۱۲ هزار و ۷۵۶ هکتار عملیات آبخیزداری
در لرستان اجرا شد

خرم آباد - ایرنا - معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: ۱۲ هزار و ۷۵۶ هکتار عملیات آبخیزداری با حجم کنترل ۳۲ میلیون مترمکعب سیلاب از ابتدای امسال تاکنون در استان اجرا شده است.

" مجید سپهوند" روز پنجشنبه در حاشیه نشست وبیناری انعقاد تفاهم نامه اجرای یک میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوان داری استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این مهم باعث تغذیه سفره های آب زیرزمینی، کنترل سیل و رسوب در استان شده است و منجر به کنترل و جمع آوری آب های حاصل از بارش های امسال می شود.

وی افزود: پارسال ۴۱ هزار و ۷۵۰ مترمکعب عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در استان انجام شد و اکنون نیز ۱۰ پروژه با اعتبار ۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال با حجم سازه ۱۸۲ هزار و ۶۰۰ متر مکعب در سطح ۱۳۰ هزار و ۵۰۰ هکتار از حوزه های آبخیز استان در دست انجام است.

سپهوند تصریح کرد: تعداد ۱۴ پروژه از امسال و سال های قبل با اعتبار ۲ هزار و ۴۴۲ میلیارد ریال و حجم سازه ۷۸ هزار و ۳۵۰ مترمکعب در سطح ۲۰۶ هزار و ۳۰۰ هکتار از حوزه های آبخیز استان تا پایان امسال تکمیل و بهره برداری می شود.

وی افزود: اجرای عملیات بیولوژیکی و بیومکانیکی نیز با مشارکت های مردمی و مدیریتی در قالب طرح های مطالعاتی آبخیزداری در سطح ۳۳ هزار هکتار از محل اعتبارات ملی و استانی تا پایان سال ۱۴۰۲ اجرا خواهد شد و همچنین چهار طرح مطالعاتی در سطح ۲۱ هزار هکتار به مبلغ یکهزار و ۸۰۰ میلیارد ریال نیز در دستور کار است.

وی همچنین با اشاره به انعقاد تفاهم نامه اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری در سطح یک میلیون هکتار از اراضی ملی استان‌، عنوان کرد: با اجرای این توافقنامه سالی یک میلیارد متر مکعب از حجم رواناب و بارش های استان کنترل می شود استحصال آب خواهیم داشت که با مشارکت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، سازمان جهاد کشاورزی و قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) انجام خواهد شد.

بیش از ۸۰۰ هزار هکتار مرتع و یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل در لرستان وجود دارد که ۴۳ درصد از مساحت استان و هفت درصد از مساحت کل کشور را در بر می‌‎گیرد همچنین یکهزار و ۷۸۰ رشته قنات در استان لرستان وجود دارد که دبی خروجی آنها ۶۲ میلیون مترمکعب می باشد که ۳۰ درصد آنها احیا شده و ۷۰ درصد آنها نیازمند احیا است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha