واکسیناسیون پنج میلیون دام در مازندران

ساری - ایرنا - سرپرست دامپزشکی مازندران با بیان اینکه تمامی بیماری های احتمالی دام و طیور با اقدامات پیشگیرانه تحت کنترل است، گفت: در ۶ ماهه سال جاری حدود پنج میلیون واکسیناسیون انواع دام علیه بیماری انجام شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، حمزه آقاپور کاظمی عصر یکشنبه در نشست خبری افزود: در سال جاری با همکاری بهره برداران واکسیناسیون رایگان چهار میلیون و ۳۰۸ هزار راس بز و گوسفند و ۳۸۱ هزار راس گاو و گوساله در استان عملیاتی شده است.

وی با بیان اینکه در این مدت سمپاشی بدن ۵۷۱ هزار و ۵۹۵ راس دام و سمپاشی اماکن و نگهداری دام در یک میلیون و ۲۵۱ هزار متر مربع انجام شد، ادامه داد: همچنین ۱۵ هزار و ۱۱۲ قلاده سگ نیز واکسینه شدند.

سرپرست اداره کل دامپزشکی مازندران در باره اقدامات کنترل و نظارت بر تولید ، نگهداری و عرضه فرآورده خام دامی در ۶ ماهه امسال گفت: در این مدت ۱۸ واحد متخلف پلمب و ۱۹۴ پرونده تخلف تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شده است.

وی با اشاره به این که در این مدت پنج میلیون و ۲۰۰هزار قطعه طیور دارای بیماری ،کشتار و حدود ۵۰۰ هزار قطعه طیور بیمار ،معدوم سازی شده است ، بیان داشت: در ۶ماهه امسال ۲۳۰ هزار و ۸۰۲ راس دام بیمار کشتار و ۶۳ هزار و ۷۰ کیلو گرم ضبط و معدوم سازی شده است.

واکسیناسیون پنج میلیون دام در مازندران

تداوم فعالیت کشتارگاه سنتی دام، دغدغه جدی دامپزشکی مازندران

وی فعالیت برخی کشتارگاه سنتی در مازندران را از دغدغه‌های جدی دامپزشکی دانست و ادامه داد: نمونه بارز وضعیت نگران کننده کشتارگاه سنتی دام شهرستان آمل است.

وی با توضیح این که با توجه به بالا بودن سطح آب و نفوذ شیرابه و آلایش دام و همچنین با گسترش شهر نشینی و قرار گرفتن کشتارگاه سنتی در حوزه شهری دغدغه‌های گسترش بیماری دوچندان شده است، ادامه داد: با توجه به این که ظرفیت کشتارگاه صنعتی در استان بالا است؛ با تعطیلی کشتارگاه سنتی، خللی در تامین و توزیع گوشت گرم بوجود نخواهد آمد.

آقاپور کاظمی با بیان این که همزمان با مهاجرت پرندگان وحشی ،پایش و نظارت بر بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان در مازندران شروع شده است، ادامه داد: تا کنون موردی از این بیماری مشاهده نشده است.

سرپرست اداره کل دامپزشکی مازندران از تعیین و تکلیف محموله دارویی ضبط شده به تعداد حدود ۱۰ هزار قلم و محکومیت به جزای نقدی متخلف به مبلغ ۱۰۴ میلیارد و ۹۴۸ میلیون ۲۰۰ هزار ریال خبرداد.

وی توضیح داد: پس از تشکیل پرونده در تعزیرات حکومتی و سیر مراحل دادرسی منتج به صدورحکم غیر قطعی به ضبط بخشی از اقلام مکشوفه وارداتی به نفع دولت و محکومیت به جزای نقدی به مبلغ ۱۰۴ میلیارد و ۹۴۸ میلیون ۲۰۰ هزار ریال محکوم شد.

نظارت سختگیرانه بر واردات نهاده‌های دامی

سرپرست اداره کل دامپزشکی مازندران با بیان این که استان تاکنون از مزیت های مرزی خود با پنج کشور حاشیه دریای خزر بهره نبرده است، توضیح داد: با راهبرد دولت سیزدهم، ارتباط با کشور روسیه و استان مازندران مورد اهتمام قرار گرفت.

وی به گسترش دیپلماسی دولت سیزدهم با کشور روسیه و سفر امسال استاندار مازندران به این کشور اشاره کرد و بیان داشت: مسوولان روسیه به خصوص گمرگ این کشور موقعیت مازندران را در توسعه روابط ایران و روسیه و با کشورهای سی آی اس محوری تشخیص دادند.

اتحادیه کشورهای مستقل هم‌سود یا کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (به اختصار cis اتحادیه‌ای شامل برخی از جمهوری‌های مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق است. تأسیس این اتحادیه به دست رؤسای مملکتی کشورهای روسیه، بلاروس و اوکراین بود. مرکز اصلی آن در مینسک پایتخت بلاروس، است و نشست‌های آن در کاخ تاوری در سن‌پترزبورگ انجام می‌شود.

این اتحادیه در دسامبر سال ۱۹۹۱ در یک قرار رؤسای کشورهای روسیه، بلاروس و اوکراین و سپس عضو شدن هشت کشور دیگر، شکل گرفت.

در سال ۱۹۹۳ پس از عضو شدن کشور گرجستان، که خود را تا آن زمان از این اتحادیه دور نگه می‌داشت، تعداد این کشورها افزایش یافت. گرجستان پس از جنگ مرداد ماه سال ۱۳۸۷ در منطقه اوستیای جنوبی و دخالت روسیه از این سازمان خارج شد. همین مسئله موجب تقدیم پیش‌نویس قانونی به مجلس اوکراین برای خروج از این سازمان شد. هرچند که هم‌اکنون نیز اوکراین فعالیت چندانی در این سازمان ندارد و عملاً از آن خارج شده‌است. از فوریهٔ ۲۰۰۶ کشور قزاقستان در نشست‌های وزرای دفاع اتحادیه شرکت نمی‌کند و ترکمنستان نیز از سال ۲۰۰۵ عضو جانبی به حساب می‌آید.

اهداف این اتحادیه، سعی در بازسازی فضای اقتصادی و امنیت کشورهای پیشین اتحاد جماهیر شوروی سابق است.

آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان و مولداوی به عنوان عضو اصلی و کشورهای افغانستان و مغولستان به عنوان عضو ناظر و ترکمنستان به عنوان عضو همکار در این اتحادیه همکاری دارند.

این مقام مسوول گمرک روسیه را در تقویت تجارت مازندران نقش محوری توصیف کرد و ادامه داد: از آن جایی که ۲ موضوع کمرگ و دامپزشکی مهمترین موارد پیگیری سفر هیات اقتصادی مازندران به روسیه بوده است، قرارداد های خوبی برای حل مشکلات و موانع پیش رو منعقد شد.

آقاپور کاظمی در حوزه رصد و نظارت بهداشتی قرنطینه ای به اهمیت فرایند صادرات و واردات در بنادر مازندران اشاره کرد و گفت: از آن جایی که از ابتدای دولت سیزدهم واردات و صادرات انواع محصولات کشاورزی به خصوص نهاده های دامی دو چندان شده است .

وی اضافه کرد: در همین راستا با توجه به فرایند نظارتی که در حوزه فرآورده ها و مباحث واردات و صادرات دارد اتفاق می افتد ، در ۶ ماهه امسال واردات یک میلیون و ۶۰۸ هزار و ۶۱۰ تن جو ، ذرت دامی و کنجاله پنبه در قالب ۸۰۶ مجوز ترخیص و حدود سه میلیون تن جو، ذرت دامی و کنجاله سویا در قالب ۲۲۵ مجوز صادر شد.

سرپرست دامپزشکی مازندران به نظارت بر صادرات انواع آبزیان استان در سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال مجوز صادرات ۵۰۰ تن ماهی تازه، حدود ۷۰ تن ماهی منجمد، ۲۰۰ تن خوراک دام، حدود سه هزار و ۴۰۰ تن محصولات لبنی و یک میلیون و ۳۰۰ هزار کیلو گرم خاویار صادر شده است.

وجود بیش از 3500 مرکز آبزی پروری با تولید سالانه بیش از ۱۰۰هزار تن ، فعالیت 2500 مرغداری با تولید سالانه ۲۱۰ هزار تن گوشت سفید، وجود حدود سه میلیون راس دام سبک و سنگین که ۷۰ درصد آن در قالب دامداری کوچک و سنتی است، مصرف سالانه ۹۰۰ هزار تن شیرخام در کارخانه های لبنی مازندران و پرورش انواع ماکیان نقش دامپزشکی استان را در صدور مجوز و نظارت از مزرعه تا سفره را دوچندان کرده است.

از سوی دیگر همه ساله در فصل پائیز و زمستان دهها گونه پرنده مهاجر زمستان گذران با جمعیت حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار بال به مازندران مهاجرت می کنند که این پرندگان یکی از انتقال دهندگان ویروس آنفلوانزای مرغی هستند و رعایت مقررات بهداشتی در شکار و عرضه آن همواره از دغدغه های جدی دامپزشکی مازندران است.

چنین شرایط و موقعیت در مازندران سبب شده است تا هر ساله دامپزشکی مراقب خطر انتشار عوامل بیماری زای نوپدید و بازپدید مثل آنفلوانزای پرندگان ، آنفلوانزای خوکی، جنون گاوی و تب های خونریزی دهنده و همچنین امنیت غذایی باشد.

اجرای طرح های واکسیناسیون علیه تب برفکی، واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل، پیگیری و مراقبت از شیوع احتمالی تب مالت و شناسایی احتمال وجود کانون بیماری آنفلوانزای مرغی همواره و در طی سال توسط دامپزشکی مازندران اجرا، رصد و پایش می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha