۱۳ مهر ۱۴۰۲، ۲۲:۲۷
کد خبر: 85248786
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سخنگوی دولت:

خط دولت سیزدهم خدمت به مردم است

۱۳ مهر ۱۴۰۲، ۲۲:۲۷
کد خبر: 85248786
خط دولت سیزدهم خدمت به مردم است

اصفهان-ایرنا-سخنگوی دولت گفت: خط دولت سیزدهم، خدمت رسانی صحیح به مردم است و با این نگاه ایده حکمرانی مردمی محقق می‌شود و یکی از ابزارهای دشمن که تحریم است با همراهی مردم خنثی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «علی بهادری جهرمی» عصر پنجشنبه در نشست صمیمانه سخنگوی دولت با نمایندگان تشکل های دانشجویی استان اصفهان در سالن شهید سلیمانی دانشگاه اصفهان افزود: گفتمان دولت سیزدهم از ابتدا "دولت مردمی" و "ایران قوی" بوده است و در این راستا حرکت کرده است.

اعتقاد به نقش آفرینی مردم

سخنگوی دولت گفت: اساس این گفتمان بر آن متمرکز است که مردم به میدان بیایند تا مشکلات حل شود و دولت سیزدهم این گفتمان را در عمل نشان داده چنانکه سال گذشته مردم کشور ما بیش از ۱۱۲ میلیارد دلار با سایر کشورها مبادلات تجاری در حوزه کالاهای غیرنفتی انجام داده اند که در تاریخ ایران سابقه نداشته است.

جهرمی ادامه داد: اهمیت نقش آفرینی مردم در کنار روحیه فسادستیزی و عدالت محوری آیت‌الله رئیسی زمینه ساز اقدامات متعددی شده است چنانکه به عنوان نمونه بعد از تحریم‌های آمریکا دولت سیزدهم با استفاده از ظرفیت مردم توانست برخی درآمدهای ارزی ایجاد کند که این تلاش خود بی سابقه بوده وصادرات نفت ایران را به میزان قبل تحریم ها برگرداند.

وی در موضوع انتصابات هم افزود: فرآیند انتصابات در دولت توسط مرحوم عادل آذر تدوین شده است که دارای ۹ کمیسیون است وهر کمیسیون مبتنی بر بیش از ۴۰ شاخص، سه نفر را معرفی می‌کند و یک کمیسیون مجزا نیز بررسی و نتیجه را به رئیس جمهور اعلام می‌کند.

نگاه دولت به مسأله آب، منطقه ای و محلی نیست

سخنگوی دولت گفت: بیشتر نمایندگان تشکل های دانشجویی در این نشست بر روی مساله آب و فرونشست تاکید داشتند و این موارد از مسایل پر تکرار در خواسته های دانشجویان بود ولی باید توجه داشته باشیم استان‌های متعددی درگیر مشکل آب هستند و این موضوع نه یک چالش منطقه ای بلکه یک معضل جهانی است.

علی بهادری جهرمی ادامه داد: بسیاری از مشکلات دیگر نیز مستقیم و یا غیر مستقیم به بحران آب گره خورده است و علت اصلی ریزگردها هم خشکسالی و تنش های آبی است و دولت نگاه ویژه ای به حل معضل آب دارد اما این نگرش منطقه ای و محلی نیست.

وی تصریح کرد: یک ماه پیش از آغاز بکار دولت سیزدهم۳۰۰ نقطه بحرانی دچار تنش های آبی در کشور اعلام شد، که متاسفانه در سال های پیش از آن به بهانه کمبود اعتبارات و منابع اقدامی در مورد آنها انجام نشده بود و بسیاری از پروژه ها آبی بر زمین مانده بود.

وی اظهار کرد: دولت سیزدهم حل بحران خشکسالی و تنش های آبی را از اولویت‌های اصلی خویش قرار داد و از همان ابتدا افزایش جهشی در تخصیص بودجه را برای حل بحران های آبی و اجرای طرح های آبی در اولویت قرار داد و حتی برای اجرای سریع تر این پروژه ها از صندوق توسعه ملی نیز استقراض شد.

وی با اشاره به برخی اقدامات دولت در حوزه آب گفت: به عنوان نمونه سدهایی که در استان های غربی کشور در ۲ سال گذشته تکمیل و آبگیری شد تا سد کهیر که در استان سیستان و بلوچستان در شرق کشور شروع به بهره برداری شد، نمونه اقدامات دولت در این حوزه است.

وی تاکید کرد: دولت علاوه بر استفاده بهینه از منابع آبی استفاده از روش های غیر متعارف را نیز در دستور کار قرار داد و هم اکنون روند انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان با ۵ خط انتقال در دست اقدام است.

سخنگوی دولت افزود: معاون اول رئیس جمهور، بطور مستمر در جلسات مدیرت آب کشور که ماهانه برگزار می شود شرکت کرده و پیگیر امور است و در خصوص پروژه های آبی تقسیم کارها در دولت انجام شده است چنانکه وزارت صمت نیز در پروژه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی ایران مشارکت دارد.

وی تاکید کرد: برای مدیریت بهتر و شناسایی سریع‌تر مشکلات در مسیر اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی، مدیریت ها به صورت منطقه ای و در میدان به استانداران واگذار شده است.

سخنگوی دولت افزود: کمبود آب، مساله بزرگی است که نقاط زیادی در کشور و نیز منطقه و جهان با آن درگیرند و امروز ما هم برای حل آن نیازمند همراهی مردم هستیم و کشاورزان نیز در این بین نقش مهمی دارند و انتظار می رود جامعه کشاورزی برای حل این مشکل همراهی مضاعفی داشته باشد و از روشهای نوین آبیاری استفاده کند.

وی تاکید کرد: دولت بدنبال ایجاد توازن در منابع آب و مصارف آن است و همان گونه که توانست با مدیریت تولید و مصرف حامل های انرژی در زمینه برق و گاز مشکلات قطعی آن را در کشور را حل کند این رویکرد را در حوزه آب هم دنبال می کند.

اصلاح نظام بانکی در دولت سیزدهم

سخنگوی دولت اضافه کرد: نظام بانکی ما در کنار مزایایی که دارد در سال های گذشته از عوامل موثر در خلق پول و ایجاد تورم بوده است و برخی بانک ها با اعطای وام های کلان بدون اخذ وثیقه لازم مشکلاتی بوجود آوردند.

جهرمی ادامه داد: تسهیلات بانکی که می توانست نقش موثری در حمایت از تولید داشته باشد در سال های گذشته بنام تولید اعطا شده ولی در رانت، ویلاسازی و ساخت و سازهای غیر قانونی هزینه شد و دولت سیزدهم از ابتدای کار اصلاح این شیوه ها را در دستور کار قرار داد.

وی تاکید کرد: دولت سیزدهم به شدت با تخلفات بانکی برخورد جدی می کند و دولت در سال اول دنبال حل مشکل ناترازی در حوزه بودجه بود و امسال تراز بودن نظام بانکی را در کانون توجه دارد.

وی یادآور شد: دولت در سال اول فعالیت ۴۷۰ همت ناترازی بودجه را با صرفه جویی و اصلاح نظام مالیاتی تقریبا با تراز به پایان رساند و برخلاف گذشته کسر بودجه را با خلق پول جبران نکرد.

وی ادامه داد: امسال نیز در سال دوم دولت بدنیال تراز کردن ناترازی بانک ها است و. بانک مرکزی بر کل بانک ها و در حوزه بانک های دولتی وزارت اقتصاد دولت نیز نظارت تک به تک برای همه بانک ها دارد و برای حل ناترازی بانک ها در چهارچوب فعالیت بانک اجازه تخصیص اعتبار در ماه بعد صادر می شود و میزان تصحیلات اعطایی بانک های خصوصی و دولتی ارزیابی ماهیانه می شود.

کنترل رشد نقدینگی

سخنگوی دولت تاکید کرد: در ابتدای دولت سیزدهم رشد نقدینگی۴۰.۳ درصد بود که دولت با مهار سیل نقدینگی توانسته رشد نقدینگی را به ۲۶ درصد کاهش دهد و چشم انداز کاهش این رشد، روشن است.

جهرمی اشاره کرد: در سال ۹۲ حجم نقدینگی کشور ۴۷۰ همت بود و در سال ۱۴۰۰ نقدینگی به ۴۱۰۰ همت در پایان دولت قبل رسید و در دولت گذشته میانگین رشد اقتصادی کشور ۰.۴ درصد بود که این مقدار به صورت میانگین به ۴.۲ درصد رسید و در بهار امسال ۶.۲ درصد شد.

نظارت بر دانشگاه آزاد

سخنگوی دولت افزود: در خصوص دانشگاه آزاد اسلامی، از آن جا که این دانشگاه دولتی نیست، دولت نمی‌تواند در مورد روال‌های اجرایی آن دخالتی داشته باشد ولی در خصوص مواردی که در این دانشگاه و یا هر دانشگاه دیگر تخلفی صورت بگیرد و یا خلاف آیین نامه‌ها اقدامی انجام شود دولت حق رسیدگی و در صورت نیار به برخورد، اقدام می‌کند.

جهرمی تاکید کرد: علاوه بر دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی، تمام مردم می توانند با مراجعه به سامانه ۱۱۱، گزارشگری برای دولت داشته باشند و مسوولین ویژه سامانه پیگیر مطالبات و گزارش های مردم هستند و موارد تخلف را به بازرس ویژه رییس جمهور هم منتقل می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha