سمنان دومین استان کشور با بیشترین درگیری با خشکسالی و کاهش بارش‌ها است

سمنان- ایرنا- مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: سمنان دومین استان کشور دارای بیشترین میزان کاهش بارندگی‌ها و درگیر با پدیده خشکسالی است.

ایرج مصطفوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بعد از خراسان رضوی، سمنان دومین استان کشور با بیشترین میزان کاهش بارندگی در سال زراعی گذشته(از ابتدای پاییز ۱۴۰۱ تا ابتدای پاییز ۱۴۰۲) است.

وی با اشاره به شدت خشکسالی در استان سمنان از متوسط تا شدید، ادامه داد: میانگین بارندگی در استان سمنان در بلندمدت ۱۱۰ و هفت دهم میلیمتر است که در سال آبی به ۵۷ و ۶ دهم میلیمتر کاهش یافت. ۱۰۰ درصد پهنه استان سمنان در سال آبی گذشته ( پاییز ۱۴۰۱ تا پاییز ۱۴۰۲) درگیر خشکسالی در شدت‌های مختلف از متوسط تا شدید بود.

مهدیشهر، رکوردار بیشترین کاهش بارش‌

مصطفوی تصریح کرد: بیشترین کاهش بارش در استان سمنان مربوط به شهرستان مهدیشهر است که میانگین بارش از ۲۸۲ و چهار دهم میلیمتر به ۱۰۲ و هفت دهم میلیمتر کاهش یافته است.

وی گفت: ۱۷۹ و هفت دهم میلیمتر بارندگی در شهرستان مهدیشهر در سال آبی گذشته(پاییز ۱۴۰۱ تا پاییز ۱۴۰۲) کاهش یافت که این میزان کاهش زنگ خطر شدت خشکسالی و کاهش خروجی چشمه‌ها و سفره‌های آب‌ زیرمینی است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان یادآور شد: کمترین میزان تغییر در بارندگی در سال آبی گذشته نسبت به بلندمدت مربوط به شهرستان سرخه است.

وی اظهار کرد: میانگین بارش در شهرستان سرخه در بلندمدت ۹۱ و ۶ دهم میلیمتر است که در سال آبی گذشته با ۲۷ میلیمتر کاهش، ۶۹ و ۹ دهم میلیمتر بارندگی ثبت شد.

۵۲ درصد نیاز آبی استان سمنان تامین نشد

مدیرکل هواشناسی استان سمنان بیان کرد: بارندگی در سال زراعی ۱۴۰۱ -۱۴۰۲ تنها در حدود ۴۸ درصد نیاز آبی را تامین کرد و ۵۲ درصد نیاز آبی استان به دلیل خشکسالی تامین نشد.

سمنان دومین استان کشور با بیشترین درگیری با خشکسالی و کاهش بارش‌ها است

به گزارش خبرنگار ایرنا، چشمه‌های روزیه و گل‌رودبار منابع اصلی تامین آب آشامیدنی شهر سمنان محسوب می‌شوند که دبی خروجی چشمه روزیه به دلیل خشکسالی در سال‌های اخیر به کمتر از ۱۷۰ لیتر بر ثانیه رسیده و این در حالی است که در شرایط بارندگی مناسب، خروجی آب چشمه روزیه ۶۵۰ لیتر بر ثانیه بود. به بیان دیگر، اکنون میزان خروجی آب به کمتر از نصف کاهش یافته است و به دلیل تنش آبی، از آبِ باکیفیت مناسب چاه‌ها برای تأمین آب آشامیدنی شهروندان سمنان کمک گرفته شد؛ این در حالی است که استفاده بیش از حد از سفره‌های آب‌ زیرزمینی، سمنان را درگیر پدیده خاموش و جبران‌ناپذیر فرونشست زمین کرده است.

طبق گزارش‌ها ۳۴۰ لیتر بر ثانیه آب مورد نیاز در شهر سمنان از طریق آب‌های سطحی و نزدیک به ۷۰ تا ۷۵ درصد آب مورد نیاز این شهر، به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی، از منابع زیرزمینی تامین می‌شود و این در حالی است که در گذشته وضعیت برعکس بود و بیشترین میزان تامین آب از منابع سطحی بود.

استان سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد که از این شمار، بیش از ۲۰۰ هزار نفر ساکن مرکز استان هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha