۱۲ مهر ۱۴۰۲، ۱۷:۵۲
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 85247799
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اصفهان چهارمین استان پیر کشور است

۱۲ مهر ۱۴۰۲، ۱۷:۵۲
کد خبر: 85247799
اصفهان چهارمین استان پیر کشور است

اصفهان - ایرنا - معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان گفت: این استان بر اساس آمار مربوط به سال ۱۴۰۰ از نظر نسبت تعداد سالمندان به کل جمعیت (درصد)، در رتبه چهارم کشور پس از استان های گیلان، مازندران و تهران قرار دارد.

به گزارش ایرنا، علی پارسا روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: در زمان حاضر ۱۲ درصد از جمعیت استان را سالمندان تشکیل می دهند که این نسبت در استان گیلان که رتبه نخست را دارد، ۱۵ درصد است.

سالمند به افراد بالای ۶۰ سال گفته می شود.

وی با اشاره به اینکه اصفهان از نظر جمعیت افراد سالمند پس از تهران و خراسان رضوی، رتبه سوم کشوری را دارد، اظهار داشت: حدود ۶۴۲ هزار نفر سالمند در این استان زندگی می کنند.

پارسا با اشاره به روند نسبت جمعیت سالمندان در شهرستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از سال ۹۷ تا ۱۴۰۱ گفت: نگاهی به این نرخ گویای افزایش آن است به گونه ای که از ۱۱.۲ درصد در سال ۹۷ به ۱۲.۹ درصد در سال ۱۴۰۱ رسید.

از ۲۸ شهرستان استان اصفهان، مسائل بهداشتی و درمانی ۲۶ شهرستان (جز کاشان و آران و بیدگل) زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.

وی، پیرترین شهرستان های استان اصفهان را به ترتیب خوانسار با ۲۱.۶ درصد، بویین میاندشت با ۲۱.۱ درصد و اردستان با ۱۹ درصد جمعیت سالمندی اعلام و اضافه کرد: بُرخوار نیز با نسبت سالمندی ۹.۳ درصد، جوانترین شهرستان استان است.

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان، نرخ سالمندی جمعیت شهرستان اصفهان را نیز ۱۳ درصد اعلام کرد.

پارسا خاطرنشان کرد: سالمندان بر اساس ارزیابی که از عوامل خطرپذیری در آنها مانند ابتلا به بیماری های سخت درمان، فشار خون و دیابت صورت می گیرد به دسته های پُرخطر، خطر متوسط و کم خطر تقسیم بندی می شوند.

وی با بیان اینکه ۲۷ هزار و ۲۵۱ نفر از سالمندان استان در گروه بسیار پُرخطر قرار گرفته و نیازمند مراقبت ویژه هستند، ادامه داد: ۱۸۴ هزار نفر از سالمندان این استان نیز در گروه پُرخطر دسته بندی شده اند.

وی با اشاره به اینکه عواملی مانند امید به زندگی، شاخص مرگ و میر و نرخ باروری در سالمندی جمعیت موثر است، اظهار داشت: با توجه به کاهش شدید نرخ باروری در کشورمان، جمعیت سالمندان با سرعت بیشتری نسبت به میانگین جهانی و آسیایی در حال افزایش است بطوریکه تا سال ۲۰۵۰ میلادی حدود ۳۰ درصد از جمعیت ایران سالمند خواهند بود.

وی با بیان اینکه از هشتم تا چهاردهم مهر امسال بعنوان " هفته ملی سالمندان " نامگذاری شده است، افزود: شعار روز جهانی سالمندان نیز " تحقق وعده های اعلان جهانی حقوق سالمندان" است که برخی از این حقوق شامل برابری، استقلال و کرامت انسانی است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان به سند ملی سالمندان نیز اشاره و تصریح کرد: بسیاری از دستگاه های اجرایی در این سند وظایفی بر عهده دارند و لازم است که مطالبه گری لازم از سوی رسانه ها و مردم در این زمینه صورت گیرد.

وی با اشاره به برنامه های مراقبتی و حمایتی مرکز بهداشت اصفهان از جامعه سالمندی از سالمندان خواست تا با مراجعه به مراکز بهداشت و جامع سلامت در نزدیکترین نقطه به محل زندگی خود، خدمات مراقبتی را دریافت کنند.

مراجعه ۵۳.۵ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال اصفهان به مراکز بهداشت

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان همچنین با اشاره به اجرای برنامه غربالگری و خطرسنجی مردم استان در مراکز بهداشت، گفت: از زمستان سال ۱۳۹۵ تا شهریور ۱۴۰۲ حدود یک میلیون و ۷۳۱ هزار نفر از جمعیت بالای ۳۰ سال زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مراکز بهداشت مراجعه کردند و از آنها خطرسنجی صورت گرفته است.

پارسا افزود: بر اساس نتایج حاصل از این خطرسنجی، ۱۱ درصد این افراد به دیابت، ۱۳ درصد به پری دیابت ( پیش دیابت) و ۲۰ درصد به فشار خون بالا مبتلا هستند.

وی همچنین با اشاره به هفتم مهر "روز جهانی قلب" گفت: با توجه به اسناد موجود در زمینه کنترل بیماری های قلبی عروقی باید خطرسنجی جمعیت بالای ۳۰ سال به ۸۰ درصد برسد که در اصفهان ۵۳.۵ درصد است.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰۰ هزار فرد مبتلا به فشار خون در استان شناسایی و غربالگری شده اند، اضافه کرد: بر اساس سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی عروقی باید شیوع فشار خون به میزان ۱۰ درصد نسبت به سال پایه کاهش نسبی پیدا کند درحالی که ما روند افزایشی داریم و میزان شیوع در چهار سال ۸.۵ درصد بیشتر شده است.

پارسا ادامه داد: افزایش شیوع فشار خون به این دلیل است که عوامل خطر در زمینه فشار خون بخوبی کنترل نشده است که از جمله این عوامل می توان به اضطراب، اضافه وزن و چاقی و بالا بودن مصرف نمک اشاره کرد.

وی، بیماری های قلبی عروقی را شایعترین عامل مرگ و میر دانست و خاطرنشان کرد: بیماری های قلبی عروقی عامل حدود ۴۰ درصد از مرگ و میرها در استان اصفهان است.

رامش حسین‌خانی مسوول برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی عروقی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست از مردم خواست حتی اگر مشکل خاصی در زمینه سلامت خود ندارند برای غربالگری شاخص های تندرستی به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

افزایش موارد حیوان گزیدگی در اصفهان

مدیر گروه بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان نیز در این نشست با اشاره به افزایش موارد حیوان گزیدگی در این استان گفت: سال گذشته ۱۹ هزار مورد حیوان گزیدگی در استان ثبت شد که این تعداد در ۶ ماه نخست امسال ۱۱ هزار مورد بود.

رضا فدایی با بیان اینکه موارد حیوان گزیدگی دو تا سه برابر شده است، افزود: در ۲۰ سال گذشته هیچ مورد فوتی ناشی از هاری در استان اصفهان نداشتیم.

وی از مردم خواست تا در صورت حیوان گزیدگی توسط هر نوع حیوانی در اسرع وقت به مراکز واکسیناسیون هاری مراجعه کنند و گفت: ۷۰ درصد از موارد حیوان گزیدگی در اصفهان مربوط به سگ و ۲۰ تا ۳۰ درصد مربوط به گربه و موارد کمی مربوط به سایر حیوانات است.

وی همچنین درباره برخی ادعاها مبنی بر تاثیر واکسن کرونا بر ابتلای افراد به برخی عوارض و بیماری ها، توضیح داد: در زمان تزریق واکسن کرونا، همه افرادی که تا یک ماه پس از دریافت واکسن به هر دلیلی در بیمارستان ها بستری می شدند توسط کمیته ای مستقل و متشکل از اعضای هیات علمی مورد بررسی قرار گرفتند که آیا دلیل بستری آنها مربوط به واکسن است یا نه.

وی افزود: در جمع کوچکی از این افراد مواردی از لخته خون در زنان کمتر از ۵۰ سال مشاهده و حدس زده شد که با یکی از برندهای خارجی واکسن مرتبط باشد اما پس از آن چیزی اثبات نشد.

فدایی افزود: وقایعی که مدت ها بعد از دریافت واکسن برای فردی اتفاق می افتد و هیچ شاهد منطقی و علمی برای آن وجود ندارد که آیا بدلیل واکسن بوده، فقط حدس شخصی است که منتسب به واکسن می شود.

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان نیز تاکید کرد: اگر مردم شکایتی از همسایگان خود درباره نگهداری حیوانات در منزل یا آپارتمان و احتمال تهدید علیه بهداشت عمومی داشته باشند می توانند آن را به سامانه تلفنی ۱۹۰ وزارت بهداشت گزارش کنند تا توسط کارشناسان بهداشت محیط بررسی شود.

به گفته وی، اگر کارشناسان بهداشت محیط با مراجعه به محل نگهداری حیوانات در منزل، تهدید علیه بهداشت عمومی را تشخیص دادند آن را به مراجع قضایی ارجاع می دهند.

مهدی فارسی مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت اصفهان نیز در این نشست از اجرای غربالگری بیماری های متابولیک ارثی در نوزادان در شهرستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خبر داد و گفت: این برنامه تا قبل از مهر امسال در ۲۱ شهرستان اجرا می شد.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان دارد که امور درمانی و بهداشتی حدود چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در ۲۶ شهرستان با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha