افزایش شدت خشکسالی در استان سمنان با کاهش ۴۸ درصدی بارش‌ها

سمنان- ایرنا- مدیرکل هواشناسی استان سمنان با اشاره به تداوم خشکسالی‌، گفت: میانگین بارندگی‌های سال آبی گذشته استان(از پاییز۱۴۰۱ تا پاییز ۱۴۰۲) ۴۸ درصد نسبت به بلندمدت کاهش داشت و ۵۲ درصد از انتظارات سال آبی دریافت نشد.

ایرج مصطفوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز کرد: میانگین میزان بارندگی سال آبی گذشته از پاییز۱۴۰۱ تا پاییز ۱۴۰۲ در استان سمنان نسبت به بلندمدت به بیش از نصف کاهش داشت.

وی ادامه داد: میانگین بارندگی های بلندمدت استان سمنان ۱۱۰ و هفت دهم میلیمتر است و از آغاز سال آبی گذشته، یعنی از ابتدای پاییز ۱۴۰۱ تا پایان سال آبی در پایان پاییز ۱۴۰۲، میانگین بارندگی ۵۷ و ۶ دهم میلیمتر بود که نسبت به بلندمدت به میزان ۵۳ و یک دهم میلیمتر کاهش دارد.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: بارش‌های پاییزه سال آبی گذشته در استان مطلوب نبود و دی و بهمن بارش‌ها کمی بهبود یافت، اما جوابگوی نیاز استان نبود.

مصطفوی تصریح کرد: بهبود بارندگی در اسفند و بهار سال آینده در استان سمنان دور از انتظار نیست، اما تغییرات اقلیمی می‌تواند بر بارش‌ها موثر باشد.

وی گفت: طبق آمارها سمنان جزو استانهایی است که کمترین میزان بارش را در کشور دارد و این آمار نشان‌دهنده ضرورت توجه به موضوع کم‌آبی و مدیریت منابع آبی و بهینه‌سازی مصرف است.

افزایش شدت خشکسالی در استان سمنان با کاهش ۴۸ درصدی بارش‌ها

مدیرکل هواشناسی استان سمنان افزود: استان سمنان به دلیل ساعت‌های آفتابی و گستردگی، بیشترین میزان تبخیر را دارد و این عامل در کنار کاهش بارندگی موجب بحرانی‌تر شدن وضعیت کم‌آبی در استان است.

۲۱ درصد آب مورد نیاز استان سمنان از منبع چشمه و قنات، ۱۷ درصد از محل آب‌های سطحی و ۶۲ درصد از محل حفر چاه‌های عمیق و نیمه عمیق تامین می‌شود و به بیانی دیگر ۸۰ درصد نیاز آبی استان سمنان را منابع زیرزمینی تامین می‌کنند و تنها هفت و هفت دهم درصد مساحت استان سمنان قابلیت تغذیه سفره های آب‌ زیرزمینی دارد.

استان سمنان سالانه ۱۳۳ میلیون متر مکعب کسری آب‌های زیرزمینی و سه و ۲ دهم میلیارد مترمکعب کسری مخزن انباشته دارد و صرفه‌جویی ۱۷۸ میلیون مترمکعبی آب در سند سازگاری با کم‌آبی استان تا سال ۱۴۰۵ هدفگذاری شده است.

استان سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد که از این شمار، بیش از ۲۰۰ هزار نفر ساکن مرکز استان هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha