جزئیات صدور مجوز کودکستان‌ها/ ۳۲ هزار پرونده برای صدور مجوز تشکیل شد

تهران - ایرنا - رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه ۳۲ هزار پرونده برای صدور مجوز کودکستان‌ها تشکیل شده است، گفت: بخش عمده‌ای از اینها مجوز تاسیس دریافت کرده اند و مجوز موارد باقیمانده به زودی صادر می شود.

مجتبی همتی فر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره صدور مجوزهای کودکستان‌ها اظهار کرد: پیش از تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، نهادهای متعددی مجوزهایی را صادر می‌کردند که در گستره فعالیت تربیت دوران کودکی بود.

وی با بیان اینکه این مراکز به عنوان مهدکودک، مرکز پیش‌دبستانی و عناوینی از این دست مجوز خود را دریافت می کردند، افزود: یکی از ماموریت‌های شکل‌گیری این سازمان، ساماندهی همین بخش بود که مجوزها و مدیریت یکپارچه اعمال شود.

وی افزود: سازمان در ۲ سال و نیم گذشته که فعالیت خود را آغاز کرده در تلاش بوده است تا از نظر قانونی صدور مجوزها را سامان دهد و با تدوین آیین‌نامه‌های لازم، آن را مدیریت کند.

همتی فر یادآور شد: آیین‌نامه تاسیس، اداره و انحلال کودکستان‌ها در آبان ۱۴۰۱ ابلاغ شد که مبنای قانونی ساماندهی مهدهای کودک و مراکز آموزشی مرتبط با تعلیم و تربیت کودکان قرار گرفته است.

گام دوم؛ تطبیق مجوزها مطابق تکلیف اساسنامه

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در گام دوم ساماندهی، سامانه‌ای طراحی شده که به درگاه ملی مجوزها متصل است؛ در این سامانه همه مراکز فعال در امر تعلیم و تربیت کودک ملزم هستند در طرح تطبیق مجوزها طبق تکلیف اساسنامه شرکت کرده و وضعیت خود را با ضوابط جدید تطبیق می‌دادند که این پروژه در ۲ بخش تطبیق مجوز تاسیس و تطبیق مجوز فعالیت در حال انجام است.

همتی‌فر گفت: اکنون تطبیق مجوز تاسیس به اتمام رسیده و ۳۲ هزار پرونده شکل گرفته که مجوز بخش عمده تاسیس آنها صادر شده است و بخشی هم در فرآیند انتهایی قرار دارند که به زودی صادر می‌شود.

جزئیات صدور مجوز کودکستان‌ها/ ۳۲ هزار پرونده برای صدور مجوز تشکیل شد

وی یادآور شد: گام بعدی ورود به تطبیق مجوز فعالیت است که باید موسسه‌ای که مجوز تاسیس را دریافت کرده، مکان فعالیت خود را معرفی کند؛ این مکان باید اصول بهداشتی و استحکام و مقاومت لازم و استاندارد را داشته باشد.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک افزود: اگر مستنداتی از قبل وجود داشته که تایید کند این مرکز قابل تایید است، را هم می‌پذیریم. همچنین باید یک مدیر برای کودکستان معرفی شود، شخصی که صلاحیت‌های مدیریت براساس ضوابط اعلامی داشته باشد.

تداخلت نام کودکستان‌ها باید رفع شود

همتی‌فر یادآورشد: همچنین نام مرکزی که تاسیس می‌شود، باید بررسی شود چراکه ممکن است که تداخل نام با مرکزی دیگر در بهزیستی و بخش‌های دیگر داشته باشد که این تداخل رفع شود، نام‌های پیشنهادی را اعلام می‌کند و در نهایت مستندات مورد نیاز برای شهریه را باید بارگذاری کند.

وی ادامه داد: اقدامات مقدماتی این کار اکنون آغاز شده و حدود یک ماه است که مقدمات و آموزش‌های لازم در این خصوص انجام شده است و اولین تابلو جدید در استان خراسان رضوی به نتیجه رسید. این فرآیند با سرعت پیش می‌رود که نمود و نقطه پایانی برای خانواده‌ها ملموس خواهد بود، این است که کودکستان بطور واقعی با الگوی جدید فعالیت کند.

کودکستان‌هایی که با الگوی جدید فعالیت می‌کنند، در سامانه کودکستان یاب قابل جستجو هستند و والدین می‌توانند مدیر، شهریه و سایر مشخصات کودکستان را بدانند که این موضوع خود بابی برای ابراز شفافیت هم است.

به گزارش ایرنا، بهمن ۱۳۹۹، اساسنامهٔ «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسید و ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ برای اجرا ابلاغ شد. در ۱۳ مرداد ۱۴۰۰، این سازمان طی مراسمی با حضور وزیر آموزش و پرورش رسماً آغاز به‌کار کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha