ثبت اطلاعات ۳۲ هزار کودکستان در سامانه سازمان تعلیم و تربیت کودک

تهران- ایرنا- رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با اعلام اینکه ۳۲ هزار کودکستان اطلاعات خود را در سامانه این سازمان ثبت‌ کرده‌اند، گفت: اکنون حدود ۹۰۰ هزار کودک تحت پوشش این سازمان است اما طبق اساسنامه تا سال ۱۴۰۷ باید پوشش ۱۰۰ درصدی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجتبی همتی فر روز شنبه در نشست خبری با موضوع هفته کودک اظهار داشت: در سند تحولی آموزش و پرورش، مهدکودک به طور گسترده در فعالیت حاکمیتی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: اکنون ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار کودک داریم که بسیاری از آنها تحت پوشش سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک قرار ندارند.

همتی فر افزود: امکانات و زیرساخت‌های لازم اکنون برای توسعه به میزان کافی وجود ندارد، در سال گذشته حدود ۹۰۰ هزار کودک در مهدهای کودک ثبت‌نام کرده‌اند که اگر کمک‌های پیش‌دبستانی در مدارس را هم در نظر بگیریم، ایم رقم به حدود ۳ میلیون نفر خواهد رسید.

ثبت اطلاعات ۳۲ هزار کودکستان در سامانه سازمان تعلیم و تربیت کودک

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از تکالیف قانونی سازمان در زمینه مناطق دو زبانه‌ است که زبان مادری کودکان غیر از فارسی است. در واقع یکی از کارکردهای پیش دبستانی آماده کردن زبانی کودکان برای ورود به کلاس اول است. در عین حالی که باید زبان مادری تقویت شود اما باید زبان فارسی را نیز گسترش داد. 

همتی‌فر یادآور شد: بخشی از این بسترسازی به عهده رسانه است و بخشی دیگر به خدمات پیش دبستانی معطوف می‌شود. مراکز کودکستان غیردولتی هستند و عمده مناطق دو زبانه هم محرومیت دارند؛ بنابراین این خدمات در دسترس این افراد نیست و سازمان باید از این افراد حمایت کند. 

وی اضافه کرد: سال گذشته ۷۰ میلیارد تومان از ۱۲۷ میلیارد تومان بودجه سازمان را به توسعه مراکز پیش دبستانی در مناطق محروم اختصاص دادیم اما فقط ۳۳۰ هزار کودک از این امر بهره‌مند شدند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در تلاش هستیم این خدمات را به مناطق با ظرفیت محرومیت ۹، ۸، ۷ و بعد ۶ برسانیم و اینها را پوشش دهیم.

تاثیر کم توجهی به پیش دبستانی در کلاس اول مشاهده می شود

همتی فر تاکید کرد: تاثیر کم توجهی به پیش دبستانی را در کلاس اول می‌بینیم‌؛ نرخ مردودی کلاس اول از شاخص‌های مهمی است که اثر کم توجهی به پیش دبستانی در این مورد دیده می‌شود.

وی اظهار کرد: در نیمه دوم امسال بحث ارتقای توانمندی مربی‌های کودکستان‌ها هم اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه برای یکپارچه کردن مهد کودک و پیش دبستانی از واژه کودکستان استفاده می‌شود و دارای کودکستان دوره اول و دوم هستیم، گفت: پیش از کرونا، بهزیستی ۱۴ هزار مهد کودک فعال داشت و در کرونا خیلی از این مراکز تعطیل شدند.همتی فر ادامه داد: نیمی از مهدهای کودک‌ بهزیستی به عنوان مهد روستایی بودند که با قطع بودجه و یک وعده غذای گرم آنها در دوران کرونا، بیشتر مهد روستاها تعطیل شدند. ما دنبال احیای ردیف بودجه این مهد روستاها هستیم تا این مراکز فرهنگی در روستاها احیا شود.

همتی فر همچنین درباره لزوم توجه به بودجه سازمان تعلیم و تربیت کودک، اظهار کرد: سازمان بهزیستی ردیف بودجه‌ای برای حمایت از مهدهای کودک در مناطق محروم و روستایی داشت که در سال ۹۹ این ردیف بودجه ۷۵ میلیارد تومان بود.

وی افزود: از سال ۹۹ به بعد این ردیف بودجه غیر فعال شد. برای انتقال این ردیف بودجه به سازمان تعلیم و تربیت کودک مکاتبه کردیم و قول مساعد دادند که این ردیف در سال ۱۴۰۳ در اختیار سازمان قرار گیرد. رییس سازمان تعلیم و تربیت ادامه داد: این سازمان به درگاه ملی مجوزها وصل شده است، در گام اول باید مجوزهایی که وجود داشت را تطبیق می‌دادیم و صدور مجوز جدید ممنوع بود.

همتی‌فر ادامه داد: با ساماندهی انجام شده از نیمه شهریور اتصال ما به درگاه ملی مجوزها برقرار شد. طبق قانون باید همه مجوزهای جدید از طریق این درگاه انجام شود. فرآیند در حال شکل گیری است و درخواست‌ها آنجا قابل ثبت است. 

وی با بیان اینکه مجوز کودکستان دو مرحله‌ای است، یادآور شد: ابتدا باید برای اخذ مجوز تاسیس و سپس برای مجوز فعالیت اقدام کرد. در درگاه ملی مجوزهای عنوان کودکستان غیر دولتی درج شده است و افراد می‌توانند از این طریق درخواست خود را ثبت کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد:در صورت بارگزاری مدارک و تایید صلاحیت، درخواست افراد در فرآیند بررسی قرار می‌گیرد. گام دوم اخذ مجوز فعالیت است که باید افراد مکان فعالیت، موسس و نیروی انسانی خود را در سایت معرفی کنند. 

همتی‌فر با بیان اینکه پای کتاب کارها و بخشی از محصولات به کودکستان‌ها باز شده است، توضیح داد: در این راستا رویداد ملی کودکستان و یارستان برگزار شد، در این رویداد محتواهای فاخر دارای شاخص های سازمان را ارائه دادیم تا والدین با خیال راحت در مرکز کودکستان فرزند خود را ثبت نام کنند. این محصولات در سامانه کودکستان و یارستان قابل رویت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha