فعالیت سمن ها به سمت ظرفیت های متنوع در روستاها سوق داده شود

یاسوج-ایرنا- مدیر عامل مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ظرفیت های روستایی و عشایری استان فرصتی برای فعالیت و مشارکت سازمان های غیر دولتی (NGO)ها است.

"عیسی کریمی" روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: سازمانهای غیر دولتی به عنوان نهادهای مردم محور و مشارکت گرا می توانند سرمایه های اجتماعی، منابع انسانی و توسعه مشارکتهای جمعی و مردمی را در میان روستائیان، عشایر و کشاورزان فعالسازی کنند.

کریمی تاکید کرد: به دلیل بسترها و قابلیت هایی که در محیط روستایی وجود دارد، توانایی مشارکت و حتی تشکیل نهادهای مردمی درزمینه ها و موضوعات متعدد وجود دارد.

وی ادامه داد: این سازمان ها ابزار مؤثری برای اعمال فشار سازنده بر دستگاههای دولتی هستند که می توانند آنها را وادار به رعایت حقوق شهروندی و پاسخگویی به نیازها، مطالبات و انتظارات برآورده نشده جامعه روستایی، عشایری و کشاوران کنند.

مدیر عامل مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای استان با اشاره به آغاز فعالیت مجمع خیرین مهارت در استان گفت: مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای استان که یک سازمان غیردولتی و مردم نهاد است در پایان سال ۱۴۰۱ با برنامه ریزی تامین منابع مورد نیاز جهت حمایت و ارائه تسهیلات به نیروهای متقاضی کار و استعدادیابی و مساعدت در زمینه مهارت ورزی نیروی کار بویژه برای جامعه روستایی، عشایری و کشاورزان فعالیت خود را آغاز کرد.

کریمی ادامه داد: از طریق ارائه آموزش های مهارت محور و آموزش های فنی و حرفه ای کمک های مردمی را به سمت ایجاد فرصت های اشتغال در مناطق کم برخوردار سوق می دهیم.

وی این تشکل را به عنوان یک مطالبه گر عمومی در صدد رفع نیاز این گروه (روستاییان، عشایر و کشاوران) از افراد جامعه دانست و تاکید کرد: با شناسایی نیازهای این گروه از جامعه بدنبال رفع نیازها آنها هستیم.

مدیر عامل مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی وحرفه ای استان با اشاره به چالش فعالیت های نهادهای مردمی به خصوص مجمع خیرین مهارتی گفت: موازی کاری فعالیت سازمان ها و پراکندگی آموزش در بین دستگاه های مختلف از چالش های این نهادها هستند.

وی به ظرفیت گلیم بافی در استان و چالش پیش روی نهادهای مردمی برای حمایت از بافندگان استان نیز گفت: مجمع خیرین استان با توجه به ظرفیت گلیم بافی در استان در تلاش بود که بتواند برای این افراد دوره های آموزشی برگزار و خدماتی ارایه کند به همین خاطر در اولین کار پیگیر نهادهای متولی و مرتبط با حوزه فرش بودیم که تعدد سازمان های متعدد همانند "فنی و حرفه ای"، "جهاد دانشگاهی"، "بهزیستی"، "کمیته امداد"، "میراث فرهنگی و گردشگری"، "امور عشایر"،" جهاد کشاورزی"، "اتاق فرش" و "صنعت معدن و تجارت" را شاهد بودیم.

کریمی ادامه داد: با درخواست آمار از نهادهای متولی یاد شده، هر کدام از این سازمان ها آماری متفاوت و متناقض ارایه داد که مجموع آمار ارایه شده، بیشتر از جمعیت استان برآور شد بنابراین این تعدد سازمان ها و موازی کاری ها مانع ارایه خدمات نهادهای مدنی به جامعه روستایی و دیگر جامعه هدف است.

وی پیشرفت کارگاهها و حتی توانمند سازی جامعه روستایی عشایری و کشاورزان را منوط به آموزش مداوم و موثر دانست و اگرچه ارایه این آموزش ها برای افراد و کارگاهها هزینه بر است ولی مجمع خیرین با استفاده از ظرفیت خبرگان می تواند به این نیازها به صورت رایگان اقدام کند.

مدیر عامل مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای استان گفت: ظرف ۶ ماه گذشته حدود ۶۰ دوره در حوزه های گردشگری، خدماتی و صنعت برگزار شد.

کریمی با اشاره به دوره های گردشگرپذیری هم گفت: روستای "کِوِشک" (۴۰کیلومتری شهر یاسوج) که یک منطقه گردشگرپذیر است و سالانه گردشگردان زیادی از این منطقه بازدید دارند با شناسایی ظرفیت ها و نیازهای این روستا، دوره های مهمان پذیری برای اهالی و کافه دارن برگزار شد که آنها بتوانند ضمن حفظ سنت های خود روحیه مداراگرایی و مهمان پذیری خود را تقویت کنند.

NGO، سمن، یا سازمان های مردم نهاد، گروه های غیر انتفاعی هستند که به صورت مستقل از دولت، به فعالیت های داوطلبانه می پردازند. این سازمان ها برای اهداف مختلفی تشکیل می شوند که اهداف انسان دوستانه و و اهداف زیست محیطی ۲نمونه از اهدافی هستند که سازمان های مردم نهاد بسیاری آن را دنبال می کنند. سازمان های صنفی، سازمان های امدادگر، سازمان دفاع از حقوق انسانها، از انواع سازمان های مردم نهاد می باشند.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت، بیش از یک هزار و ۷۰۰ روستای دارای سکنه دارند و از کل جمعیت استان ۷۰ هزار نفر نیز عشایر هستند که با ظرفیت های بکر روستایی و عشایری در این خطه زمینه فعالیت و مشارکت نهادهای مدنی مهیا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha