۲۰ مهر ۱۴۰۲، ۷:۲۵
کد خبرنگار: 1455
کد خبر: 85252173
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روند پرشتاب دولت سیزدهم برای توسعه روستاهای لرستان

خرم‌آباد - ایرنا - توسعه و رونق زندگی روستایی در سایه محرومیت زدایی یکی از اولویت های دولت سیزدهم است که طی ۲ سال اخیر با روند پرشتابی به منظور ارتقای وضعیت ساختاری روستاهای لرستان دنبال شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ارتقای سطح زندگی در جوامع روستایی یکی از ضرورت های امروزی جوامع بشری به شمار می رود و یکی از بزرگترین دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی در طی این سالیان توجه به مناطق محروم و روستایی کشور است که خوشبختانه در این زمینه موفقیت های بزرگی حاصل شده به نحوی که امروز خدمات عمرانی و ایجاد زیرساخت های اولیه، بهداشت و درمان و آموزش موفق در نوک پیکان این دستاوردها و اولویت ها قرار گرفته است.

همت در محرومیت زدایی و خدمات رسانی به مناطق محروم و روستایی ایران اسلامی به حدی گسترده شده که اکنون با ایجاد زیرساخت های عمرانی حتی در بسیاری از سخت گذرترین مناطق نیز امکانات آب، برق و گازرسانی ایجاد شده است و با حضور تکنولوژی در این مناطق، نظام زندگی روستانشینی رنگ و بویی از حضور رفاهیات را به خود گرفته است.

امروزه فضای روستاها و زندگی روستا نشینی چنان جلوه ای پسندیده و جذاب به خود گرفته که صنعت گردشگری را به سوی این مناطق فراخوانده است و برخی از افراد برای رونق کسب و کار و توسعه روستایی با بهره گیری از صنعت گردشگری دست به کار شده اند.

اکنون با وجود تمام ظرفیت های بالقوه روستاهای کشور و از طرفی گستردگی خدمات رسانی و ایجاد زیرساخت ها در این مناطق، خبری از نبود امکانات و زیرساخت ها در روستاها نیست و طی سالیان گذشته روند توسعه روستایی پرشتاب بوده است به نحوی که برخی کارشناسان امر از لزوم برنامه ریزی برای مهاجرت معکوس و بازگشت افراد به روستا و تجربه زندگی روستایی سخن گفته اند چراکه روستاها منابع تامین بسیاری از ضروریات زندگی جوامع بشری هستند و روستاهای خالی از سکنه و یا با جمعیت کم کارآیی لازم را ندارند.

با وجود خدمات ارزنده و همت دولت سیزدهم در امر محرومیت زدایی و توسعه روستایی اما همچنان اولویت قرار دادن ایجاد زیرساخت ها و رفع نیازمندی های زندگی روستایی اصلی انکارناپذیر و یک سرمایه گذاری پرسودی است که بسیار ضروری و مهم به نظر می رسد چراکه جوامع روستایی اثبات کرده اند نه تنها هزینه زا نیستند بلکه یاری گر چرخه اقتصادی و رونق دهنده کسب و کار با ظرفیت های بسیار بالا و پربازده هستند.

در این راستا در دولت سیزدهم توجه به موضوع توسعه روستایی و محرومیت زدایی یکی از مهمترین اولویت دستگاه ها و نهادهای خدمت رسان در سطح کشور بوده است و در لرستان نیز با وجود بهره مندی از ظرفیت ها و مناطق روستانشین متعدد، این مهم در اولویت برنامه های مسوولان استان قرار گرفته است و با وجود پراکندگی مناطق روستایی و عشایری و برخی مناطق سخت گذر و کوهستانی اما نور خدمات رسانی در این مناطق تلالو یافته و اکنون محرومیت از چهره بسیاری مناطق زدوده شده است.

تکاپو و امید به زندگی در این مناطق به همت خدمات انجام شده دوچندان شده است و امروز جوامع روستایی آگاه و با مهارت مفتخر از این سبک زندگی در تکاپوی بهره گیری از منابع قابل دسترسی و رونق زندگی و کسب و کار خود شده اند.

یک هزار و ۶۵۸ طرح عمرانی در روستاهای لرستان بهره برداری شد

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری لرستان گفت: در راستای محرومیت زدایی و توسعه خدمات روستایی، در دولت سیزدهم یک هزار و ۶۵۸ طرح عمرانی و زیربنایی با اعتبار ۲ هزار و ۵۰ میلیارد ریال توسط دهیاری ها و مدیریت امور روستایی و شوراهای استانداری استان انجام شده است.

"حمزه مویدی نژاد" بیان کرد: ۳۶۷ طرح در این راستا با اعتبار ۶ هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال به مناسبت روز روستا و عشایر در این استان بهره برداری شد.

وی عنوان کرد: سه هزار و ۴۰۷ روستا در این استان وجود دارد که از این تعداد یک هزار و ۳۵۹ روستا براساس قانون به دلیل جمعیت بالای ۳۰ خانوار دارای دهیاری، یک هزار و ۳۸۶ روستا دارای شورای اسلامی و در مجموع چهار هزار و ۲۳۸ نفر اعضای این شوراها هستند.

مویدی نژاد با بیان اینکه از مجموع سه هزار و ۴۰۷ روستا در لرستان ۲ هزار و ۹۸۱ روستا دارای سکنه و ۴۲۹ روستا خالی از سکنه هستند، ادامه داد: اکنون ۱۶ پایگاه آتش نشانی، ۱۲۰ ساختمان ملکی دهیاری و ۷۰ دهیاری با ساختمان اجاره ای در روستاهای استان وجود دارد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری لرستان گفت: ۱۱ روستای هدف گردشگری در این استان وجود دارد که با پیگیری های انجام شده با توجه به ظرفیت توسعه گردشگری روستایی تلاش می شود این تعداد به ۵۰ روستا افزایش یابد که در این راستا طرح های عمرانی و زیربنایی استان از طریق دفتر امور روستایی و دهیاری ها و همچنین دستگاه های اجرایی استان انجام می شود.

روند پرشتاب دولت سیزدهم برای توسعه روستاهای لرستان

آسفالت معابر روستایی لرستان اقدام جهادی دولت سیزدهم در لرستان

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری لرستان گفت: در دولت سیزدهم موضوع آسفالت معابر روستایی در این استان بسیار خوب انجام شده است به نحوی که عملکرد طی ۲ سال گذشته در این حوزه با ۱۲ سال گذشته برابر است و در این راستا یک میلیون و ۷۲۰ هزار متر مربع در معابر روستایی استان آسفالت انجام شده است.

مویدی نژاد با بیان اینکه طی روزهای گذشته نیز موضوع استفاده از تسهیلات شناور و ملی کشور پیگیری شده است اظهار داشت: در این راستا ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار از نهاد ریاست جمهوری به دفتر امور روستایی استان تخصیص یافت.

وی با اشاره به اینکه ۷۵۰ طرح هادی روستایی در استان بازنگری شده است ادامه داد: همچنین تعدادی طرح از حوزه راه و آبخیزداری نیز برای روستاهای استان به تازگی تعریف شده است که در مرحله تنظیم موافقت نامه قرار دارند.

مویدی نژاد گفت: در راستای طرح های هادی روستایی طی ۲ سال گذشته عملیات تکمیلی اجرای ۵۲۰ طرح هادی در استان انجام و عملیات مقاوم سازی ۱۰ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی روستایی از ابتدای دولت در استان آغاز شده است و اکنون در مرحله تکمیل قرار دارند.

وی ادامه داد: در اقدامی جدید برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار درخواست مجوز تاسیس ۲۲۴ دهیاری جدید به وزارت کشور ارسال شده است که به زودی این تعداد به یک هزار و ۳۵۹ دهیاری استان افزوده خواهد شد.

جهاد آبرسانی با اجرای ۱۲۵ طرح در مناطق روستایی لرستان

مویدی نژاد با اشاره به اینکه به منظور توسعه روستایی و محرومیت زدایی استان همکاری های زیادی با نهادهای انقلابی شده است افزود: در این راستا بنیاد علوی، بنیاد برکت، قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و سازمان بسیج سازندگی در بحث محرومیت زدایی اقدامات بسیار تاثیری گذاری داشته اند.

وی گفت: به همین منظور طرح های شاخصی در حال پیگیری است که تفاهم نامه ای در سنوات گذشته با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) منعقد و ۱۲۵ طرح آبرسانی روستایی تعریف شده است.

وی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی طرح های در حال انجام استان بالای ۵۰ درصد است اظهار داشت: با تدابیر مسوولان استانی تفاهم نامه ای جدید با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) منعقد شده است تا در این راستا ۵۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان که دارای مشکل آب شرب سالم و بهداشتی هستند در مدت زمان مشخص با مشارکت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان بسیج سازندگی آبرسانی شوند و مشکل تامین آب شرب این مناطق برای همیشه برطرف شود.

روند پرشتاب دولت سیزدهم برای توسعه روستاهای لرستان

شتاب محرومیت زدایی دولت سیزدهم در لرستان

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری لرستان گفت: محرومیت زدایی در اولویت دولت سیزدهم قرار دارد به همین منظور در سه منطقه میربگ دلفان، وره زرد بخش مرکزی کوهدشت و تخت چان پلدختر طی ۲ سال گذشته با پیگیری های مسوولان استان و تعامل نهادها و دستگاه های مربوطه گام های موفقی برداشته شده است.

مویدی نژاد ادامه داد: تاکنون بخشی از زیرساخت ها در سطح مناطق محروم استان انجام شده است و تعدادی نیز در دستور کار قرار دارد همچنین تامین آب و گازرسانی منطقه وره زرد در حال انجام است و دیگر طرح های مناطق محروم استان نیز در اولویت قرار گرفته اند.

حضور تیم های پزشکی متخصص در مناطق محروم و روستایی

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری لرستان گفت: در حوزه برنامه های بهداشتی و اعزام گروه های جهادی پزشکی شاخص طی ۲ سال اخیر اقدامات خوبی انجام شده است.

مویدی نژاد با بیان اینکه بنیاد خیریه نورآوران سلامت در ۲ حوزه چشم پزشکی و دندان پزشکی در مناطق محروم استان خدمات رسانی داشته است تصریح کرد: این گروه های جهادی با پیگیری های نهاد ریاست جمهوری سه ماه در بخش طرهان کوهدشت مستقر شدند و به ساکنان این مناطق خدمات درمانی قابل توجهی ارایه کردند.

وی عنوان کرد: متخصصان کلینیک "نور" طی سه ماه با حضور در این مناطق، بیماران نیازمند را شناسایی کردند و خدمات درمانی و جراحی را ارائه دادند از این پس نیز گروه های جهادی پزشکی بصورت مستمر در مناطق روستایی مستقر می شوند و خدمات درمانی مورد نیاز را ارائه می دهند.

روند پرشتاب دولت سیزدهم برای توسعه روستاهای لرستان

شناسایی ۵۰ روستای هدف گردشگری در لرستان

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری لرستان با اشاره به ظرفیت های غنی گردشگری در این استان گفت: با وجود ظرفیت های بسیار اما تاکنون اقدامات چندانی در این حوزه انجام نشده است اما با برنامه ریزی های صورت گرفته، ۵۰ روستای هدف گردشگری بر اساس شاخص های تعریف شده شناسایی شد.

مویدی نژاد اظهار داشت: در حال حاضر برای نخستین بار در استان با پیگیری های دفتر امور روستایی، طرح گردشگری روستایی " دره اسپر" شهرستان دورود آغاز شده و مراحل مطالعاتی طرح در حال انجام است که در فاز نخست این طرح ۶ میلیارد ریال تخصیص یافت.

وی با بیان اینکه این طرح بصورت پایلوت در روستای " دره اسپر " اجرا می شود ادامه داد: در این راستا با برنامه ریزی های انجام شده در هر شهرستان یک روستا از اعتبارات گردشگری روستایی و توسعه کسب و کار بهره مند خواهد شد.

مویدی نژاد گفت: در راستای آموزش جامعه روستایی نیز بصورت منظم دوره های آموزشی برای دهیاری ها و اعضای شورا در حال برگزاری است که در این راستا امسال ۱۳ دوره تعریف شده و اکنون نیز در نقاطی از استان در حال انجام است.

وی در خصوص تامین ماشین آلات دهیاری های استان اظهار داشت: در گذشته سالانه ماشین آلات مورد نیاز به دهیاری ها واگذار می شد که اکنون این ماشین آلات باید با استفاده از تسهیلات کم بهره در استان تامین شود و امسال در راستای تقویت بانک ماشین آلات دهیاری ها، هشت دستگاه نیسان و کمپرسی توزیع شد.

وی افزود: به تمام دهیاری ها اعلام شده است در صورت نیاز به هرگونه ماشین آلات با توجه به تفاهم نامه بانک ملی و پست بانک جهت دریافت تسهیلات خرید ماشین آلات بعنوان تسهیلات تبصره ای هشت درصد اقدام کنند.

روند پرشتاب دولت سیزدهم برای توسعه روستاهای لرستان

۵۰۰ روستای لرستان توسط قرارگاه محرومیت‌زدایی آبرسانی می‌شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز گفت: ۵۰۰ روستای این استان توسط قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن مجتبی (ع) در مدت سه سال آبرسانی می‌شود.

"احمدرضا دالوند"بیان کرد: آبرسانی به ۵۰۰ روستا، اجرای یک میلیون هکتار عملیات آبخیزداری، احیای ۸۰۰ رشته قنات، انجام یک هزار کیلومتر انتقال آب با کانال و ۲ هزار کیلومتر انتقال آب با لوله همچنین ساخت و تجهیز ذخیره گاه ۵۰ هزار متر مربع آب از اقدامات این قرارگاه در لرستان می‌باشد.

وی افزود: احداث ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی شهری و سه هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی روستایی، تعمیر هفت هزار واحد مسکونی، ایجاد ۷۰۰ کیلومتر راه روستایی و ۳۰۰ کیلومتر راه عشایری جدید همچنین روکش آسفالت ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی و مرمت و بازسازی یک هزار کیلومتر از راه‌های استان از دیگر اقدامات این قرارگاه است.

معاون استاندار لرستان با اشاره به اینکه در مدت سه سال ۱۵ هزار شغل توسط قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در لرستان ایجاد خواهد شد گفت: یک هزار و ۱۵۰ مدرسه روستایی در قالب سه هزار و ۵۰۰ کلاس درس در این مدت جایگزین مدارس کانکسی و سنگی خواهند شد.

دالوند بیان کرد: همچنین در این مدت ۳۰ خانه بهداشت، ۴۰ پایگاه سلامت و ۲۰ مرکز جامع سلامت در حوزه بهداشت و درمان ایجاد می‌شود.

ایجاد زیرساخت های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باعث ماندگاری جوامع روستایی می شود

رییس انجمن جامعه شناسی لرستان نیز گفت: توسعه روستایی باید باعث ایجاد اشتغال مولد و پایدار در جوامع روستایی باشد تا موضوع مهاجرت معکوس با حقیقت مواجه شود که باید در ۲ محور اقتصادی و فرهنگی انجام شود تا نتایج قابل انتظار را از این مهم به دست آورد.

"مجتبی ترکارانی" اظهار داشت: متاسفانه به دلیل محرومیت های گذشته در استان روستاها از حالت اشتغال مولد و پایدار خارج شده اند که اکنون باید کسب و کارها با ایجاد زیرساخت های لازم اقتصادی و فرهنگی، حالت مردمی محور داشته باشد تا به توسعه و پایداری برسد.

وی ادامه داد: در محور اقتصادی، روستاها باید به لحاظ کشاورزی و کسب و کارهای کوچک صنعتی و خدماتی فعال شوند تا جوامع روستایی به درآمدهای پایدار دسترسی داشته باشند که در صورت ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی بهره وری روستاها نیز افزایش خواهد داشت.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد صنایع تبدیلی در سطح روستاهای استان عنوان کرد: در اینصورت کشاورز تولیدات را به محصولات با ارزش افزوده تبدیل می کند و این اقدام تاثیر قابل توجهی در درآمد روستایی و رونق اقتصادی روستاها خواهد داشت که یکی از عوامل ایجاد مهاجرت معکوس خواهد بود.

ترکارانی همچنین با اشاره به لزوم ایجاد زیرساخت های فرهنگی برای توسعه روستایی بیان کرد: در صورتیکه مسائل مورد نیاز فرهنگی در جامعه نهادینه نشود و افراد از ابراز زندگی در روستا بین جوامع شهری احساس خوبی نداشته باشند امکان توسعه روستا وجود نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: مسائل فرهنگی بیش از مسائل اقتصادی بر تحقق توسعه روستایی تاثیرگذار است که در این راستا آبادانی روستاها و افزایش ضریب ماندگاری افراد در روستاها باید در برنامه های اصلی توسعه ای قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه اکنون بسیاری از جوانان با وجود اشتغال پایدار و درآمد خوب اما حاضر به زندگی در روستاها نیستند ادامه داد: این موارد به دلیل مسائل فرهنگی حاکم شده بر جامعه و لازم است در راستای کم رنگ شدن این مسائل فرهنگی اقدامات مورد نیاز انجام شود.

وی تاکید کرد: ظرفیت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متناسب در سطح روستاها عوامل بسیار تاثیرگذاری بر توسعه روستایی هستند و در صورت تحقق این موارد است که مهاجرت معکوس حقیقی رخ خواهد داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha