۱۷ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۰۱
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85252147
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳۴۰ میلیارد ریال برای انتقال آب شرب بجنورد ابلاغ شد

بجنورد- ایرنا- رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی گفت: ۳۴۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات تنش آبی برای انتقال آب منطقه "پلنگ دره" به بجنورد ابلاغ شد.

مرتضی بهزادفر روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این میزان اعتبار پس از سفر رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در راستای تسریع بخشی به طرح اضطراری تامین آب بجنورد ابلاغ شد.

به گفته وی؛ تاکنون حدود ۳۰۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح آبرسانی تخصیص یافته است.

بهزادفر افزود: هدف از اجرای این طرح کاهش وابستگی به منابع تامین آب سطحی و ارتقای کیفی آب بجنورد است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: با بهره برداری از آن ۴۰۰ لیتر بر ثانیه بر ظرفیت آب آشامیدنی این شهر افزوده خواهد.

وی یادآور شد: عملیات اجرایی انتقال آب زیرزمینی از منطقه "پلنگ دره" به شهر بجنورد ۶ مهرماه امسال با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، استاندار خراسان شمالی و جمعی از مسوولان استانی آغاز شد.

به گزارش ایرنا، فاز نخست این طرح سه حلقه چاه با ۸.۵ کیلومتر خط انتقال، یک ایستگاه پمپاژ و مخزن ۲ هزار متر مکعبی تعادلی به مدار آب شهر بجنورد اضافه می شود.

در فاز دوم نیز چهار حلقه چاه، یک باب ایستگاه پمپاژ، مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی ذخیره و ۱۳.۵ کیلومتر خط انتقال اجرا می شود.

تغییر اقلیم و برداشت آب از سفره‌ها و آبخوان‌های زیرزمینی باعث شده است که هشت دشت از مجموع ۱۱ دشت استان در وضعیت نامناسبی از نظر ذخائر آبی قرار گیرد و به همین دلیل هرگونه توسعه بهره‌برداری و برداشت جدید در آنها به منظور تعادل بخشی به منابع آبی ممنوع شده است.

خشکسالی خراسان شمالی نه تنها باعث ایجاد تنش آبی در حدود ۳۰۰ روستا و چند شهر ایجاد کرد که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از حجم آبدهی قنات ها را نیز کاهش داد به طوری که نیمی از مزارع کشاورزی این خطه شمال کشور را نیز خشکاند و هشت دشت از ۱۱ دشت این استان نیز در زمره دشت های بحرانی قرار گرفتند و با تداوم این روند احتمال قطعی آب نیز در کنار خاموشی برق در استان تکرار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha