تشکیل مجمع خیران یاریگران زندگی در ۲۰ استان کشور

تهران - ایرنا - قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: مجمع خیرین یاریگران زندگی در ۲۰ استان ایجاد شده و در ۱۲ استان دیگر راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، علیرضا کاظمی روز دوشنبه در نشست تخصصی شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سراسر کشور افزود: تشکیل شوراهای هماهنگی در استان‌ها و کمیته‌های ذیل این شوراها، ساماندهی معتادان متجاهر و فعالیت‌های پیشگیری و بهره مندی از ظرفیت‌های دستگاه از مهمترین برنامه‌هایی است که از سوی ستاد دنبال می‌شود.

وی یادآورشد: یکی از اقدامات تحولی راه اندازی مجمع خیران یاریگر زندگی است که باید از ظرفیت های این مجمع بهره برداری کامل را داشت.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گسترش فعالیت یاریگران زندگی در روستاها و اجرای آن را مهم برشمرد و گفت: این برنامه در روستاها اجرا شد و برخی استانها توانستند اقدامات قابل توجهی را انجام دهند به همین دلیل دبیران شوراها باید اطلاع رسانی و آمارهایی از این که چه میزان از برنامه ها در کانون‌ها اجرا شده است ارائه دهند.

وی خاطرنشان کرد: مطالبه گری از دستگاه های اجرایی و عمق نفوذ برنامه ها به شهرستان ها یکی از راهبردهای ما است که باید شاهد اجرای این برنامه ها در اقصی نقاط باشیم.

کاظمی ادامه داد: سامانه قوام یکی از سامانه‌های مهم در ستاد مبارزه با مواد مخدر به شمار می آید که تلاش‌هایی در این بخش انجام شده است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: آموزش و پرورش یکی از راهبردی ترین دستگاه های اجرایی است که در عرصه تعلیم و تربیت فعالیت دارد و باید در آن مجرایی گشود و جلسات ویژه ای برگزار کرد و بر مدار ارتباطات قدم برداشت.

مجمع خیران یاریگران زندگی در ۲۰ استان تشکیل شده است


در آموزش و پرورش حدود ۱۰۰ نقطه کانونی وجود دارد

وی اضافه کرد: ما در آموزش و پرورش حدود ۱۰۰ نقطه کانونی داریم و باید با دانشگاه فرهنگیان، انجمن اولیا و مربیان و مدارس ارتباط بگیریم و برای هر کدام از آنها برنامه‌ریزی های مدونی انجام دهیم.

کاظمی تاکید کرد: حدود ۱۲۰ هزار انجمن اولیا و مربیان در کشور داریم که باید با آنها تعامل برقرار کرد تا این انجمن‌ها دیگران را نیز در زمینه مبارزه با مواد مخدر تحت تاثیر قرار دهند و به این ترتیب برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر را در این مدارس اجرا کنیم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اعلام کرد: باید کانون یاریگران زندگی در مدارس فعال شوند چرا که دانش آموزان فعال هستند و می توانند در این مجموعه ها برنامه‌ریزی کنند.

وی اضافه کرد: حدود پنج میلیون دانش آموز در ارتباط با سازمان بسیج دانش آموزان، ۲ میلیون دانش آموز در تعامل با اتحادیه انجمن دانش آموزان و یک میلیون دانش آموز در رابطه با سازمان جوانان هلال احمر هستند.

به گفته کاظمی این نهادها میدان عمل هستند و ظرفیت بی بدیلی در سازمان دانش‌آموزان وجود دارد و در همین زمینه باید برای پیش دبستانی‌ها و مهدکودک ها نیز ظرفیت ایجاد و برای آنان برنامه تولید کنیم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کفت:‌اولویت اصلی و راهبردی اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه است و این اقدامات همچنان استمرار خواهد داشت و اگر این اقدامات نبود اوضاع اعتیاد به مواد مخدر به مراتب بدتر از این بود.

وی افزود: طی چهار دهه گذشته اقدامات ماندگار و موثری در زمینه مقابله، پیشگیری و آگاه سازی انجام گرفته و اکنون جمهوری اسلامی یکی از کشورهای فعال و موثر در این زمینه محسوب می شود.
 


علت اعتیاد ۳۰ درصد معتادان ناتوانی در مهارت «نه گفتن» است

مومنی اظهار کرد: طی پژوهشی انجام شده ای، ۲ نکته مهم که پیمایش شد، بیش از ۳۰ درصد از معتادان اعلام کردند فکر نمی کردند با چند بار مصرف معتاد شوند و بیش از ۳۰ درصد نیز علت اعتیاد را ندانستن قدرت نه گفتن اعلام کردند.

دبیر کل ستاد یادآورشد: ما باید از این نتایج پژوهش ها راهبردی اتخاذ و بر اساس آن حرکت کنیم. در همین زمینه به نظر با شورای راهبردی فرهنگی کار بسیار داریم و باید در زمینه آگاه سازی و فرهنگ سازی اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه اعتیاد آسیب زاست و جدای از هزینه های مادی، آسیب های فراوانی برای روح و روان انسان ها دارد، تاکید کرد: آگاهی دادن به جامعه هدفمان به صرفه تر و هزینه های مقابله ای بسیار زیاد است.

مومنی اعلام کرد: متوسط سن اعتیاد بیش از ۲۴ سال در ایران از میانگین جهانی بالاتر و شیوع اعتیاد از میانگین جهانی کمتر است.

وی اضافه کرد: توجه به اقدامات فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد از سیاست های کلی نظام است و در همه اسناد بالادستی به آن اشاره شده است.

افزایش آمار معتادان از وجود هجمه انبوه دشمنان علیه ایران خبر می دهد

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست با اشاره به آمار چهار میلیون نفری معتادان، آن را بیانگر تهاجم و هجمه شدید علیه ایران دانست و از آمادگی این شورا برای همکاری با ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه سیاست گذاری مقابله با اعتیاد خبر داد.

وی با یادآوری اینکه کارهای بزرگی در مقابله با معضل‌های اجتماعی از جمله اعتیاد شده است، اظهار کرد: همانطور که در دوران جنگ تحمیلی برای انجام هر عملیات روزها و ماه ها مطالعه می شد، امروز در مورد مقابله و پیشگیری از اعتیاد نیز باید چنین مطالعه دقیقی اتفاق بیفتد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بر اساس آمارهای سازمان ملل، ایران از موفق ترین کشورها در مبارزه با موادمخدر است و اگرچه کوتاهی های زیادی هم شده و برخی دستگاه ها در انجام وظایف خود در حوزه مبارزه با مواد مخدر و اعتیار ترک فعل داشتند اما مجموعه اقدامات انجام شده، ثمرات قابل توجهی به دنبال داشته است.

وی لازمه مقابله اعتیاد را داشتن یک مدیریت مسنجم و شبکه‌ای دانست و خاطر نشان کرد: هرچه شبکه نخبگانی و توده مردم در جریان مقابله با اعتیاد نقش داشته باشند، نتیجه اقدامات موثرتر است،

خسروپناه سه رکن مقابله با اعتیاد را شامل سیاستگذاری برای راهبری دستگاه ها، تنظیم گری و تصدی گری دانست و گفت: سیاست های کلان ابلاغی رهبر معظم انقلاب باید به سیاست های اجرایی تبدیل شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر استفاده از تجارب دانشمندان علوم مختلف برای حل معضل اعتیاد تاکید کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha