استاندار فارس: روند اجرای طرحهای آبرسانی به  مناطق روستایی با قوت ادامه دارد

شیراز- ایرنا- استاندار فارس گفت: روند عملیات اجرایی طرحهای ابرسانی به مناطق روستایی این استان با قوت ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، دکتر محمد هادی ایمانیه، روز پنجشنبه در آیین آغاز عملیات طرح های آبخیزداری و احیای قنوات استخرهای ذخیره آب و انتقال آب کشاورزی که به شکل ویدئو کنفرانسی با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد افزود: در بحث آبرسانی به روستاهای استان با بسیج سازندگی و قرارگاه امام مجتبی (ع) قراردادی به منظور آبرسانی به ۳۷۲ روستای استان منعقد کردیم که تا امروز بیش از ۷۰ درصد کار پیش رفته و امیدواریم تا پایان امسال به اتمام برسد.

وی ادامه داد: با اجرای این توافق و تکمیل این ۳۷۲ پروژه، ۱۹۵ هزار نفر از مردم استان منتفع خواهند شد.

او اظهار کرد: در یک توافق دیگر نیز آبرسانی به ۷۰۰ روستای دیگر استان که آب مورد نیاز آنها از طریق تانکر یا استفاده از آب چاه‌های کشاورزی تامین می شد را در دستور کار قرار دادیم که توافق اولیه در این زمینه در استان انجام شده تا با تحقق آن تابستان سال آینده مشکلات استان در بحث کم آبی کاهش یابد.

استاندار فارس گفت: در بحث آبخیزداری در استان قرارگاه جهادی را با حضور استادان دانشگاه، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، آب منطقه‌ای و سپاه ایجاد کردیم و علاوه بر این خیرین را نیز پای کار آوردیم و در مجموع نهضت خوبی در استان شکل گرفته است.

ایمانیه افزود: همزمان با سفر دوم رئیس جمهور به استان که اواخر هفته آینده انجام خواهد شد، شاهد آغاز ۱۱۰ پروژه آبخیزداری در شیراز و دیگر نقاط استان خواهیم بود.

وی ادامه داد: از مجموع اعتبار ۳۵ هزار میلیارد ریالی این پروژه که در سطح حدود یک میلیون هکتار انجام خواهد شد سهم استان ۲۴ هزار میلیارد ریال و سهم قرارگاه امام مجتبی (ع) نیز ۱۱هزار میلیارد ریال است.

او اظهار کرد: انتظار داریم که برای تامین اعتبار ۲۴ هزار میلیارد ریالی سهم استان به ما اجاره داده شود که از طریق مولد سازی یا راه‌های دیگر این کار را انجام دهیم.

استاندار فارس گفت: در ارتباط با دیگر پروژه‌ها نیز به رغم اینکه ما در شیراز با سردار آبرومند بر سر پنج هزار کیلومتر کانال های های آبیاری عمومی و انتقال آب کشاورزی برای استان، ۶۰ رشته قنوات، چهار طرح تغذیه مصنوعی، یک هزار و ۲۰۰ استخر ذخیره آب کشاورزی و یک سد خاکی توافق کردیم اما در تهران مقداری از حجم این پروژه ها کاسته شد.

ایمانیه افزود: تغییرات اعمال شده در حجم این پروژه ها سبب شد که پنج هزار کیلومتر کانال آبیاری به ۱۳۰ کیلومتر تقلیل یابد که این میزانبرای استانی که در باغداری رتبه اول و در کشاورزی رتبه دوم کشور را دارد بسیار اندک است.

وی اظهار کرد: بحث مربوط به تغذیه مصنوعی افزایش داشته اما بحث استخرهای ذخیره آب نیز به شدت کاهش یافته است.

او ادامه داد: تعدادی از سرمایه گذاران استان و خیرین حاضرند در صورتی که بخشی از آبخیزداری که ایجاد می‌کنیم را به آنها تخصیص دهیم و قسمتی از زمین های پایین دست آبخیزداری را نیز بتوانند به شکل گلخانه ای درآورند، خودشان کل هزینه آبخیزداری را پرداخت کنند.

ایمانیه افزود: بررسی کردیم که هیات دولت در سال ۸۷ یک مصوبه دارد که بند ب ماده پنج چنین اجازه‌ای را می دهد و اگر این اجازه را هیات دولت دو باره تمدید کند ما در استان فارس برای انجام این کار متقاضیان بسیاری داریم.

وی اظهار کرد: اگر خیرین ببینند که قسمتی از آورده را دولت می پردازند آنها هم پای کار می آیند و این به ایجاد تحول در کل کشور کمک می کند.

بر اساس این گزارش، محمد مخبر دزفولی معاون اول رئیس جمهور در ادامه این سخنان، ضمن پذیرش پیشنهادات استاندار فارس گفت: در بحث پیشنهاد استفاده از ظرفیت خیرین و سرمایه گذاران که کار درستی است با وزیر نیرو صحبت خواهیم کرد که این کار دنبال شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha