اسباب‌بازی وطنی، نوپا اما کارا

مشهد- ایرنا- دنیای اسباب‌بازی و سرگرمی، کسب و کار خلاق و فناورانه اما پرسودی در کشور به‌ویژه خراسان رضوی محسوب می‌شود که به نظر می‌رسد تاکنون مسیر درستی را برای رسیدن به قله‌های پیشرفت نپیموده و به باورمندی لازم برای توسعه دست نیافته است.

به گزارش ایرنا، سالها است که اسباب بازی های غیروطنی بازار کشور را در اختیار گرفته است و ویژندهای مختلف چینی با اشکال و رنگهای مختلف جای تولیدات خُرد صاحبان هنر و خلاقیت ایرانی را پر کرده است و مجالی برای خودنمایی بدانها نداده است، در حالی که با توجه به گردش مالی بالای صنعت اسباب بازی، تولید آن ظرفیت فراوانی دارد و اگر تبلیغات و رسانه هم به این حوزه کمک کند، حتما اسباب بازی و سرگرمی استاندارد ایرانی مورد توجه بیشتر قرار خواهد گرفت.

صنعت اسباب بازی در خراسان رضوی نوپا است، سالهای زیادی از شکل گیری آن نمی گذرد و به دلیل غلبه کالای مشابه چینی در بازار، تولیدکنندگان نتوانسته اند چنانکه باید توان خود را به نمایش بگذارند و بعضا شاهدیم که تولیدکنندگان اسباب بازی در مشهد کالاهای خود را با نام ویژندهای (برندها) دیگر کشورها در بازار عرضه می کنند یا اغلب ثبت تجاری نشده و نام و نشان معتبر صنعتی ندارند تا بتوانند از حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت برخوردار شوند.

اسباب بازی و سرگرمی یا وسایل ورزشی در زمره صنایعی تحت عنوان صنایع خلاق قرار گرفته اند و به جهت توجه ویژه ای که اخیرا مدیران کشور نسبت به این صنایع داشته اند، اداره کلی تحت این عنوان در وزارت صنعت معدن و تجارت شکل گرفته است.اسباب بازی و سرگرمی یا وسایل ورزشی در زمره صنایع خلاق قرار گرفته اند و به دلیل توجه ویژه ای که اخیرا مدیران کشور نسبت به این صنایع داشته اند، اداره کلی با همین عنوان در وزارت صمت شکل گرفته است.

صنایع خلاق رسته های مختلفی را دربرمی گیرد که یکی از آنها اسباب بازی و سرگرمی است که در این بخش هم ابداعات و اختراعات قابل توجهی شکل گرفته و هم محصولات باکیفیتی تولید شده است اما افسوس که هنوز تولیدکنندگان این رسته انسجام و باورمندی لازم را نسبت به تولیدات و توانمندی های خود ندارند.

تولیدکنندگان این بخش در مشهد مشکلات مختلفی را برمی شمارند، یکی از آنان که مدعی است اولین تولیدکننده سازه های بادی در ایران بوده و ۱۵ سال به این کار مشغول بوده، پس از شیوع کرونا و تعطیل شدن شهرهای بازی، کسب و کارش به مشکل خورده و مجبور به تعطیلی واحد خود شده است.

این تولیدکننده اظهار کرد که پیگیر دریافت تسهیلات از بانک صادرات نیز بوده اما سود ۱۸ درصدی و تضامین سنگین آن مانع از اخذ این تسهیلات شده است، لذا این واحد نتوانسته فعالیت خود را از سرگیرد، از سوی دیگر مواد اولیه سازه های بادی از کشورهای چین و ژاپن وارد می شود و قیمت آنها بسیار افزایش داشته و این تولیدکننده توان تامین آن را ندارد.

به گفته رحمانی، یکی دیگر از تولیدکنندگان اسباب بازی در مشهد، ابتدا واردکننده اسباب بازی به این شهر بوده اما چند سالی است که وارد عرصه تولید اسباب بازی شده و کار خود را از ساخت دستگاه بادی آغاز کرده است، با دریافت وام از بانک کسب و کار کوچکی راه انداخته و برای ۲۰ نفر هم شغل ایجاد کرده است، هم اکنون نیز ۲۰ قلم کالای اسباب بازی تولید می کند و درخواست دارد که حداقل جلو واردات این کالاها که توان تولید آن در داخل وجود دارد، گرفته شود.

تولیدکننده دیگری از رسته اسباب بازی در مشهد، مدعی است که کارگاه های زیرزمینی از طرحهای او کپی برداری کرده و تولیدات خود را به قیمتی کمتر در بازار عرضه می کنند، او نتوانسته ویژند خود را در بازار ثبت و به نوعی محصول خود را تجاری سازی کند، و این در حالی است که تولیداتش باکیفیت بوده و توان رقابت با محصولات مشابه خارجی را دارد.

یکی دیگر از تولیدکنندگان اسباب بازی در مشهد بزرگترین مشکل خود را تامین مواد اولیه از بورس عنوان کرد که چون بورس کمتر از ۱۰۰ تن از یک مواد اولیه را اختصاص نمی دهد او نمی تواند مواد اولیه موردنیاز خود را که ۲۲ تن است، از بورس تامین کند.

اسباب‌بازی وطنی، نوپا اما کارا

تولید ۳۰۰ نوع اسباب بازی و سرگرمی در خراسان رضوی

ظرفیت صنعت اسباب بازی و سرگرمی در خراسان رضوی قابل توجه است، به گفته معاون صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، در این استان ۶ کد در حوزه تولید تجهیزات و ملزومات صنایع خلاق با رویکرد اسباب بازی و تجهیزات ورزشی وجود دارد که ۳۰۰ نوع محصول مختلف را در استان تولید می کنند و از ظرفیت خوبی با هدایت وزارتخانه برخوردار هستند.

ناصر بهزاد افزود: ۲۵ واحد صنعتی با اشتغالزایی برای ۸۰۰ نفر در حوزه اسباب بازی، بازیهای فکری، تجهیزات ورزشی و هنری وجود دارد که در کنار آن نیز کارگاه های صنفی فعالیت دارند.

به گفته وی وزارتخانه روی موضوعات حوزه های خلاق و نوآورانه به ویژه دانش بنیان رویکرد جدیدی دارد که از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری نیز دنبال می شود، در این راستا لازم است رویکردهای مختلفی را در بخشهای صنعتی و صنفی اتخاذ کرد که از جمله آن برپایی نمایشگاه، حمایت و ایجاد ساز و کارهای لازم برای آن است که بتوان به نوعی تولیدات این بخش را در حوزه های مختلف مدیریت کرد.

عمده ملزومات تولید اسباب بازی در خراسان رضوی از تولیدات داخلی است و فقط ۲ تا سه درصد از آنها وارداتی به شمار می رود، در کنار آن از آنجا که در عصر دیجیتال هستیم، بسیاری از فناوریهای بروز دنیا را برای تولید اسباب بازی و سرگرمی و زنجیره صنایع خلاق نیاز داریم.بهزاد گفت: تقریبا عمده ملزومات تولید اسباب بازی در خراسان رضوی تولید داخلی است و فقط ۲ تا سه درصد از آنها وارداتی به شمار می رود، در کنار آن از آنجا که در عصر دیجیتال هستیم، بسیاری از فناوری های روزآمد دنیا را برای تولید اسباب بازی و سرگرمی و زنجیره صنایع خلاق نیاز داریم.

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه تولیدات استان در حوزه نوآورانه سرعت گرفته است، افزود: لازم است ساز و کارهای حمایتی از صنایع خلاق به صورت ویژه در بخش هایی که امکان آن در کشور وجود دارد، مهیا شود تا این صنایع مسیر مشخصی را به لحاظ ساز و کارهای مربوط به مجوزها طی کنند.

بهزاد با اشاره به مجاز بودن واحدهای فناور از واحدهای خلاق گفت: برخی واحدهای تولیدی خلاق که مسیر دانش بنیانی را طی کرده و در این زمینه ثبت ابداع داشته اند، دانش بنیان بودن در پروانه بهره برداری آنها نیز درج شده است که ۱۲۰ واحد صنعتی در استان در زمره این واحدها هستند.

وی بیان کرد: واحدهای خلاق در مسیر دانش بنیان شدن در حال حرکت هستند و در صورتی که ساز و کار اجرایی حمایت از آنها فراهم و تقویت شود، خواهند توانست به واحدهای دانش بنیان یپیوندند و محصولات و تولیدات پیچیده تر و فناورانه تری را در عرصه صنایع خلاق ارایه دهند.

اسباب‌بازی وطنی، نوپا اما کارا

رسالت اداره کل صنایع خلاق

عمده اسباب بازی ها در کشور وارداتی و بازار آن در دست خارجی ها است، لذا توسعه صنعت اسباب‌بازی در ایران بیش از پیش ضرورت دارد و باید به آن توجه کافی شود، اهمیت دادن به صنعت اسباب بازی نه تنها سطح درآمد شاغلان این صنعت را ارتقا می دهد بلکه می‌تواند مانع بیکاری بیشتر در سطح کارگاه‌های خرد شده و به بروز خلاقیت‌های هنری و ترویج فرهنگ اقوام مختلف کشور کمک کند.

از سوی دیگر بازاریابی این محصولات به خصوص به کمک فناوری های نوین مانند اینترنت علاوه بر افزایش فروش محصول و انتقال فرهنگ و هنر این سرزمین، به افزایش درآمد صنایع مرتبطی مانند گردشگری منجر می‌شود.

مدیرکل صنایع خلاق وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، کشورهای کره جنوبی، ژاپن و چین را در زمره کشورهای پیشرو در حوزه صنایع محتوایی مانند سینما، گردشگری، پویانمایی، سینما و رسانه دانست و گفت: ضریب تولید ناخالص داخلی کشورمان در حوزه صنایع محتوایی کمتر از یک دهم است در حالی که این شاخص در کشورهای مزبور بالاتر است لذا این وزارتخانه بر این باور است که صنایع خلاق در زمره صنایع پیشران در آینده خواهند بود.

محمدرضا زارعی برزشی از گردش مالی بالا، صادرات محور بودن، ارزش افزوده و اشتغال بالا، صادرات محور بودن محصولات فرهنگی و اجتماعی و سهل الوصول بودن آن به عنوان مزیت های صنایع خلاق یاد کرد و افزود: وزارت صمت به دلیل اهمیت صنایع خلاق اداره کلی را تشکیل شده و آن را تبدیل به مرکز نیز کرده است که نشان از اهمیت این موضوع برای مدیران دارد و در هر صورت تلاش دارد از صاحبان ایده و خلاقیت، تولیدکنندگان و افرادی که در رسته های مختلف صنایع خلاق فعالیت دارند، حمایت کند.

وی با اشاره به میزان بالای قاچاق در صنعت اسباب بازی و فروش اسباب بازی های ایرانی به نام چینی، با وجود کیفیت بالای آنها گفت: علت عمده این موضوعات عدم ثبت نشان تجاری تولیدکنندگان در سامانه جامع تجارت و شناخته نشدن ظرفیتهای تولید در این بخش است لذا بعضا مجبور به صدور مجوز واردات اسباب بازی کوچک مقیاس شده ایم.

متاسفانه به دلیل عدم ورود تولیدکنندگان اسباب بازی در سامانه جامع تجارت، کپی برداری ها و توزیع کالاهای مشابه آنها در بازار شکل گرفته است در صورتی که اگر تولیدکنندگان محصول خود را در سامانه مزبور ثبت کنند، وزارتخانه از آنها همه نوع حمایتی خواهد کرد.زارعی در تشریح ناشناخته ماندن ظرفیتهای صنعت اسباب بازی کشور، ادامه داد: به دفعات نمونه هایی از صنایع خلاق از جمله اسباب بازی در کشور ابداع یا اختراع شده اما هنوز ثبت نشده و صاحب آن نیز برای تولید مجوز صنعتی نگرفته است، در این راستا با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری به دنبال آن هستیم که از این ایده ها و خلاقیت ها بهره گرفته و برای آنها سرمایه گذار تعریف کنیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه به دلیل غیبت تولیدکنندگان اسباب بازی در سامانه جامع تجارت، کپی برداری و توزیع کالاهای مشابه آنها در بازار شکل گرفته است در صورتی که اگر تولیدکنندگان محصول خود را در سامانه مزبور ثبت کنند، وزارتخانه از آنها همه نوع حمایتی خواهد کرد.

این مسوول در وزارت صمت با بیان اینکه اولویت ما حمایت از تولید داخل است، گفت: یکی از ایرادهای محقق نشدن مطالبات صنعت اسباب بازی و رفع مشکلات آن، نداشتن انسجام بین تولیدکنندگان در قالب یک انجمن یا اتحادیه است، به همین منظور مجوز تشکیل اتحادیه استانی اسباب بازی و بازی و سرگرمی در خراسان رضوی دریافت شده تا از حوزه خرازی ها منفک شده و با شکل گیری این انجمن دسترسی به مواد اولیه از طریق بورس نیز آسان خواهد شد.

زارعی با اشاره به تولید ۳۲ قلم اسباب بازی در ایران اضافه کرد: اداره کل صنایع خلاق وزارت صنعت، معدن و تجارت موفق شده است زمینه ای فراهم کند تا به تولیدکنندگان اسباب بازی مجوز صنعتی داده شود و از این طریق بتواند زمینه دریافت تسهیلات بانکی برای آنها را مهیا سازد.

اسباب‌بازی وطنی، نوپا اما کارا

برگزاری رویداد نمایشگاهی مربوط به اسباب بازی در مشهد

مدیرکل صنایع خلاق وزارت صمت گفت: اسباب بازی، صنعت بزرگ، فرهنگ ساز و تاثیرگذاری است که نیروی انسانی متخصص داشته و تولیدات آنها به لحاظ کیفیت، طراحی و نوآوری قابل توجه است و وزارتخانه به طور کامل از این صنعت حمایت کرده و برای هر چه بیشتر شناساندن قابلیتها و ظرفیتهای صنعت اسباب بازی برگزاری رویدادهای نمایشگاهی را دنبال می کند که نخستین نمایشگاه در این بخش آذرماه امسال در مشهد برگزار می شود.

زارعی ادامه داد: رویداد نمایشگاهی صنایع خلاق در قالب پنجمین نمایشگاه تخصصی اسباب بازی و ششمین نمایشگاه تخصصی ورزش و سرگرمی ۱۶ تا ۱۹ آذرماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی مشهد برگزار خواهد شد.

وی گفت: سیاست این وزارتخانه به هیچ وجه برگزاری نمایشگاهی نیست که فقط چند غرفه ایجاد شده و فروشی انجام بگیرد و در نهایت تولیدکنندگان ناراضی باشند، بلکه هدف از برگزاری نمایشگاه پیرامون اسباب بازی و سرگرمی، شناسایی ظرفیت های تولید، خلاق و فناورانه در قالب رویدادهای جنبی آن است.

زارعی اظهار کرد: در این نمایشگاه برگزاری کارگاه های آموزشی، گفت و گوهای رو در روی سرمایه گذاران و انعقاد قرارداد با سرمایه گذاران، برگزاری رویدادهای فناورانه و نوآورانه برای تولیدکننده دنبال می شود تا بتوان نمایشگاه را هر چه قوی تر برگزار کرد، رویدادهایی که در خلال نمایشگاه صنعت اسباب بازی و سرگرمی مشهد برنامه ریزی شده است با هدف شناسایی شرکتهای تولیدی، دانش بنیان و خلاق انجام می گیرد و این وزارتخانه از آن حمایت می کند.

نمایشگاه صنعت اسباب بازی و سرگرمی در مشهد هم جنبه تخصصی و هم جنبه عمومی دارد و با توجه به رویکرد وزارت صنعت معدن و تجارت مبنی بر حمایت از این صنعت، هر رویدادی که به توسعه صنایع خلاق چه در بخش تولید و چه در بخش بازرگانی منجر شود، از سوی این وزارتخانه مورد حمایت قرار می گیرد.معاون بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این باره گفت: برنامه ریزی رویدادهای نمایشگاهی در این استان در قالب تقویم نمایشگاهی از سال گذشته تدوین شده و به تصویب کمیته نمایشگاهی این اداره کل و کارگروه توسعه صادرات رسیده است.

علی غفوری مقدم اظهار کرد: در این راستا برگزاری ۶۰ عنوان نمایشگاهی برای سال جاری در خراسان رضوی برنامه ریزی شد که ۲۸ مورد از آنها عنوان بین المللی دارد و باقی نمایشگاه ها جنبه تخصصی یا عمومی دارد.

وی اضافه کرد: نمایشگاه مشهد در زمره نمایشگاه هایی است که هم گروه های تخصصی و هم عمومی را می تواند به عنوان مخاطب جذب کند، لذا باید الگویی برای سایر استانها در حوزه صنایع خلاق باشد.

غفوری مقدم با تاکید بر جنبه های صادراتی و بازاریابی داخلی صنعت اسباب بازی و سرگرمی گفت: اداره کل صمت در ۲ یا سه ماه آینده رویدادهای مختلفی را در قالب اعزام هیات تجاری یا پذیرش هیات خارجی یا شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی برگزار می کند و آمادگی حمایت از برگزارکنندگان نمایشگاه در این بخش را نیز دارد.

مجری برگزاری پنجمین نمایشگاه تخصصی اسباب بازی و ششمین نمایشگاه تخصصی ورزش و سرگرمی نیز در این نشست گفت: برای برگزاری این نمایشگاه و تحقق اهداف وزارتخانه کارگروه هایی با همراهی آستان قدس رضوی، کمیته ملی المپیک، شهرداری مشهد شکل گرفته تا رویدادهایی در خلال آن برنامه ریزی شود.

آجیلیان اظهار کرد: در چهار روزه برگزاری این ۲ نمایشگاه، چهار رویداد شامل برپایی موزه اسباب بازی، پویش مردمی اهدای اسباب بازی، رویداد نوآورانه اسباب بازی و رویداد نشان تجاری در صنعت ورزش برنامه ریزی شده است.

بیشتر بخوانید:

صنعت اسباب‌بازی ایران در مسیر کارآفرینی و تولید داخلی است

ایران به هاب تولید اسباب بازی منطقه تبدیل می شود

سرگرمی با طعم نانو

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha