استاندار کرمان: بازاریابی شرکت‌های دانش‌بنیان استان نیازمند حمایت است

کرمان - ایرنا - استاندار کرمان گفت: در کنار اینکه دستگاه‌ها برای اجرای طرح‌های دانش‌بنیان این استان همکاری کنند، باید به بازاریابی این شرکت ها برای فروش محصولاتشان نیز کمک کنیم.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی فداکار روز یکشنبه در پنجمین نشست شورای راهبری فناوری و تولید دانش بنیان استان کرمان افزود: دستگاه‌های نظارتی در موضوعاتی مانند خرید تجهیزات به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کنند و ادارات مالیاتی و گمرک با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری داشته باشند.

وی تاکید کرد: شهرداری برای استقرار دفاتر شرکت‌های دانش‌بنیان در اماکن دارای کاربری مسکونی همکاری داشته باشند و نیاز است با همکاری همه مجموعه های استان این شرکت‌ها بتوانند با توان بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند.

استاندار کرمان اظهار داشت: ماهیت تفاهمنامه منعقده استان با معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و صندوق پژوهش و فناوری منافاتی ندارد و این ۲ در آینده می توانند در بحث دانش بنیان ها هم افزایی داشته باشند.

وی تصریح کرد: بخشی از تفاهمنامه با معاونت علمی ریاست جمهوری مربوط به حوزه اقتصاد شرکت های دانش‌بنیان مانند قانون است و به شفاف‌سازی عملکرد دستگاه‌ها کمک می‌کند.

فداکار بیان کرد: تکمیل زنجیره ارزش افزوده در محصولات برای محصولات کشاورزی و صنعتی بسیار اهمیت دارد و شرکت های دانش بنیان استان کرمان باید این مساله را مورد توجه قرار دهند، ضمن اینکه شرکت ها بزرگ صنعتی و مهرنی نیز نیاز خود را از شرکت های دانش بینیان استان تهیه کنند.

وی خاطر نشان کرد: برای دانشگاه‌ محور بودن طرح‌های شرکت های دانش بنیان استان کرمان باید با دانشگاه ها به گونه ای طرح ها هماهنگ شود که ساختار دانشگاهی آسیب نبیند.

استاندار کرمان گفت: با توجه به اینکه تولید گل محمدی در این استان دارای ارزش افزوده است، طرح ترویج گیاهان دارویی با اولویت گل محمدی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان دنبال می‌شود.

رشد ۴۰ درصدی شرکت های دانش بنیان در افق ۱۴۰۴

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان نیز گفت: تفاهمنامه ای با معاونت عملی و فناوری، اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، وزارت کشور و استانداری کرمان در حمایت از اقتصاد دانش بنیان در هشت ماده منعقد شده است.

محمدرضا وحیدی افزود: در این تفاهمنامه ۲۳ طرح پیشران شامل طرح های معدنی، پزشکی و کشاورزی و ۱۱ طرح توسعه نوآوری و فناوری مدنظر قرار دارد.

وی با اشاره به دستیابی شاخص های مدنظر در این طرح تا سال ۱۴۰۴ بیان کرد: تعداد شرکت های دانش بنیان از ۷۸ شرکت در ابتدای امسال با رشد ۴۰ درصد سالانه به ۱۷۰ شرکت و شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری نیز از ۲۹۷ به ۵۸۲ شرکت برسد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان تاکید کرد: همچنین در افق ۱۴۰۴ تعداد محصولات دانش بنیان این استان از ۱۲۵ به ۲۶۴ و میزان اشتغال از حدود سه هزار نفر به ۶ هزار افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: میزان فروش محصولات شرکت های دانش بنیان باید سالانه ۶۰ درصد رشد پیدا کند و به چهار هزار میلیارد ریال در سال برسد.

وحیدی اظهار داشت: سه هزار ۵۰۰ میلیارد ریال از منابع استانی و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از جذب منابع مالی برای شرکت های دانش بنیان پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: هدف استان کرمان رفتن به سمت اقتصاد دانش بنیان است و تمام دستگاه های اجرایی باید در این زمینه همکاری ویژه داشته باشند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان خاطر نشان کرد: راه اندازی گمرک تخصصی شرکت های دانش بنیان، اجرای معافیت گمرکی و تسهیل گری واردات نمونه محصول برای شرکت های دانش بینان، اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و اعتبار مالیاتی سرمایه گذاری و غیره که جزو وظایف دستگاه های ذیربط در این تفاهمنامه است.

نبود خروجی عملی شرکت های دانش بنیان استان کرمان

معاون امور اقتصادی استانداری کرمان از شرکت های دانش بنیان کرمان در حوزه های صنعت و کشاورزی در عمل خروجی ندیدیم و این شرکت های کرمان را باید به یک استان علمی تبدیل کنیم.

امیر حسن زاده افزود: خروجی از شرکت های دانش بنیان در کف میدان وجود ندارد و حتما طرح ها باید عملیاتی شوند و افزایش شرکت ها در ۲ سال آینده بدون نتیجه فایده ای ندارد.

تهیه سند آموزش عالی استان کرمان

معاون آموزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز با اشاره به طرح تحول آموزش عالی استان کرمان گفت: در برخی رشته های دانشگاهی به اندازه ای دانشجو جذب شده که اشتغال را نمی توانیم مدیریت کنیم و در حل مسائل استان به جایی برسیم.

قاسم محمدی افزود: کارگروهی برای اجرای تحول در دانشگاه های استان کرمان تشکیل و قرار شد سند آموزش عالی استان کرمان نوشته و تنظیم شود.

وی تاکید کرد: در طرح تحول هیچ رشته ای حتی از دانشگاه آزاد نمی توان بدون تایید کارگروه تحول دانشگاهی استان کرمان دانشجو جذب کند و امسال بورس شغلی با حمایت صنایع کرمان راه اندازی شده تا در رشته هایی که کشور و نظام به آن احتیاج دارد، دانشجو جذب کنند.

معاون آموزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان خاطرنشان کرد: برای نخستین مرتبه امسال دانشجوی استادمحور در دانشگاه های استان پذیرفته شد و نخبه ها در دروه های تخصصی مشغول به تحصیل شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha