۱۶ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۴۷
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 85251337
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کنگره آمریکا: دولت از شکست اطلاعاتی تل‌آویو گزارش بدهد

تهران– ایرنا- قانونگذاران آمریکایی با اشاره به حمله غافلگیرانه دیروز حماس و شکست اطلاعاتی گسترده اسرائیلی‌ها، به دنبال دریافت اطلاعات بیشتر از دولت جو بایدن هستند.

به گزارش ایرنا، تارنمای پولیتیکو دیروز (شنبه/۱۵ مهر) نوشت که اعضای کنگره می خواهند بدانند حماس چگونه توانست به شبکه پیشرفته پدافند هوایی اسرائیل نفوذ کرده و صدها راکت از غزه پرتاب کند. تمرکز قانونگذاران روی رژیم صهیونیستی است و حداقل در حال حاضر از سرزنش جامعه اطلاعاتی آمریکا اجتناب می کنند.

به نوشته پولیتیکو، تیم جو بایدن، دیروز صبح به وقت محلی کارمندان کمیته های اطلاعاتی مجلس و سنا را در مورد اوضاع کنونی اسرائیل مطلع کردند. اعضای کمیته ها برگزاری یک جلسه توجیهی به محض بازگشت او به واشنگتن در روز سه شنبه (۱۸ مهر) را خواستار شده اند.

جیم هایمز (Jim Himes) نماینده دموکرات ایالت کنتیکت و عضو ارشد کمیته اطلاعاتی مجلس گفت: می توان رد عملیاتی به این وسعت را گرفت. این عملیات از لحاظ گستردگی و اهداف تکان دهنده بود و بدون بر جای گذاشتن نشانه های مشهود غیرقابل انجام است.

مایکل والتز نماینده جمهوریخواه ایالت فلوریدا که یک کلاه سبز سابق و عضو کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان است با بیان آنکه «به وضوح موارد ناکامی مشاهده می‌شود»، افزود: نمی دانم که این موضوع چگونه از دید شبکه (خبرچین های) آنها پنهان ماند. به وضوح مسئله شنود وجود دارد.

وی افزود: آیا طرف اسرائیلی دچار غرور کاذب شده بود. نمی دانم چگونه می شود تمامی جوانب این تهاجم را بدون ارتباطات رمزنگاری شده هماهنگ کرد.

مقام های پیشین امنیتی نیز از اینکه تشکیلات اطلاعاتی اسرائیل این حملات را پیش از موعد تشخیص نداد، ابراز شگفتی کردند.

میک مالروی (Mick Mulroy)، یکی از مقام های پیشین پنتاگون و مامور سابق سیا، حملات حماس را یک «شکست اطلاعاتی» خواند و اشاره کرد که احتمالا نشانه هایی از «انباشت مهمات و آماده سازی نیروی تهاجمی» و همچنین فعالیت سایبری وجود داشته است.

در حالی که او مقام های اسرائیلی را مقصر اصلی این شکست می داند، گفت که سیستم اطلاعاتی آمریکا نیز برخی از نشانه های عملیاتی در این ابعاد را متوجه می شد.

یکی از مقام های امنیتی پیشین اسرائیل به پولیتیکو گفت که این حمله بی‌سابقه یک شکست «فاجعه‌ بار» بود که «بی‌نظمی» در نیروهای مسلح و سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل اجازه انجام آن را داد.

چاک فریلیچ (Chuck Freilich) معاون سابق مشاور امنیت ملی اسرائیل گفت: (عملیات حماس) یک شکست اطلاعاتی و عملیاتی است. واضح است که ما کاملاً غافلگیر شدیم. مقر لشکر مسئول غزه، اشغال شده و اوضاعشان نابسامان است و بنابراین واکنش به تاخیر افتاده است.

به گزارش ایرنا، رزمندگان مقاومت فلسطین از صبح ۱۵ مهر عملیات همه جانبه ای را با نام «طوفان الاقصی» از غزه علیه مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی آغاز کرده اند.

این عملیات همه جانبه و پیچیده مقاومت فلسطین که در عمر ۷۵ ساله رژیم صهیونیستی سابقه نداشته، از طریق تونل، خشکی، دریا و هوا به همراه شلیک هزاران راکت به سرزمین های اشغالی صورت گرفته و تاکنون به هلاکت دستکم ۳۰۰ صهیونیست و زخمی شدن بیش از یک هزار و ۶۰۰ تن دیگر منجر شده است. اسارت بیش از یکصد نظامی صهیونیست و همچنین تصرف موقت هفت شهرک صهیونیست نشین از دیگر دستاوردهای این عملیات بی نظیر به شمار می رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha