برنامه غذایی شخص‌محور، نسخه‌ای برای سلامت جامعه

مشهد- ایرنا- تفاوت افراد در ساختار جسمی و ژنتیکی،‌ چنین طلب می‌کند تا برای سلامت جامعه برنامه‌های غذایی شخص‌محوری تدوین شود و ضرورت این امر به حدی است که سازمان بهداشت جهانی نیز بر آن تاکید دارد.

به گزارش ایرنا، زندگی سالم در گرو بدن و روان سالم است و سلامت، مهمترین ثروت بشر به شمار می‌رود که بر کیفیت زندگی، رشد و پیشرفت انسان تاثیر زیادی دارد و در این میان "تغذیه" نقش بسیار مهمی در سلامت بدن ایفا می‌کند چرا که فرد با داشتن برنامه غذایی سالم می‌تواند زندگی خوبی را برای خود بسازد.

کسانی که تغذیه مناسبی دارند، بهتر زندگی کرده و عمر طولانی‌تری دارند و تاثیرات تغذیه سالم نه تنها بر جسم، که بر روان افراد هم تاثیر می‌گذارد؛ متخصصان تغذیه بر این باورند که تکمیل رژیم با مواد مغذی خاص برای حفظ سیستم‌های مختلف بدن لازم است و در درمان بیماری‌ها نقش دارد.

متاسفانه در دنیای امروز و با پیشرفت هرروزه بشر، استفاده از تغذیه ناسالم رواج یافته و این موضوع باعث بیماری‌های مختلفی چون چاقی مفرط، نارسایی قلبی، مشکلات مربوط به چربی خون و غیره شده است.

علم ثابت کرده است که تغذیه بر تمام جنبه‌های انسان از نبوغ تا رشد قدی، از باروری تا توانایی مبارزه با بیماری‌ها و تسکین امراض مختلف از سرطان و بیماری قلبی عروقی گرفته تا آب مروارید دوران سالمندی تاثیر می‌گذارد و انسان از مرحله جنینی تا سالمندی تحت تاثیر مواد مغذی است که از طریق رژیم دریافت می‌کند.

متاسفانه در دنیای امروز و با پیشرفت هرروزه بشر، استفاده از تغذیه ناسالم رواج یافته و این موضوع باعث بیماری‌های مختلفی چون چاقی مفرط، نارسایی قلبی، مشکلات مربوط به چربی خون و غیره شده است.

تغذیه امروز افراد نشان دهنده نوع زندگی‌شان در سال‌های پیری است که برای داشتن کهنسالی همراه با سلامت، باید شیوه‌های غذایی افراد، سالم و براساس ساختار جسمی و ژنتیکی آنان باشد.

با توجه به این که هر فرد نیازهای به خصوص به لحاظ جسمی و ژنتیکی دارد، باید با در نظر گرفتن آنها و با بررسی‌های آزمایشگاهی و چکاپ‌ها، برنامه غذایی متناسب با این نیازها تدوین شود.

برنامه غذایی شخص‌محور، نسخه‌ای برای سلامت جامعه

تغذیه فردمحور

تغذیه فردمحور، رویکرد نوینی در علم پزشکی است که براساس پروفایل ژنتیکی، نیازهای فردی، شرایط زندگی فرد و متناسب با وضعیت سلامتی و بیماری‌های زمینه‌ای وی تدوین می شود.

مطالعات نشان داده‌ است که تنها تفاوت‌های ژنتیکی افراد توجیه‌کننده پاسخ‌های متفاوت افراد نسبت به درمان‌های دارویی و رژیم‌های تجویزی نمی‌تواند باشد و عوامل مهم دیگری از جمله میکروبیوتای روده در این امر دخیل است.

بدن انسان، میزبان اکوسیستمی فعال و پویا تشکیل شده از تعداد بسیار زیادی میکرو ارگانیسم است که ژنومی در حدود ۱۰ برابر ژنوم انسانی را تشکیل می‌دهند و با بدن انسان از طریق متابولیت‌های ترشحی از جمله اسیدهای چرب کوتاه زنجیر و اسیدهای صفراوی ثانویه و محصولات حاصل از تخمیر مانند کینورنین، اندول و مشتقات اندولی، تریپتوفان، سروتونین، هسیتامین و دوپامین تعامل دارند.

وزن و میزان متابولیسم بدن و وضعیت سلامت و بیماری فرد در نتیجه این تعاملات شکل می‌گیرد.

در راستای ارتقای سواد سلامت در حوزه تغذیه، دومین همایش بین المللی تغذیه با موضوع "مطالعات علوم پایه تا تحقیقات بالینی" با ۲۷ سخنران از ایران و دیگر کشورهای دنیا در ۲۵ بخش تخصصی به مدت سه روز از ۱۲ تا ۱۴ مهر جاری با همکاری سازمان بهداشت جهانی، مرکز یونسکو، مرکز یونیسف و دانشگاه‌های داخل و خارج کشور در مجتمع شهدای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

این همایش بین‌المللی با حضور متخصصان، دانشمندان و نخبگان بیش از ۳۰ کشور از جمله آمریکا، آلمان، ونزوئلا، شیلی، پاکستان، ترکیه، ایتالیا، نیجریه، ژاپن، اندونزی، مالزی، عراق و افغانستان در موضوعات مختلف حوزه تغذیه از مرحله پایه تا بالینی برپا شد.

بیشتر بخوانید:

دومین کنگره بین‌المللی تغذیه در مشهد گشایش یافت

خلاء وجود برنامه تغذیه‌محور در حوزه سلامت

نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران در حاشیه برگزاری همایش بین‌المللی تغذیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: جای برنامه تغذیه‌محور در حوزه سلامت خالی است و هم اکنون حفظ سلامت جامعه، نیازمند تدوین و اجرای یک برنامه مناسب تغذیه‌ای است.

وجود برنامه تغذیه‌محور در حوزه سلامت خالی است و هم اکنون حفظ سلامت جامعه، نیازمند تدوین و اجرای یک برنامه مناسب تغذیه‌ای است.

پروفسور جعفر حسین افزود: انسان موجودی بسیار پیچیده است و همانند ماشین و کامپیوتر برنامه‌ریزی نمی‌شود و باید همه دست در دست هم بدهیم تا با تدوین و اجرای یک برنامه مناسب تغذیه‌ای، سلامت جامعه را تضمین کنیم.

وی با بیان اینکه کودکان، آینده هر کشوری هستند، افزود: سرمایه‌گذاری در بحث تغذیه کودکان، سرمایه‌گذاری برای آینده کل جامعه به شمار می‌رود.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران اظهار داشت: بسیاری از بیماری‌های دوران میان‌سالی، ناشی از تغذیه نامناسب در دوران کودکی است که اگر به این موضوع بسیار مهم توجه شود از تحمیل بسیاری از مشکلات جسمی و روحی و هزینه‌های دارویی و درمانی کلان جلوگیری می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نماینده سازمان بهداشت جهانی:ایران جایگاه بسیار بالایی در حوزه سلامت دارد+فیلم

برنامه غذایی شخص‌محور، نسخه‌ای برای سلامت جامعه

نقش تغذیه‌ فردمحور در پیشگیری از ابتلا به سرطان ها

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز در حاشیه برپایی این همایش به خبرنگار ایرنا گفت: گسترش سرطان‌های مرتبط با تغذیه هشدار دهنده است که در این راستا آموزش تغذیه‌ای فردمحور و متناسب با مزاج افراد در پیشگیری از ابتلا به مشکلات گوارشی و انواع سرطان موثر است.

آموزش تغذیه‌ای فردمحور و متناسب با مزاج افراد در پیشگیری از ابتلا به مشکلات گوارشی و انواع سرطان موثر است.

دکتر علی‌اکبر متکان افزود: تا کنون به موضوع درمان و شیوه‌های درمانی به‌خوبی پرداخته شده است اما به موضوعات پیشگیرانه آنگونه که باید پرداخته نشده است که اگر به اندازه ۱۰ درصد اقدامات صورت گرفته در حوزه درمان، در بحث پیشگیری و آموزش تغذیه صحیح کار شود از بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها و به‌ تبع آن هزینه‌های دارویی و درمانی جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: با همکاری معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، کمیسیون خانواده مجلس، سازمان بهداشت جهانی، مرکز یونیسف و مرکز یونسکو برنامه‌های ویژه‌ای در بحث آموزش‌های مرتبط با تغذیه و سلامت داریم که به زودی اعلام خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

هفت مرکز بین‌المللی منطقه‌ای زیر پوشش یونسکو در ایران فعال است

برنامه غذایی شخص‌محور، نسخه‌ای برای سلامت جامعه

رژیم غذایی باید براساس نقشه ژنتیکی هر فرد باشد

مدیرعامل کلینیک و رئیس تیم تخصصی ژنتیک کلینیک نسل فردا نیز در این همایش با اشاره به اینکه رژیم غذایی براساس میزان کالری دیگر پاسخگو نیست و باید براساس پزشکی شخص محور و بر اساس نقشه‌ ژنتیکی افراد برنامه ریزی شود، گفت: دریافت پاسخ مناسب از رژیم غذایی براساس ژنتیک افراد صورت می‌گیرد لذا با بررسی‌های ژنتیکی می‌توان بهترین رژیم غذایی با بازدهی بالا را به افراد ارائه کرد.

دکتر احسان غیور کریمیانی افزود: برخی از اوقات‌ درمان چاقی مقاوم با رژیم‌های سخت امکان‌پذیر نیست چرا که رژیم، براساس ساخت جسمی افراد طراحی نشده است.

وی با بیان اینکه با نمونه های آزمایشگاهی بهترین گزینه برای رژیم غذایی شناخته می‌شود، ادامه داد: ارائه فعالیت‌های ورزشی نیز باید براساس استعدادهای ورزشی افراد طراحی شود.

توفیق ایران در مسیر افزایش ابعاد علمی تغذیه

استاد دانشگاه تونیفس آمریکا در این همایش گفت: علم تغذیه با تمام ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی افراد سروکار دارد بنابراین پرداختن به این علم و داشتن نگاه علمی به این موضوع برای کل جهانیان از اهمیت بالایی برخوردار است.

پرفسور "آنجلا ازی" با بیان اینکه همایش بین المللی تغذیه نیز در راستای توجه به این موضوع حیاتی پیش بینی شده است، افزود: تغذیه موضوع حیاتی برای همه جوامع است و ایران نیز در مسیر افزایش ابعاد علمی تغذیه موفق بوده است.

برنامه غذایی شخص‌محور، نسخه‌ای برای سلامت جامعه

تاثیر تغذیه و صنعت غذایی بر سلامت جوامع

مدیر مرکز یونسکو نیجریه نیز در این همایش گفت: تغذیه و صنعت غذایی در سلامت جوامع تاثیر مستقیم دارد و برگزاری همایش های بین المللی فرصت مناسبی برای تبادل تجربیات در این حوزه است.

علم تغذیه در کشور ایران مورد اهمیت قرار گرفته و تا کنون دستاوردهای بسیار خوبی در این حوزه داشته است.

پروفسور "امزورویک لاینو اوپارادر" افزود: تغذیه در سلامت جهانیان موثر است و بدون تغذیه سالم، سلامت جوامع به خطر می افتد و برگزاری این همایش فرصتی را برای تبادل تجربیات علم تغدیه فراهم نموده است.

وی با بیان اینکه علم تغذیه در کشور ایران مورد اهمیت قرار گرفته و تا کنون دستاوردهای بسیار خوبی در این حوزه داشته است، ادامه داد: مطالعات گسترده‌ای در موضوعات مختلف تغذیه انجام شده که می‌توان از دستاوردهای آن در صنعت غذایی استفاده کرد.

برپایی نمایشگاه سلامت و تغذیه سالم در مجتمع شهدای سلامت

در جریان برپایی دومین همایش بین المللی تغذیه در مشهد "نمایشگاه سلامت و تغذیه سالم" نیز با بیش از ۳۰ غرفه برپا شد.

۲۸ شرکت دانش‌بنیان و شرکتهای فناور در زمینه‌های مختلف مرتبط با حوزه تغذیه صنایع غذایی و تولید غذای سالم در نمایشگاه سلامت و تغذیه سالم شرکت کردند.

معاون اجرایی دومین همایش بین المللی تغذیه، مطالعات علوم پایه تا تحقیقات بالینی، گفت: ۲۸ شرکت دانش‌بنیان و شرکت های فناور در زمینه‌های مختلف مرتبط با حوزه تغذیه صنایع غذایی و تولید غذای سالم در این نمایشگاه شرکت کردند.

حمیدرضا رحیمی با اشاره به اینکه در این نمایشگاه از ابعاد مختلف به تغذیه توجه شده است، افزود: معرفی محصولات تغذیه سالم و معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و سایر دانشگاه های علوم پزشکی و ارائه دستاوردها و تجربیات آنها در حوزه تغذیه، از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه تغذیه محور به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: معرفی دستگاه‌های رفع چاقی موضعی لیپوساکشن لیپوماتیک، رفع سلولیت و طبخ استاندارد غذا، دستگاه مجهز به فناوری عضله و کاهش سایز، دستگاه انجام اقدامات غیرتهاجمی در تناسب وزن، دستگاه‌های کوتیشن آر اف، شاک ویو، کلین‌لنف و اکتیوکس با کاربرد لاغری و تناسب اندام، قلم لیراگلوتاید با کاربرد لاغری و کاهش سرعت تخلیه معده و بالا نگهداشتن سطح انسولین بدن، از جمله محصولات ارائه شده در این نمایشگاه بود.

وی آشنایی با انجمن حمایت از بیماران بورگر و خدماتی که به این بیماران ارائه می‌شود را یکی از قسمت های این نمایشگاه عنوان کرد و گفت: مکمل‌های گیاهی لاغری و چربی‌سوز، پروتئین‌های گیاهی مناسب در تغذیه کودک تا سالمند، مواد افزودنی موثر در سلامت از طریق کشت سلول، دستگاه لاغری و لکینو، آزمایش‌های پاتوبیولوژی و ژنتیک، دستگاه بادی آنالایزر، از دیگر محصولات ارائه شده در این نمایشگاه بود.

رحیمی افزود: دستگاه‌غذاساز بخارپز، ترکیبی و گریل، اسنک سویق سالم و فراسودمند، عسل‌های درمان‌گر و عصاره گیاهی ریشه زرشک با درمان سندروم متابولیک و کاهش قند خون و چربی و وزن اضافه از دیگر محصولاتی بود که در این نمایشگاه عرضه شد.

وی ادامه داد: آشنایی مهمانان داخلی و خارجی با بخشی از توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان و تغذیه‌ای کشور هدف برگزاری نمایشگاه تغذیه محور بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha