دستاورد طوفان‌الاقصی «بازدارندگی» بود/ قدرت هجومی مقاومت فلسطین منجر به تغییر معادلات شد

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل فلسطین گفت: با ورود حزب الله لبنان به نبرد با رژیم صهیونیستی بخشی از نیروهای نظامی این رژیم درگیر جبهه شمالی میشود و به این ترتیب توازن نظامی تغییر کرده و می‌تواند منجر به تقویت مقاومت در عرصه میدانی شود.

سید جعفر رضوی کارشناس مسائل فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص «دستاوردهای عملیات طوفان الاقصی» که توسط نیروهای مقاومت فلسطین حماس صورت گرفت، اظهارداشت: در عملیات اخیر ما شاهد تکرار دستاوردی مهم به نام بازدارندگی در مقابل رژیم صهیونیستی همچون «عملیات شمشیر قدس» بودیم با این تفاوت که در این عملیات تاکید شد که رژیم صهیونیستی نه تنها نمی‌تواند تحکمی نسبت به فلسطینیان داشته باشد بلکه از این به بعد در مقابل هر حمله این رژیم، بخشی از خاک فلسطین آزاد می‌شود که این جهشی رو به جلو محسوب می‌شود و در تاریخ فلسطین بی‌سابقه است.

وی با بیان اینکه پیام بازدارندگی با تاکید بر آزادسازی بخشی از خاک فلسطین مهم‌ترین دستاورد عملیات اخیر مقاومت فلسطین به حساب می‌آید، گفت: دومین دستاورد این عملیات این است که مقاومت فلسطین از موضع دفاعی به موضع تهاجمی تغییر رویکرد داده است و دشمن صهیونیستی این نکته رو به خوبی متوجه شده که از این به بعد هرگاه تجاوزی صورت بگیرد با رویکرد هجومی مقاومت مواجه خواهد شد.

این کارشناس مسائل فلسطین تصریح کرد: قدرت هجومی مقاومت فلسطین و «توانایی آزادسازی بخشی از خاک سرزمین‌های اشغالی»، منجر به تغییر معادلات خواهد شد.

رضوی با بیان اینکه ایجاد اتحاد میان گروه‌های مقاومت و شکست طرح ایجاد اختلاف میان آنها توسط دشمن صهیونیستی دستاورد دیگری بود که این عملیات به همراه داشت، افزود: اتحاد جبهه‌ها که یکی از سیاست‌های اصولی مقاومت در منطقه به حساب می‌آید در این عملیات و متعاقب آن نیز به خوبی دیده شد، «جنبش نجبای عراق» بیانیه‌ای صادر و از عملیات مقاومت فلسطین حمایت کرد و از سمت دیگر «حزب الله لبنان» هم حملاتی را از سمت شمال به مواضع رژیم صهیونیستی آغاز کرد.

وی در خصوص تاثیرگذاری عملیات اخیر بر روند مذاکرات عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای عرب منطقه، بیان داشت: به طبع عملیات اخیر «روند عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی را به تعویق می‌اندازد» و نوعی بازدارندگی را هم در این حوزه ایجاد می‌کند

این کارشناس مسائل فلسطین ادامه داد: هرچه توان مقاومت در این عرصه بیشتر شود روند عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی نیز در موضع ضعف قرار می‌گیرد و حداقل از نظر زمانی ادعاهای رژیم صهیونیستی مبنی بر به نتیجه رسیدن عادی‌سازی روابط با عربستان و برخی دیگر کشورهای عرب منطقه به تعویق می‌افتد.

رضوی در خصوص «ورود حزب‌الله لبنان به عرصه درگیری با رژیم صهیونیستی» و مسیر این موضوع بر آینده تنش ایجاد شده، اظهارکرد: حتماً این موضوع منجر به تقویت مقاومت فلسطین در جنوب، ایجاد رعب و وحشت در سرزمین‌های اشغالی و به هم ریختگی محاسبات مقامات آن رژیم خواهد شد.

وی گفت: مقامات رژیم صهیونیستی تا به امروز فکر می‌کردند که صرفا در نوار غزه از جنوب با مقاومت فلسطین درگیر هستند، اما از این به بعد «جبهه شمالی سرزمین‌های اشغالی هم فعال شده» و مقامات رژیم احتمال درگیری و تنش در آن منطقه را هم در محاسبات خود لحاظ می‌کنند. بنابراین بخشی از نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی درگیر جبهه شمالی میشود و به این ترتیب «توازن نظامی تغییر کرده» و می‌تواند منجر به تقویت مقاومت در عرصه میدانی شود.

این کارشناس مسائل فلسطین در خصوص تاثیر عملیات اخیر مقاومت فلسطین بر آینده دولت نتانیاهو، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که با این وضعیت عمر دولت نتانیاهو و عمر سیاسی وی «به پایان خودش خیلی نزدیک شده» است.

رضوی افزود: دولت نتانیاهو ادعای توان بالای امنیتی و نظامی را داشت اما امروز با این شکست بزرگی که در تاریخ اشغال فلسطین بی سابقه بوده آنها به نقطه‌ای رسیدند که «دیگر نمی‌توانند از این ادعای خود دفاع کنند».

وی در پایان با بیان اینکه مخالفین داخلی نتانیاهو حتما پس از جنگ نسبت به «محاکمه و مجازات» وی و سایر هم ائتلافی‌های نخست وزیر رژیم خواهند پرداخت، خاطرنشان کرد: تجربه جنگ‌های گذشته رژیم صهیونیستی به ویژه پس از شکست در جنگ ۳۳ روزه نشان داد که آنها از کسانی که موجب شکست شوند نخواهند گذشت و به شدت آنها را مجازات خواهند کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha