۲۳ باب کتابخانه‌ روستایی در استان کرمانشاه فعال است

کرمانشاه- ایرنا- مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه با تاکید بر نقش زیرساختی کتابخانه های روستایی در ایجاد توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی روستاها، گفت: اکنون ۲۳ باب کتابخانه عمومی در استان فعال است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا؛ «محمد امین بهرامی» در نشست علمی"نقش کتابخانه های عمومی روستایی در پیشرفت روستا" با حضور مسوولان استان های سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، گیلان، کهکیلویه و بویراحمد و بوشهر به مناسبت روز ملی روستا و عشایر که به صورت آنلاین در کتابخانه امیر کبیر شهر کرمانشاه برگزار شد، کتابخانه را جزو معدود پایگاه های فرهنگی دانست که در روستاها فعالیت می‌کنند و افزود: نظام جمهوری اسلامی در این زمینه در ایجاد کتابخانه های روستایی به عنوان مراکز و پایگاه های فرهنگی امکانات خوبی فراهم کرده است.

وی هدف از برگزاری این نشست تخصصی را استفاده از تجربیات و الگوهای برتر کتاب داری در روستاها، جلب توجه مسئولان به امر مهم کتابخانه ها در راستای ترویج و توسعه فرهنگ و تجلیل از اقدام های خوب کتابداران و کتابخانه های برتر عنوان کرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه در ادامه از مسئولان خواست توجه به کتابخانه‌های روستایی را جدی بگیرند و آن را صرفا یک مرکز امانت کتاب نبینند بلکه باید کتابخانه ها را به عنوان یک پایگاه فرهنگی اجتماعی در روستا و منطقه ببینند.

بهرامی در پایان به وجود ۲۳ باب کتابخانه روستایی نهادی و سه واحد سیار در استان کرمانشاه اشاره کرد و ابراز امیداواری نمود فعالیت کتابخانه ای در آینده به سایر مناطق استان تعمیم داده شود .

امروزه ثروت و قدرت بیشتر از آنکه از منابع فیزیکی باشد از اطلاعات و خلاقیت است

کارشناس اداره کل کتابخانه های عمومی کرمانشاه نیز در ادامه این نشست گفت: امروزه جهان وارد عصری شده که منبع ثروت و قدرت در مقایسه با منابع فیزیکی، به طور فزاینده ای از اطلاعات و خلاقیت ذهنی انسان ناشی می شود.

«شیوا یاری» با بیان اینکه اطلاعات به عنوان یک منبع اقتصادی برای توسعه و تصمیم گیری صحیح در نظر گرفته می شود افزود: شکوفایی و توسعه هر ملتی به توانایی کشور در کسب، تولید، دسترسی و استفاده از اطلاعات مربوطه بستگی دارد.

۲۳ باب کتابخانه‌ روستایی در استان کرمانشاه فعال است

وی تشریح کرد: برای رفع نیاز به اطلاعات، مکانیزمی برای دسترسی به آن مورد نیاز است و کتابخانه که اطلاعات در آنها ذخیره شده از مهم ترین این مکانیزم ها است که به نوبه خود به بهبود مهارت‌ها و فنون و به‌روزرسانی دانش کاربران تسهیل و کمک می‌کند.

یاری در ادامه کتابخانه های روستایی را از عوامل توسعه در جوامع روستایی دانست که از جنبه‌های مختلف، دانش، مهارت‌ها به توانمند و ارتقاء رفاه آنها مانند مشارکت جامعه، ظرفیت سازی جامعه، توانمندسازی، توسعه روستایی و خوداتکایی کمک کند.

این استاد دانشگاه در بخش دیگر از سخنانش به مطالعات و پژوهش های بسیار محدود کشور در خصوص مزیت های کتابخانه عمومی در روستا ها اشاره کرد و گفت: این در حالی است کتابخانه های روستایی نقش بسزائی در توسعه و توانمندسازی جامعه محلی دارد.

استان کرمانشاه با بیش از ۲میلیون نفر جمعیت ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۰ روستا دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha