آیت‌الله اعرافی: حوزه‌های علمیه نقد اخلاق در دنیای غرب را موردتوجه قرار دهند

قم - ایرنا – مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور بابیان این‌که امروزه دنیای غرب بر اخلاق منهای دین و مباحث فکری و معرفتی تاکید دارد گفت: نقد این اخلاق از انتظارات مهم از طلاب حوزه های علمیه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله علیرضا اعرافی روز پنجشنبه در همایش «سالک الی الله، تبیین سیره و اندیشه اخلاقی، تربیتی و مهدوی آیت الله ناصری اصفهانی» در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم افزود: انچه که امروز به عنوان اخلاق کاربردی مطرح است نیاز به مطالعات و تحقیقات بیشتر دارد و البته نقد اخلاق در دنیای معاصر غرب که بر اخلاق منهای مبانی فکری و معرفتی تاکید دارد باید بیشتر مورد توجه طلاب و حوزویان و پژوهشگران قرار بگیرد.

وی با بیان این که در حوزه ارتباط با اخلاق دو فصل «علمی و نظری» و «عملی و میدانی» داریم گفت: در بخش اول در اخلاق نظری همانطور که بزرگان ما فرموده اند در حوزه دانش اخلاق و اخلاق نظری و خانواده علوم مربوط به اخلاق، برغم این که میراث بزرگ و خوبی داریم و منابع ما سرشار از معارف اخلاقی و تاریخ ما لبریز از چهره های نورانی اخلاق است، اما در قلمرو اخلاق نظری با کاستی هایی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: اگر در مبانی اخلاق نظری محکم وارد می شدیم امروز دستاوردهای بزرگ اسلام غنی تر و قابل عرضه تر به جهان بود، بزرگان ما در بُعد علمی به قلمرو اخلاق پرداخته اند اما کاستی ها کم نیست و در این مسیر باید بیشتر وارد شویم و اقدام های مختلفی انجام دهیم.

اعرافی با اشاره به این که در حوزه اخلاق نظری با مبانی خودمان می توانیم گام های زیادی برداریم و نیازهای مهمی را پاسخ دهیم افزود: در فلسفه اخلاق مرحوم علامه طباطبایی و شهید مطهری، این راه پیمودند و ما باید راه این بزرگان را ادامه دهیم که این مسیر نیازمند تلاش و مجاهدت عالمان حوزه است.

امام جمعه قم اضافه کرد: در اخلاق عملی، با گرایش های متعدد و افت و خیزهای زیاد مواجه هستیم و در الگوی عمل و اقدام در برنامه اخلاقی برای این که به اخلاق معیار توجه کنیم به برخی از آسیب ها در حوزه اخلاق باید توجه کنیم.

وی از غفلت و سطحی نگری به عنوان دو آفت در حوزه اخلاق یاد کرد و گفت: اخلاق باید همراه با تحصیل علم و دانش باشد و اخلاق در کنار علم ارزش دارد.

به گفته اعرافی، مرید پروری و شخص محوری، شریعت گریزی، عزلت و جامعه گریزی و فقدان شور و هیجان اخلاقی از دیگر آفت ها در حوزه اخلاق است که اخلاق باید مبتنی بر مبانی توحید و ولایت، به قرآن و حدیث متصل و با جاذبه و هنر همراه باشد.

مدیر حوزه های علمیه همچنین با بیان این که کسی می تواند پرچمدار هدایت در روز باشد که شب ایشان با ذکر خدا آباد شده باشد گفت: شب زنده داری موجب نفوذ کلام و پیشبرد جهاد تبیین و تبلیغ می شود که یکی از شخصیت هایی که این مسیر را پیمود، آیت الله ناصری بود.

اعرافی گفت: آیت الله ناصری شخصیتی برجسته بود که از حوزه های علمیه قم و نجف و استادان بزرگ بهره برد، ایشان مرد مهاجرت و اهل اخلاق و عمل بود و مسائل اجتماعی و انقلابی را هم مدنظر داشت.

فکر و تلاش عالمان باید هدایت مردم به سوی خدا باشد

آیت الله علی کریم جهرمی از استادان حوزه علمیه قم نیز در این همایش با بیان این که علما باید دعوت کننده جامعه و مردم به سوی خدا باشند افزود: تمام فکر، اندیشه و تلاش عالمان باید آشنا کردن مردم با خدای متعال باشد.

وی ادامه داد: عالمان باید اهل عمل باشند و با سخن و عملشان مردم را به سوی خدا هدایت و از دین خدا دفاع کنند.

وی اضافه کرد: علما باید دست ضعفای عبادلله را بگیرند و از چاه ضلالت درآورده و آنها را نجات دهند.

همچنین در این همایش از آثار آیت الله ناصری با حضور آیات اعرافی مدیر حوزه های علمیه و خاتمی عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری و حجت الاسلام رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران رونمایی شد.

این همایش عصر امروز به کار خود پایان می دهد.

آیت‌الله محمدعلی ناصری دولت‌آبادی، سال ۱۳۰۹ ‏هجری شمسی در شهر دولت‌‏آباد بُرخوار در ۱۰ کیلومتری شمال شهر اصفهان در خانواده‌‏ای مذهبی به دنیا آمد.

وی به‌عنوان استاد برجسته اخلاق و مدرس حوزه علمیه اصفهان، سالیان متمادی در مسجد کمرزرین این شهر به ترویج اسلام و معرفی امام زمان(عج) مشغول بود.

مرحوم آیت‌الله ناصری از عالمانی بود که هم در علم و فقاهت و هم در عرصه سلوک الی الله در زمره سرآمدان سالکان بود و در عرصه اجتماعی هم با اقشار مختلف جامعه ارتباط نزدیک و صمیمی برقرار می‌کرد.

ایشان فردی خودساخته و از خودگذشته، مُبلغی موفق و عارفی عامل بود و عرفان الهی و اهل‌بیتی از خود به نمایش گذاشت؛ عارفی که صراط و راه سلوک خود را در بستر جامعه تعریف کرد و سیر الی الله را ادامه داد.

آیت‌الله ناصری چهارم شهریورماه ۱۴۰۱ در ۹۲ سالگی به علت کهولت سن در یکی از مراکز درمانی اصفهان دعوت حق را لبیک گفت و پیکرش در گلستان شهیدان این شهر به خاک سپرده شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha