگروه علمی و مشورتی رسانه تشکیل شد

وی اضافه کرد: کارگروه علمی و مشورتی رسانه ای در دستگاه قضایی یکی از زیرمجموعه‌های قرارگاه عملیاتی اجرای فرامین رهبر معظم انقلاب در استان ها است که در کرمان تشکیل شده است و در جنوب استان هم تشکیل می شود.

قویدل افزود: هدف این کارگروه افکارسنجی عمومی است و به برنامه‌های دستگاه قضایی، امور پیشگیرانه، آموزش و فرهنگسازی کمک می کند.

وی با بیان اینکه اطلاع رسانی در پرونده‌های مهم و موثر در این کارگروه تعیین تکلیف می شود افزود: اطلاع رسانی در موضوعات مهمی که نیاز به همراهی و تبیین دارد هم از طریق این کارگروه انجام می شود.

قویدل تاکید کرد: نقش اصحاب رسانه در جهاد تبیین، پاسخ به شبهات، افشای سیاه نمایی دشمن و در ایجاد ارتباط بین مردم و مسئولان چشمگیر است.

وی ادامه داد: دستگاه قضایی به دنبال این است که از این رکن مهم مترقی جامعه که از فرهیختگان جامعه تشکیل شده بهره بهینه‌ای بگیرد.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان اضافه کرد: رسانه برد گسترده‌ای دارد و از ارکان جامعه مترقی محسوب می شود اما می تواند نقش مخرب هم داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه دستگاه قضایی در چند سال اخیر به سمت تحول گام بر داشته اما با چالش هایی هم روبرو هستیم گفت: جامعه امروز با جرایم نوپدید و مسایل پیچیده اجتماعی، سیاسی و اقتصادی روبرو است و همزمان جنگ ترکیبی دشمن را داریم که دشمن از طریق جنگ نرم، جنگ اقتصادی و جنگ فرهنگی و با تمام توان قصد براندازی و دشمنی با جمهوری اسلامی دارد.

وی بیان کرد: با جرایم جدیدی که مرزهای فرهنگی حتی در روستاهای ما را هم می گیرد مواجه هستیم که باید همه با هم از آنها پیشگیری کنیم و دستگاه قضایی به تنهایی قادر با مقابله با آن نیست.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان ادامه داد: بسیاری از جرایم ناشی از ضعف آگاهی های حقوقی و قضایی است.

جشنواره رسانه و عدالت در کرمان برگزار می شد

وی با اشاره به برگزاری جشنواره استانی رسانه و عدالت گفت: افزایش ارتباط اهالی رسانه با مسولان قضایی، شناسایی چالش هایی که اصحاب رسانه در تعامل با دستگاه قضایی با آن مواجه هستند، تبیین اهداف سند تحول قضایی، کشف استعدادها رسانه‌ای استان و تلاش برای افزایش دانش حقوقی و قضایی اصحاب رسانه برخی از اهداف و نتایج برگزاری این جشنواره است.

قویدل یادآور شد: در نظر داریم دومین دوره جشنواره تئاتر در جنوب کرمان را هم در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی برگزار می کنیم.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها در تولید محتواهای پیشگیرانه می توانند کمک کنند افزود: گروه‌ها و کانال های محلی در فضای مجازی باید شناسنامه دار شوند تا از نشر مطالبی که در راستای اهداف دشمن است جلوگیری شود.

قویدل با تاکید بر ضرورت مطالبه گری رسانه ها گفت: ضعف های آموزشی، کمبودها و نیازهای شهر و استان در رسانه‌ها مطالبه شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان هم در این نشست گفت: در حوزه های اجتماعی و فرهنگی در کنار دادگستری خواهیم بود که یک نمونه آن برگزاری جشنواره تئاتر در حوزه آسیب های اجتماعی است.

حجت الاسلام سید احمد حسینی افزود: مجموعه دستگاه‌ها با هم می توانند برای کاهش آسیب های اجتماعی عمل کنند تا راهروهای دادگستری خلوت تر شود.

وی ادامه داد: برای کاهش آسیب های اجتماعی و ورودی پرونده های دادگستری نیاز به فرهنگسازی وجود دارد و در این مسیر باید از کارشناسان حوزه قضایی هم بهره گرفت.

حجت الاسلام حسینی ضمن تقدیر از خبرنگاران به عنوان سربازان مقابله با جنگ نرم گفت: اهالی رسانه در بدترین شرایط همراه همه دستگاه ها بوده اند و به عنوان خط شکن اولین افراد حاضر در صحنه مسائل و کمک به مردم حاضر هستند.

به گزارش ایرنا علاقه مندان برای شرکت در جشنواره رسانه و عدالت استان کرمان تا ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۲ می توانند آثار خود را ارسال کنند. نفرات برتر این جشنواره در زمستان امسال و پس از داوری اعلام می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha