تکنولوژی چین و قدرت اتمی کره شمالی؛ نگرانی های آمریکا در شرق آسیا

تهران- ایرنا-  در هفته‌ها و ماه‌های اخیر تنش بین آمریکا وکره شمالی افزایش یافته و پیونگ‌یانگ نیز در واکنش به اقدامات تحریک‌آمیز واشنگتن و انجام رزمایش‌های پیاپی در مرزهای کره شمالی، آزمایش‌های موشکی خود را افزایش داده و از دیگر سو رشد روز افزون تکنولوژی چین به ویژه هوش مصنوعی موجبات نگرانی و نارضایتی آمریکا را فراهم آورده است.  

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، یک کارشناس ارشد امنیتی ایالات متحده روز یکشنبه بر ضرورت اتخاذ اقدام نظامی پیشگیرانه برای مقابله با تهدیدات رو به افزایش برنامه موشک بالستیک کره شمالی تاکید کرد.

ویکتور چا، معاون ارشد آسیا و کره در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی آمریکا در مصاحبه‌ای اخیر با خبرگزاری یونهاپ، این موضوع را مطرح کرد. به باور چا به دنبال همکاری نظامی کره شمالی و روسیه، انتظار می‌رود پیونگ یانگ در ماه جاری میلادی خود را برای سومین پرتاب موشک آماده کند.

این محقق در مورد افزایش کنترل‌های صادراتی واشنگتن بر چین گفت این محدودیت‌ها کشورها را ملزم می‌کند تا "یک طرف" را انتخاب کنند، زیرا آمریکا نگران است اگر چین بر بخش‌های مرتبط با هوش مصنوعی و سایر زمینه‌های فناوری تسلط پیدا کند، جهان به چه سمتی پیش خواهد رفت.

وی با اشاره به انفعال شورای امنیت سازمان ملل، جایی که شرکای سنتی کره شمالی مانند چین و روسیه، از حق وتو برخوردارند، گفت: این کار خطرناکی است. اما در حال حاضر، هیچ چیزی کره شمالی را از پرتاب موشک باز نمی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهاد وی شامل یک استراتژی «چپ پرتاب» با استفاده از فناوری‌های الکترومغناطیسی، سایبری و دیگر فناوری‌ها برای مختل کردن و شکست پرتاب موشک در مرحله پیش از پرتاب است، گفت: هر اقدام لازم را باید انجام داد.

او گفت: "این افدام می تواند هر چیزی باشد. " ممکن است از این نظر واقع بینانه نباشد که کره شمالی اکنون پرتاب های متحرک با سوخت جامد دارد. ممکن است تلاش برای متوقف کردن آن موشک قبل از برخاستن بسیار سخت باشد.

بر اساس این گزارش، درخواست مجدد چا برای انجام چنین اقدامات بازدارنده ای در حالی مطرح می شود که چشم انداز تعامل مجدد با کره شمالی تاریک است و پیونگ یانگ علاقه چندانی به گفتگو نشان نمی دهد.

هفته گذشته نیز وزارت دفاع آمریکا در سند جدید امنیتی اخیرا خود کره شمالی را به عنوان تهدیدی همیشگی اعلام کرد و هشدار داد پیشرفت های ظرفیت نظامی کره شمالی به این کشور حق انتخابی می دهد تا از سلاح های هسته ای در هر مرحله از جنگ استفاده کند.

در این سند پنتاگون آمده است: «پیشرفت های ظرفیت نظامی به کره شمالی گزینه هایی برای استفاده از سلاح های هسته ای در هر مرحله از جنگ می دهد. کره شمالی در حال توسعه موشک های نزدیک برد و دور برد قاره پیماست که آمریکا و متحدانش را در معرض خطر قرار می دهد.»

ادامه این سند اشاره می کند که تصویب قانون سال گذشته کره شمالی درباره تسلیحات هسته ای نشان می دهد این کشور سلاح های هسته ای و موشک های بالستیک را در اولویت قرار داده است.

کره شمالی در سال ۲۰۲۲ خود را قدرتی هسته ای اعلام و شرایطی را برای استفاده از سلاح های اتمی و رد خلع سلاح اتمی تصویب کرد. در این قانون آمده است کره شمالی درصورتی که هدف قریب الوقوع حمله اتمی قرار گیرد و یا رژیم کیم جونگ اون، مردم و یا موجودیت دولت در خطر باشد اجازه استفاده از سلاح اتمی را دارد.

در سندی که از سوی پنتاگون منتشر شده همچنین آمده است ظرفیت های سلاح های بیولوژیکی و شیمیایی کره شمالی نیز تهدید به حساب می آیند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha