۱۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۷:۱۸
کد خبرنگار: 1160
کد خبر: 85249192
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تجربیات پیرغلامان ظرفیتی معنوی و فرهنگی برای جذب جوانان است

رشت - ایرنا - یکی از پیرغلامان معروف اهل شهرستان میناب گفت: در زمان کنونی که دشمنان با جنگ ترکیبی بر علیه ملت ما اقدام می‌کنند، استفاده از تجربیات پیرغلامان می‌تواند ظرفیت معنوی و فرهنگی برای جذب جوانان به سمت مراسم مذهبی باشد.

ملاقنبر صادقی یکی از پیرغلامان معروف اهل میناب و بندرعباس که معروف به ملاقنبری است و برای اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی به رشت سفر کرده است روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مداحی در دوران گذشته و اکنون بسیار متفاوت است و هم اینک شرایط برای پیشرفت جوانان فراهم است و قابل قیاس با گذشته نیست و به همین دلیل جوانان نباید کوتاهی کنند.

وی که کتاب "سلام بر تو ای کربلا" را نیز به رشته تحریر در آورده،در رابطه با دشواری های مداحان در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: ساواک اجاره نمی داد که من در نوحه خوانی و مداحی فعالیت کنم و مترصد دستگیری من بود و در بهار ۵۷ زمانی که قصد سفر از تهران به بندرعباس را داشتم توسط ساواکی ها تعقیب شدم؛اما قبل از اینکه دست ساواکی ها به من برسد چند گیلانی متوجه این قضیه شدند و سوار خودروی آنان شدم و مرا پنهان کردند و توسط این مردان دلیر گیلانی از دست ساواکی‌ها گریختم.

سلام بر تو ای کربلا

پیرغلام مینابی در ادامه به تالیف و چاپ کتاب خود اشاره و بیان کرد: یکی از آرزوهای دوران فعالیتم به عنوان مداح و نوکر اهل بیت این بود که برای هر ۱۲ امام بزرگوار مداحی کنم و کتابی نیز به چاپ برسانم.

ملاقنبری اضافه کرد: با ممارست و تلاش و همچنین توسل به ائمه اطهار (ع)سرانجام توانستم به آرزوی خود دست یابم و کتاب شعری را که مختص به سوگواری و نوحه سرایی است را به رشته تحریر در آورم و به چاپ برسانم.

وی خاطرنشان کرد: این کتاب "سلام بر تو ای کربلا" است که این کتاب به صورت شعر که در خصوص نوحه و عزاداری مربوط به ائمه اطهار (ع)است که امیدوارم جوانان این کتاب را مطالعه کنند.

وی در خاتمه گفت: به هرحال ما به برکت انقلاب اسلامی فرصت ممتازی برای مداحی و نوحه سرایی داریم و امیدوارم که قشر جوان ما از این فرصت ممتاز بهترین بهره را ببرند و فعالیت و حضور چشمگیری را در مداحی داشته باشند.

به گزارش ایرنا، برخی از کارها تفاوت زیادی با دیگر مشاغل دارد و مسائل مالی کمترین جایگاه را در آنها دارد؛ بی شک مداحی و خدمتگزاری به ائمه اطهار(ع)، یکی از آنهاست که عشق بن مایه آن است.


اگر دوباره متولد شوم همین راه را انتخاب می کنم

پیرغلامی دیگر از خوشنامان شهرستان اردبیل نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در رشت اظهار کرد: از کودکی به مداحی اهل بیت(ع) علاقمند شدم و ۶۰ سال است که به عنوان مداح فعالیت می کنم  و افتخار ما این است که بزرگترین و برترین دین و مذهب را داریم .
شهروز اردبیلی اضافه کرد: اگر دوباره متولد شوم همین راه را انتخاب خواهم کرد چون نوکری حضرت امام حسین (ع) بزرگترین آرزویم است و امیدوارم تا زنده هستم و نفس می کشم بتوانم مداحی کنم .


همایش پیرغلامان با جوانان ادغام شود

یکی از پیرغلامان استان مازندران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برپایی این اجلاس بسیار خوب است و ما به خاطر حضرت امام حسین(ع) در این جا حضور یافتیم اما پیشنهاد دارم که این همایش عظیم در آینده با حضور جوانان برگزار شود.
علی اکبر صفری افزود: اگر در این اجلاسیه جوانان نیز حضور یابند، آنان تجربیات بیشتری را به دست خواهند آورد و همچنین یاد خواهند گرفت که پیرغلامان چه راهی را طی کردند تا به این درجه رسیدند.
بیستمین اجلاس پیرغلامان حسینی از شامگاه سه شنبه در رشت آغاز شد که مداحان و پیرغلامان سراسر کشور و ۱۲ مداح خارجی از کشورهای افغانستان، پاکستان، تایلند، عمان، ترکیه، لبنان، هندوستان و عراق در آن حضور داشتند.

برگزاری نخستین اجلاسیه ویژه بانوان مداح و خادمان پیشکسوت حسینی (ع) و تجلیل از پیشکسوتان این حوزه در حرم حضرت فاطمه اخری(ع) خواهرامام رضا(ع) در رشت، برگزاری نخستین یادواره شهدای مداح گیلان، برپایی شب شعر آئینی در دانشگاه آزاد این شهر و حضور مداحان در شهرهای مختلف گیلان از مهمترین برنامه های سه روزه این اجلاس بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha