به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، نشست هماندیشی بررسی وضعیت اشتغال دانشآموختگان رشتههای علوم جغرافیایی با حضور سیدیحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا و اساتید رشتههای مختلف علوم جغرافیایی از دانشگاههای تهران، تربیت مدرس، خوارزمی، امام حسین (ع)، پیام نور و فرهنگیان برگزار شد.
سیدیحیی رحیم صفوی رییس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس، ضمن اشاره به ظرفیتها و کاربردهای فراوان علم جغرافیا، بیان داشت: علوم جغرافیایی در هشت سال دفاع مقدس بسیار مفید و کاربردی بوده است و فرماندهان از دانش جغرافیا در دفاع و حمله به نیروهای متخاصم بهرههای فراوانی جستند.
استاد دانشگاه امام حسین (ع) در ادامه با دعوت از اساتید و صاحبنظران علوم جغرافیایی برای ارائه نظرات خود به تصمیمگیران در زمینه مسائل روز جغرافیایی کشور، مباحث تقسیمات کشوری و آمایش سرزمین، توصیههایی برای ارتقا و گسترش رشتههای علوم جغرافیایی ارائه کرد.
رحیم صفوی از بکار گیری فناوریهای جدید در علوم جغرافیا، حضور قدرتمند اساتید و صاحبنظران علوم جغرافیایی در ساختار تصمیمسازی کشور با انجام طرحها و پروژههای کلان کشوری، تربیت افراد متخصص در حوزههای مختلف گرایشهای جغرافیایی و راهیابی آنها در دستگاههای اجرایی، مجلس شورای اسلامی، شورای شهر و شورای روستایی، نهادهای نظامی و …، تولید علم و نظریه در حوزههای مختلف جغرافیایی در راستای حل معضلات کشوری و حضور دانشجویان در نهادهای دولتی و خصوصی جهت کسب مهارت و تجارب عملی به عنوان راهکارهای ارتقا و گسترش رشتههای علوم جغرافیایی نام برد.
کرامتاله زیاری رییس دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران نیز هدف از برگزاری این نشست هماندیشی را بررسی و ارائه راهکار در خصوص چالشها، مسائل و مشکلات استخدام دانشآموختگان رشتههای علوم جغرافیایی عنوان کرد و از دستگاههای اجرایی دولتی به خصوص سازمان امور استخدامی کشور و وزارت آموزش و پرورش در این زمینه درخواست مساعدت کرد.
وی با بیان این نکته که در حال حاضر علوم جغرافیایی با ۲۱ کد رشته و گرایش در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاههای کشور در حال تدریس است، خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از دانشآموختگان جغرافیا در مسوولیتهای مهم کشوری و لشکری مشغول به خدمت هستند که میتوانند زمینه معرفی این علم و ظرفیتهای متعدد آن را فراهم کنند.
در ادامه این نشست، محمدرضا حافظ نیا استاد جغرافیای دانشگاه تربیت مدرس ضمن انتقاد از محتوای کتابهای درسی مدارس، عنوان کرد: آموزش جغرافیا باید در مدارس مورد بازنگری قرار گرفته و متحول شود.
حافظ نیا بیان کرد: جغرافیا در مدارس باید به عنوان یک علم معرفی شود، نه صرفاً دانش اطلاعات مکانی.
استاد جغرافیای دانشگاه تربیت مدرس بر ضرورت تقویت خودباوری و اعتماد به نفس دانشآموختگان جغرافیا تاکید و از اساتید تقاضا کرد ابتدا خود را جغرافیدان و بعد متخصص در گرایشهای مختلف آن معرفی کنند.
وی در ادامه از تمامی انجمنهای جغرافیایی درخواست کرد تا در جهت احقاق حقوق استخدامی جغرافیدانان در ردیفهای استخدامی دولتی حضور فعال و مطالبهگر داشته باشند.
حافظ نیا همچنین به دانشآموختگان جغرافیا توصیه کرد: با توجه به محدود بودن ظرفیت جذب بخش دولتی، با نیازسنجی تقاضاهای بخش خصوصی، کاربردهای علم جغرافیا را با رفع نیازهای مردم و جامعه پیوند بزنند و در این زمینه از فناوریهای جدید مثل سنجش از دور و جی آی اس(RS/GIS)، قابلیتهای گردشگری، آمایش، مخاطرات و … استفاده کنند.
کیومرث یزدانپناه، مجید غلامی، سید عباس احمدی، شیرین محمدخان، حسنعلی فرجی سبکبار و ابراهیم مقیمی اعضای هیات علمی دانشگاه تهران، سیدعباس رجایی رییس موسسه جغرافیا، زهرا احمدیپور عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، مصطفی تالشی عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور، حامد قادرمزی عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی، علی صادقی عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، ابراهیم رومینا عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و جمع دیگری از صاحبنظران به بیان دیدگاههای خود درباره موضوع نشست پرداختند.
نظر شما