همکاری دانشگاهی ایران و عراق می‌تواند منجر به حل برخی مشکلات شود

مشهد- ایرنا- قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌ الملل گفت: همکاری دانشگاه‌های ایران و عراق می تواند منجر به حل برخی مشکلات بزرگ همچون کم آبی و آلودگی هوای ناشی از بروز پدیده ریزگردها که مشکل هر ۲ کشور است شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، وحید حدادی اصل روز شنبه و در مراسم نخستین رویداد بزرگ علمی "هفته علم جمهوری اسلامی ایران و عراق" در مشهد افزود: از سوی دیگر ۲ کشور می‌توانند برخی از طرح‌های مشترک مانند تجربه مالچ پاشی که منجر به کاهش آلودگی هوا و ریزگردها می‌شود را در دستور کار خود قرار دهند.

وی ادامه داد:این نوع مشکلات که بین ۲ کشور مشترک است به دست دانشگاه‌ها حل خواهد شد و باید دانشگاهیان هر ۲ کشور به این موضوعات بپردازند.

قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌ الملل گفت: ضرورت توجه و پرداختن ۲ کشور به موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر می تواند یکی دیگر از موضوعات همکاری بین ۲ کشور باشد. موضوعات آموزشی، تبادل دانشجو و سایر همکاری های مشترک بین دو کشور با توئجه به ظرفیت های موجب امکان پذیر است.

رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم گفت: ایجاد و برگزاری دوره‌های مشترک، زمینه ساز فرصت‌های مطالعاتی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و استادان دانشگاه های هر ۲ کشور از دیگر موضوعات همکاری متقابل می‌تواند باشد و توسعه دوره‌های پسا دکتری نیز می تواند از دیگر زمینه های همکاری مشترک باشد.

حدادی افزود: کشور ایران تجربیات بسیار خوبی در موضوعات نانو، بایو، بیوتکنولوژی، سدسازی و ساخت نیروگاه به دست آورده است که می تواند در قالب انتقال تجربه موضوع همکاری مشترک باشد.

وی با اشاره به این که برگزاری آزمون‌های بین کشوری می‌توان زمینه مناسبی برای پذیرش مدارک دانشگاهی مشترک بین ۲ کشور را فراهم کند و برگزاری دوره‌های آموزشی زبان فارسی و عربی در هر ۲ کشور می‌تواند به تقویت این ۲ زبان در عرصه توسعه علم در کشورهای اسلامی کمک کند.

رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم گفت: انجام طرح های مشترک و استفاده از امکانات و ظرفیت های دانشگاهی مشترک و از جمله دستگاه‌های آزمایشگاهی دارای اهمیت بسیاری است که برخی از این تجهیزات در ایران وجود دارد که آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های کشور عراق این تجهیزات را ندارند و بالعکس.

حدادی افزود:از سوی دیگر پژوهشگران هر ۲ کشور می‌توانند از این امکانات بهره برداری کنند و نباید چشمان ما به سمت یاری گرفتن از کشورهای غرب باشد، زیرا ظرفیتهای بسیار خوبی در هر ۲ کشور وجود دارد که باید از آن استفاده کرد.

وی ضمن اشاره به عضویت پژوهشگران ۲ کشور در مجلات علمی ایران و عراق و استفاده از ظرفیت‌ "ایرانداک" (پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات)در کشورمان برای همکاری مشترک گفت: ایجاد زیست بوم فناوری منطقه‌ای یکی دیگر از شرایط همکاری مشترک است.

رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم گفت: زمانی در جهان قدرتمند می‌شویم که از نظر علمی قوی‌ باشیم و لازم است تا ارتباطات میان ۲ کشور نیز در سطح بالایی قرار داشته باشد تا منجر به حل مشکلاتمان شود.

حدادی افزود: کشورمان در زمینه تاسیس و راه اندازی پارک‌های علم و فناوری تجربه بسیار خوبی دارد و این موضوع باعث شده است تا دانشجویان بعد از تحصیل بتوانند در پارک‌های علم و فناوری فعالیت کنند و این تجربه می‌تواند منجر به فعالیت‌های مشترک بین ۲ کشور شود.

وی ادامه داد: این رویداد مشترک نتیجه نشست های مختلفی است که از چندی قبل بین ۲ کشور و در سطح وزرای علوم، تحقیقات و فناوری ایران و وزارت آموزش عراق برگزار ‌شد.

رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم گفت: قدمت برخی از دانشگاه‌های هر ۲ کشور از عمر برخی از کشورها بیشتر است و بر اساس این ظرفیت می توان بر ایجاد شعبه‌های دانشگاهی در کشورهای ایران و عراق توجه کرد.

۵۷۱ پژوهشگاه و مرکز تحقیقاتی و ۵۱ پارک علم و فناوری در کشورمان فعال است.

رویداد بین‌المللی هفته علم جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق با حضور بیش از ۷۰ دانشگاه ۲ کشور از تاریخ ۱۵ تا ۲۰ مهرماه امسال در مشهد برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha