۱۶ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۰۱
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85249706
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دانش آموزان در خراسان شمالی حاضر و معلمان غایب

۱۶ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۰۱
کد خبر: 85249706
دانش آموزان در خراسان شمالی حاضر و معلمان غایب

بجنورد-ایرنا- حدود ۲ هفته از سال تحصیلی جدید سپری شده و هنوز برخی از کلاس‌های درس خراسان شمالی در شهرها و روستاها معلم ندارد و دانش‌آموزان در بلاتکلیفی به سر می‌برند اما آموزش و پرورش این موضوع را تکذیب می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ۱۶ روز از آغاز سال تحصیلی جدید گذشته است و تب و تاب مدرسه رفتن در دانش آموزان تا حدی فروکش کرده است اما در خراسان شمالی هنوز دانش آموزانی وجود دارند که بین رفتن و نرفتن به مدرسه در تردید هستند که این سردرگمی آنها را از تحصیل دور کرده است.

نبود معلم در تعدادی از کلاس های درس روستایی و مناطق محروم به دغدغه ای برای والدین تبدیل شده، این درحالی است که آموزش و پرورش استان مدعی است که تاکنون هیچ مدرسه ای بدون معلم نیست.

البته نبود معلم در کلاس درس در گفته های عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز مشهود بوده است به طوری که محمد وحیدی نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی چندی پیش اعلام کرد که ۲۳ هزار کلاس درس در کشور بدون معلم است.

با این حال سال تحصیلی جدید در خراسان شمالی با ۱۹۲ هزار دانش آموز خراسان شمالی در مقاطع مختلف زیر نظر ۲۰ هزار فرهنگی در ۲ هزار و ۵۰ باب مدرسه آغاز شد ولی هنوز مشخص نیست که چه تعداد از این جویندگان علم از مدرسه بدلیل نبود معلم بازمانده اند.

تعدادی از والدین دغدغه مند در روستاهای دورافتاده استان در چند روز گذشته طی تماس های مختلف با خبرگزاری ایرنا از این موضوع گلایه مند بودند و گزارش میدانی خبرنگار ایرنا از تعدادی از معلمان و روستاها حاکی از این است که دانش آموزان در این مناطق بدون معلم هستند و هنوز این موضوع تعیین تکلیف نشده است.

دانش آموزان در خراسان شمالی حاضر و معلمان غایب

کلاس های بدون معلم

یکی از والدین این دانش آموزان در تماس با ایرنا می گوید: بنا بر ادعای پسرم با گذشت ۱۶ روز از آغاز فعالیت مدارس هنوز معلم در کلاس درس حاضر نشده است و حضور آنها در مدرسه تنها به بازی و وقت تلف کردن ختم می شود و در مواردی هم مدیر و معاون مدرسه این کلاس ها را مدیریت می کنند.

مریم کاظمی که از روستای بوربور شهرستان بجنورد تماس گرفته است می افزاید: معلمان در بسیاری از مدارس هنوز در حال جابه جایی هستند تعیین جا هنوز قطعی نشده و این امر دانش آموزان را سرگردان کرده است.

یکی از راهبرهای آموزشی هم که خواست نامش ذکر نشود در این باره می گوید: کمبود معلم در بیشتر مدارس بجنورد وجود دارد، در بیشتر مدارس مرکز استان یک پایه، خالی از معلم است و هنوز معلم در کلاس حاضر نشده است.

وی می افزاید: در ۲ هفته اخیر دانش آموزان در بلاتکلیفی به سر برده اند، البته مشکل کمبود معلم در شهرستان راز وجرگلان و مانه و سملقان بیشتر است.

این راهبر با اشاره به اینکه بخشی از مشکل خالی بودن مدارس از معلم، مربوط به جابه جایی ها است می گوید: برخی معلمان خواستار جابه جایی محل خدمت هستند و بخشی از مشکل خالی بودن کلاس ها هم مربوط به این معلمان است.

دانش آموزان در خراسان شمالی حاضر و معلمان غایب

تناقض در یک ادعا

آموزش و پرورش با اذعان به کمبود نیروی معلم اعلام کرده است که این مشکل با به کارگیری نیروهای خریدخدماتی، بازنشسته، سرباز معلم و طلبه ها جبران شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی در این باره می گوید: با وجود کمبود نیروی معلم در مدارس استان، این مشکل مدیریت شده است و اکنون هیچ کلاسی بدون معلم نیست، معلمان ابلاغ های خود را گرفته اند و جانمایی ها انجام شده است.

ابوالقاسم اکبری اظهار می کند: هفته نخست سال تحصیلی، برخی از کلاس ها بدون معلم بود که معاون و یا مدیر مدرسه در کلاس درس حاضر شده و تدریس می کرد اما اکنون این مشکل برطرف و به خانواده ها اطمینان می دهیم که هیچ کلاسی خالی از معلم نیست.

وی تصریح می کند: کمبود معلم با به کارگیری نیروهای خریدخدماتی و بازنشسته ها جبران شده است به طوری که ۷۵۰ نفر نیروی بازنشسته برای جبران کمبود معلم خدمت خود را استمرار داده اند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی می گوید: سال جاری ۲۵۵ نفر نیروی معلم پذیرفته شده در آزمون استخدامی برای تدریس در کلاس های درس حضور یافته اند همچنین ۱۹۰ نفر نیروی معلم خرید خدمات هم به امر تدریس مشغول هستند.

اکبری خاطرنشان می کند: ۵۰ نفر سرباز معلم و ۵۰ نفر طلبه به صورت تخصصی برای امر تدریس به کار گرفته شده اند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی تاکید می کند: به خانواده ها اطمینان می دهیم با برنامه ریزی انجام شده، اکنون کلاس بدون معلم در مدارس استان وجود ندارد.

۴۸ درصد دانش آموزان خراسان شمالی دختر هستند، ۳۶ درصد دانش آموزان در مناطق روستایی و مابقی در نقاط شهری مشغول به تحصیل هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha