هراس نمایندگان آمریکا از چین و تلاش برای ارائه کمک‌های بیشتر به تایوان

تهران- ایرنا- برخی از نمایندگان کنگره آمریکا، چین را تهدیدی بزرگتر از روسیه برای ایالات متحده دانسته و قطع کمک‌های ایالات متحده به اوکراین را خواستار شدند تا میزان کمک‌ها به تایوان افزایش یابد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری آسوشیتدپرس، از نظر مایک کالینز (Mike Collins) عضو مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت «جورجیا»، چین تهدیدی بزرگتر از روسیه برای ایالات متحده است. از همین رو، این نماینده جمهوری‌خواه که با ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین مخالفت کرده، حامی ارائه تسلیحات بیشتر به تایوان است.

بر اساس این گزارش، از نظر کالینز و دیگر قانون‌گذاران جمهوری‌خواه، تایوان و اوکراین در واقع رقیبی برای کمک‌های نظامی ایالات متحده هستند. اما تایوان و بسیاری از حامیانش چنین باوری ندارند و سرنوشت تایوان را گره خورده به سرنوشت اوکراین می‌دانند.

این نمایندگان آمریکا می‌گویند که چین به دقت این موضوع را زیر نظر دارد که ایالات متحده استقامت سیاسی برای حمایت از متحد خود در جنگی طولانی مدت و پرهزینه را دارد یا خیر.

کالینز پس از بازگشت از اولین سفر خارجی خود به عنوان نماینده کنگره به تایوان، تحویل به موقع تسلیحات به جزیره را خواستار شد و گفت: ما باید در حمایت از متحد خود تایوان جدی باشیم، به دلیل اینکه وقتی صحبت از مقابله با چین می شود، در نهایت منافع ما همسو می‌شود.

بر پایه این گزارش، کمک‌های ایالات متحده به اوکراین به افزایش تولید اسلحه نیز منجر شده و این می‌تواند به نفع تایوان در درگیری [احتمالی] با چین باشد.

هسیائو بی‌کیم سفیر تایوان در آمریکا در ماه مه (اردیبهشت/خرداد) گفته بود: بقای اوکراین، بقای تایوان است و موفقیت اوکراین، موفقیت تایوان است.

با این حال در این گزارش عنوان شده که تایوان تلاش کرده تا در مورد بحث‌های ایالات متحده درباره ادامه اختصاص بودجه به اوکراین، اظهار نظر نکند.

بانی گلاسر (Bonnie Glaser) مدیر عامل برنامه هند و اقیانوس آرام در «صندوق مارشال» آلمان گفت: خودداری کنگره از اختصاص این کمک‌ها، «زنگ خطر» را در تایوان به صدا درآورده است. دولت تایوان «بر این باور است که پیروزی اوکراین برای تایوان حیاتی است.»

این گزارش، تایوان را پیچیده‌ترین مسئله در روابط پر تنش آمریکا و چین خواند و افزود: اقدامات نظامی چین در نزدیکی این جزیره، نگرانی‌ها را در مورد حملات مسلحانه افزایش داده است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا گفته که در صورت وقوع جنگ، نیروهای خود را برای دفاع از تایوان اعزام می‌کند؛ این در حالیست که شی جین پینگ رئیس جمهور چین از ایالات متحده خواسته که به «حاکمیت و تمامیت ارضی کشورش» احترام بگذارد.

وانگ یی وزیر امور خارجه چین در دیدار با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا پیشتر تاکید کرده بود که تایوان، اولین خط قرمز پکن در روابط با واشنگتن است.

تایوان جزیره‌ای خودمختار در شرق چین است و تحت حاکمیت دولت مرکزی چین قرار دارد. پکن در چارچوب سیاست «چین واحد»، این جزیره را جزئی از سرزمین خود می‌داند، با این وجود دولت آمریکا به رغم اعتراض‌های پکن در سال‌های اخیر و به ویژه در دولت کنونی فروش تسلیحات نظامی به جزیره تایوان و حمایت از جریان‌های جدایی طلب این منطقه را افزایش داده است.

تارنمای نشریه «The American Conservative» ماه گذشته در گزارشی اعلام کرد که کمک‌های بی‌شائبه آمریکا به اوکراین، انبارهای نظامی واشنگتن را تخلیه کرده و ایالات متحده با کمبود تسلیحات در هر دو جبهه علیه چین و روسیه شکست می‌خورد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha