روابط ایران و پاکستان تعیین‌کننده است/ نقش‌آفرینی در منطقه برای تفکری جدید

اسلام‌آباد - ایرنا - استاد دانشکده روابط بین‌الملل و معاون سابق وزارت امور خارجه ایران، روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان را برای صلح و ثبات منطقه‌ای مهم برشمرد و گفت: تهران و اسلام‌آباد برای یک نظم و تفکر جدید در منطقه نقش آفرینی می‌کنند.

به گزارش روز جمعه خبرنگار ایرنا، «سیدمحمد کاظم سجادپور» طی سخنرانی در دومین روز از کنفرانس بین المللی "پیمایش صلح و امنیت در منطقه و فراتر از آن: نقش پاکستان" به میزبانی اندیشکده مطالعات سیاسی اسلام‌آباد اظهار داشت: امروز بازیگران مهم در منطقه در جایگاه حقیقی برای شکل دهی به یک نظم و تفکر جدید قرار گرفته‌اند.

وی افزود: هرچند برخی دیگر از بازیگران بین المللی یا منطقه‌ای از نقش آفرینی کشورهایی چون ایران و پاکستان خرسند نیستندُ اما روابط این دو کشور برای صلح و امنیت منطقه بسیار حائز اهمیت تلقی می‌شود.

روابط ایران و پاکستان تعیین‌کننده است/ نقش‌آفرینی در منطقه برای تفکری جدید

استاد دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران ادامه داد که روابط دوجانبه پاکستان با دیگر بازیگران منطقه از جمله عربستان و ترکیه نیز برای منطقه ما مهم است و می تواند فرصت‌هایی را برای تقویت روابط چندجانبه با دیگر بازیگران فراهم سازد.

وی تاکید کرد: بازیگران منطقه نیازی به دیکته دیگران ندارند و لزومی هم نیست که با عینک دیگران به وضعیت پیش رو نگاه کنیم بلکه کشورهای منطقه از توانمندی و ظرفیت‌های لازم برای ساختار جدید در منطقه، تبادل تجربیات و حرکت هماهنگ در مسیر منافع متقابل برخوردار هستند.

در ادامه این کنفرانس بین المللی وزیر اطلاع رسانی دولت موقت پاکستان نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان اصلی برنامه اظهار داشت که این کشور از روابط بسیار نزدیکی با ایران و چین برخوردار است و ما همزمان خواستار روابط سازنده و مسالمت آمیز با دیگر همسایگان خود هستیم.

روابط ایران و پاکستان تعیین‌کننده است/ نقش‌آفرینی در منطقه برای تفکری جدید

«غلام مرتضی سولنگی» افزود: پاکستان همچنین می خواهد روابط عمل گرایانه با افغانستان داشته باشد. علیرغم تلاش های صادقانه اسلام‌آباد برای بهبود روابط با همسایه غربی خود افغانستان، تاکنون هیچ نتیجه مثبتی حاصل نشده است.

وی گفت: متأسفانه از ۲۴ فقره حمله انتحاری در پاکستان طی چند ماه گذشته، در ۱۴ حمله اتباع افغانستان دست داشته‌اند.

وزیر اطلاع رسانی پاکستان اظهار داشت: به نفع پاکستان است که از رویارویی بین قدرت های بزرگ جهان جلوگیری کند. ما همچنین روابط بسیار خوبی با کشورهای خاورمیانه داریم و اکنون بر بهبود بیشتر روابط اقتصادی و تجاری پاکستان با کشورهای نفت خیز منطقه خلیج فارس متمرکز هستیم.

روابط ایران و پاکستان تعیین‌کننده است/ نقش‌آفرینی در منطقه برای تفکری جدید

کنفرانس بین المللی 'پیمایش صلح و امنیت در منطقه و فراتر از آن: نقش پاکستان' به میزبانی اندیشکده مطالعات سیاسی اسلام‌آباد (ISSI) و با مشارکت اندیشکده صلح ایالات متحده روز پنجشنبه در پایتخت پاکستان گشایش یافت.

کارشناسانی از کشورهای مختلف، دیپلمات‌ها، نخبگان سیاست خارجی از جمله دکتر سجادپور استاد دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران از مهم ترین شرکت کنندگان در این رویداد بین المللی دو روزه در اسلام‌آباد هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha