طرح جهاد آبرسانی نقطه‌ای امیدبخش برای مردم سیستان و بلوچستان

زاهدان- ایرنا- رفع تنش آبی با روی کار آمدن دولت سیزدهم و همت جهادی سبزپوشان انقلاب عزم‌ها را برای سیراب‌کردن لب‌های خشک روستاهای سیستان و بلوچستان جزم و بزرگ‌ترین طرح آبرسانی در تاریخ این استان را تحت عنوان «جهاد آبرسانی» آغاز کرد تا نقطه‌ای امیدبخش برای مردم این دیار باشد.

به گزارش ایرنا، در طول سال‌های اخیر نسخه‌های فراوانی توسط مسوولان و کارشناسان امر برای حل مشکلات ناشی از خشکسالی در پهناورترین استان کشور یعنی سیستان و بلوچستان پیچیده شد که برخی از آنها در همان ابتدای امر با شکست مواجه شد و برخی نظیر آبرسانی سقایی با مشکلات فراوان هنوز هم به کار خود ادامه می‌دهد تا حداقل نیاز برخی روستاها در هر شبانه‌روز رفع شود.

اما میان تمامی این طرح‌ها حدوداً ۲ سالی است که عزم‌ها جزم شده تا کورسوی امید در دل مردم سیستان و بلوچستان بویژه در منطقه سیستان که با خشکسالی‌های بیش از ۲ دهه، قهر طبیعت و بدعهدی کشور همسایه در رهاسازی حقابه رودخانه هیرمند که سالانه ۸۲۰ میلیون مترمکعب است، دست‌وپنجه نرم می‌کند، روشن شود.

با سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم رسیدگی به مشکلات مردم و ضعف‌ها و کاستی‌های برجا مانده از دولت‌های قبل شتاب بیشتری گرفت به گونه‌ای که گام‌های دولت رئیسی برای پایان دادن به محدودیت‌های آبی کار خود را با اجرای طرح بزرگ جهاد آبرسانی، آغاز انتقال آب از دریای عمان، ساخت آب‌شیرین‌کن‌ها و افزایش ظرفیت شیرین‌سازی آب از دریا و حفر چاه‌های آب ژرف آغاز کرد و اینها تنها گوشه‌ای از اقدامات دولت سیزدهم برای رفع مشکلات آبی در سیستان است.

جهاد آبرسانی یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های عمرانی سیستان و بلوچستان بوده و یکی از طرح‌های مهمی محسوب می‌شود که برای کاهش تنش آبی در استان در حال اجراست

برای انجام چنین طرح عظیمی که در نوع خود بزرگ‌ترین پروژه آبرسانی در تاریخ سیستان و بلوچستان به شمار می‌رود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچون همیشه پا در میدان عمل گذاشت تا با همت جهادگونه سبزپوشان انقلاب طرح جهاد آبرسانی با قوت و قدرت انجام و روستاهای تشنه این دیار سیراب شوند.

اگر چه وضعیت منابع آبی در سیستان و بلوچستان که ۱۱.۴ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده از سایر نقاط به مراتب بدتر است؛ اما مردمانی که خشکسالی و کمبود آب امانشان را بریده و رس زمین‌هایشان را کشیده، اینک به همت دولت سیزدهم و تلاش سبزپوشان سپاه امید به دلشان بازگشته، چرا که طبق گفته خودشان صدایشان به گوش متولیان رسیده و عزم مسوولان امر برای کاهش این محدودیت‌های آبی جزم شده است.

در این میان سیستان و بلوچستان بالاترین تعداد روستاهای قرارداد آبرسانی کشور را به خود اختصاص داد چرا که خشکسالی و کمبود آب در روستاهای این استان در سال‌های گذشته با وجود بارش‌های سیل‌آسا، ضرورت تأمین آب در این مناطق را به عنوان یکی از کانون‌های مهم جمعیتی استان را ۲ چندان کرده است.

روایت تنش آبی سیستان و بلوچستان قصه پر غصه‌ای بود که در دولت سیزدهم با نگاه ویژه رئیس‌جمهور برای حل این معضل تدبیری دیگر اندیشیده و طرح جهاد آبرسانی آغاز شد و اکنون نیز با جدیت دنبال می‌شود

طرح جهاد آبرسانی نقطه‌ای امیدبخش برای مردم سیستان و بلوچستان

آبرسانی به ۱۷۵۱ روستا با اجرای بزرگ‌ترین طرح آبرسانی در تاریخ سیستان و بلوچستان

معاون محرومیت‌زدایی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در جنوب شرق کشور بیان کرد: طرح عظیم جهاد آبرسانی در سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های اجرایی تاریخ این استان توسط قرارگاه قدس و نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با مشارکت آبفای کشور و وزارت نیرو در دستور کار قرار گرفت.

علی‌اکبر جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در قالب طرح جهاد آبرسانی هدف‌گذاری برای یک هزار و ۷۵۱ روستا در سیستان و بلوچستان در دستورکار قرار گرفت که از سال گذشته اقدامات خوبی پیرامون این موضوع انجام و بر اساس هدف‌گذاری اولیه حدود ۳۵۴ روستا کار لوله‌گذاری آنها در مرحله انجام است.

وی با بیان اینکه تجهیزات بسیار خوبی در زمینه کارگاهی طرح جهاد آبرسانی انجام شد، ادامه داد: از ابتدای این طرح سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با قدرت و قوت با استفاده از همه ظرفیت‌ها پا در میدان گذاشت تا اینکه امروز بیش از ۲۱۵ روستا خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع آنها انجام شده است.

به گفته معاون محرومیت‌زدایی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در جنوب شرق کشور؛ انجام حفر ۱۶ حلقه و لوله‌گذاری بیش از یک هزار و ۲۴۳ کیلومتر از جمله اقدامات در طرح جهاد آبرسانی به شمار می‌رود که در طول تمام سال‌هایی که در سیستان و بلوچستان آبرسانی شده چنین اقدامی آن هم در بازه زمانی یک‌ساله بی‌سابقه بوده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون بیش از ۳۴ جبهه کاری به صورت ویژه بر روی طرح جهاد آبرسانی فعال و انتظار ما این است در سال آینده نیز به همین تعداد آبرسانی روستاها انجام شود.

طرح جهاد آبرسانی نقطه‌ای امیدبخش برای مردم سیستان و بلوچستان

کمبود اعتبارات مالی مانعی در اجرای طرح جهاد آبرسانی

جعفری گفت: اجرای طرح جهاد آبرسانی دچار نوسان‌هایی شد البته آنچه بر عهده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قرارگاه محرومیت‌زدایی بود با قوت و قدرت انجام شد؛ اما در زمینه اعتبارات و تأمین ریالی بودجه با مشکلی مواجه شدیم که منجر به کندی پیشرفت کار شده ما آمادگی کامل داریم تا با پرداخت به موقع اعتبارات با همت و کار جهادی بتوانیم کار را تا پایان سال به اتمام برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: طرح جهاد آبرسانی در ۱۲ مجتمع در منطقه دشت سیستان، منطقه بلوچستان، شهرهای پیشین و چابهار، سد کهیر، آبخوان، پلان، پیر سهراب و سایر نقاط مختلف برنامه‌ریزی شده است.

معاون محرومیت‌زدایی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در جنوب شرق کشور اظهار کرد: یکی از مزیت‌های خوب طرح جهاد آبرسانی استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی است که کار را به صورت دقیق، منظم، سریع، با حجم بالا و هزینه کم انجام می‌دهند در کنار آن ظرفیت نیروی زمینی سپاه، گروه‌های مهندسی، استفاده از ماشین‌آلات محرومیت‌زدایی، رده‌ها و نیروهای تخصصی هم کمک شایانی کرده که توانستیم کار را سریع‌تر و اثربخش‌تر انجام دهیم.

طرح جهاد آبرسانی در ۱۲ مجتمع در منطقه دشت سیستان، منطقه بلوچستان، شهرهای پیشین و چابهار، سد کهیر، آبخوان، پلان، پیر سهراب و سایر نقاط مختلف برنامه‌ریزی شده است

وی افزود: امید است بتوانیم در اسرع وقت مخازن آب که لازمه آبدار شدن این خطوط است را انجام و به نتیجه برسانیم چرا که با بهره‌برداری از این طرح حدود ۵۵۰ هزار نفر از آب سالم برخوردار می‌شوند، افزون بر آن بیش از ۶۰ درصد تنش آبی سیستان و بلوچستان و مشکلات آبی آن رفع خواهد شد.

جعفری ادامه داد: یکی از اقدامات خوبی که مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی زمینی و قرارگاه قدس منطقه نزسا به همت، مدیریت و برنامه‌ریزی قرارگاه محرومیت‌زدایی قرارگاه قدس در دستور کار قرار داد همواره کمک‌رسانی به مردم تحت عنوان مردم‌یاری و مساعدت‌هایی از این دست است در این زمینه در بازه زمانی سه‌ماهه طرح‌های ویژه‌ای در دستور کار قرار گرفت که خدمات به مردم در مناطق محروم بویژه روستاها سریع‌تر انجام شود.

وی گفت: حدود ۶۰ میلیارد تومان در این زمینه برنامه‌ریزی شد و سپاه پاسداران اعتبارسازی و بودجه گذاری را انجام داد که در ۱۶ سرفصل بوده بخشی از آن حمایتی یعنی شامل توزیع آرد، سبد معیشتی، کمک‌هزینه تحصیلی و درمانی است، بخش دیگر کمک‌رسانی و مساعدت بوده؛ مانند ایجاد مشاغل کوچک و زودبازده، لایروبی و بازسازی چاه‌ها و قنوات و بخش دیگر نیز موضوعات حمایتی و کمک‌رسانی به محرومان را شامل می‌شود که در برگیرنده مرمت و ساخت خانه محروم، تکمیل مساجد و حوزه‌های علمیه، ساخت سرویس بهداشتی، ساخت هوتک و گازکشی مناطق محروم هست که همه در دستور کار بوده و انجام شده است.

بیشتر بخوانید:

فیلم| تلاش شبانه روزی برای تحقق وعده آب؛ عزمی به قامت سیستان و بلوچستان

جهاد آبرسانی روستایی برگی زرین از افتخارات سبزپوشان در سیستان و بلوچستان

فعالیت ۴۰کارگاه آبرسانی در سیستان و بلوچستان/اجرای هزار کیلومتر لوله گذاری

طرح جهاد آبرسانی نقطه‌ای امیدبخش برای مردم سیستان و بلوچستان

بهره‌مندی بیش از سه میلیون نفر از خدمات طرح‌های محرومیت‌زدایی و حمایتی

محرومیت‌زدایی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در جنوب شرق کشور تصریح کرد: به غیر از برنامه‌های محرومیت‌زدایی برنامه‌های حمایتی هم در سیستان و بلوچستان انجام شده که در آن سه نکته حائز اهمیت دارد اول اینکه این طرح در روستاها و حاشیه شهرها که بیشترین نقاط آسیب را دارد اجرا می‌شود، دیگر اینکه این طرح با مشارکت پایگاه‌های بسیج، گروه‌های جهادی، نواحی مقاومت و قرارگاه‌های فرعی با استفاده از تمام ظرفیت موجود در سپاه پاسداران انجام شده و پس از آن هم با استفاده از ظرفیت سران طوایف، بزرگان روحانیون و علما بوده است.

وی گفت: با اقداماتی که در زمینه خدمت‌رسانی انجام می‌شود سعی ما بر آن است که بتوانیم از ظرفیت‌های موجود در سیستان و بلوچستان بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم.

جعفری افزود: با اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی و حمایتی بیش از سه میلیون نفر از خدمات مختلف بهره‌مند شده که دربرگیرنده ۸۸ هزار و ۳۴۴ عنوان برنامه در ۱۲ سرفصل است.

اولویت شاخص آبرسانی در طرح‌های جهاد آبرسانی به سیستان و بلوچستان

در ادامه طرح‌های جهاد آبرسانی در سیستان و بلوچستان روز گذشته باهدف بررسی وضعیت پروژه‌های آبرسانی به روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان «میثم جعفرزاده، رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو» از پروژه‌های در حال اجرا در این منطقه بازدید کرد.

سیستان و بلوچستان به لحاظ حجم عملیات اجرایی، شاخص آبرسانی و تعداد روستاهای مدنظر با اختلاف بالایی نسبت به سایر نقاط کشور در اولویت اجرا قرار دارد

جعفرزاده در بازدید از طرح‌های آبرسانی مجتمع ۲۱۳ روستایی زیر مجموعه سد پیشین، پروژه خط انتقال لاتیدان، آب‌شیرین‌کن کنارک و پروژه خط انتقال آب به شهر چابهار و روستاهای این مسیر، بیان کرد: سیستان و بلوچستان به لحاظ حجم عملیات اجرایی، شاخص آبرسانی و تعداد روستاهای مدنظر با اختلاف بالایی نسبت به سایر نقاط کشور در اولویت اجرا قرار دارد.

وی همچنین در بازدید از احداث مخزن ذخیره آب شرب سه‌راهی نگور در شهرستان دشتیاری اظهار کرد: این مخزن به حجم پنج هزار مترمکعب، و به‌منظور پایداری و ذخیره آب برای بیش از ۲۵ روستا و شهر نگور در دست ساخت است.

مشاور وزیر نیرو پیشرفت فیزیکی این پروژه که یک ماه از شروع عملیات اجرایی آن می‌گذرد را ۲۰ درصد است عنوان کرد و گفت: در حال حاضر، چهار باب مخزن ذخیره آب به حجم کلی ۲۰ هزار مترمکعب، برای روستاهای زیرمجموعه سد پیشین در دست ساخت است.

طرح جهاد آبرسانی نقطه‌ای امیدبخش برای مردم سیستان و بلوچستان

شروع عملیات آبرسانی بههفت روستای نوار مرزی دشتیاری تا پایان ماه جاری

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان نیز از شروع عملیات اجرای شبکه آبرسانی به هفت روستای مجموعه «روهگام‌ها» در شهرستان دشتیاری تا پایان ماه جاری خبر داد و گفت: آب آشامیدنی این روستاها به‌صورت سقایی از طریق تانکر سیار تأمین می‌شود، ازاین‌رو، آبرسانی پایدار به ساکنان مجموعه روهگام‌ها یکی از مهمترین اقدامات در راستای محرومیت‌زدایی و ایجاد زیرساخت‌های آبرسانی است.

علیرضا قاسمی با بیان اینکه، با استفاده از ظرفیت گروه جهادی شهید فیاض‌بخش اجرای شبکه توزیع آب روستاها آغاز می‌شود، افزود: در راستای اجرای این طرح، ۵۰ کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع با تأمین آب از خط انتقال پایین‌دست سد پیشین انجام خواهد شد.

وی با اشاره به زمان‌بندی اجرای این طرح نیز گفت: در صورت تخصیص اعتبار لازم، این پروژه طی یک سال آینده تکمیل خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha