۱۷ مهر ۱۴۰۲، ۱۵:۰۷
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85252631
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گاردین: حمله حماس سران احزاب را در آمریکا به جان هم انداخت

تهران-ایرنا- روزنامه گاردین نوشت، درگیری اخیر در خاورمیانه به یک اختلاف سیاسی در داخل ایالات متحده و میان رهبران احزاب جمهوریخواه و و دموکرات تبدیل شده است؛ رهبران ارشد جمهوریخواه هم دولت و هم یکدیگر را در بروز این خشونت مقصر می‌دانند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، گاردین افزود: آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا رهبران ارشد حزب جمهوریخواه را به سوء استفاده از این بحران برای کسب دستاوردهای سیاسی متهم کرد.

این اتهام بلینکن در واکنش به نامزدهای جمهوریخواه مطرح شده که دولت جو بایدن را مسئول شعله ور شدن آتش خشم و خشونت در خاورمیانه می دانند.

این در حالیست که، تیم اسکات سناتور جمهوریخواه از ایالت کارولینای جنوبی که برای نامزدی حزبش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رقابت می کند تا بدان جا پیش رفت که بایدن را شخصا به «همدستی» با حمله حماس متهم کرد و گفت: ضعف بایدن عامل دعوت به این حمله بود.

گاردین نوشت: اتهام زنی ها فقط به دعوای بین مقامات کاخ سفید و حزب جمهوریخواه محدود نمی شود و رهبران ارشد جمهوریخواه به خاطر بحرانی که دامن رژیم صهیونیستی را گرفته است، به یکدیگر حمله می کنند.

مایک پنس معاون سابق رئیس‌جمهور و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری از این فرصت استفاده کرد و به ترامپ، رئیس‌سابق خود و همچنین دو رقیب دیگر نامزد ریاست‌جمهوری از حزب جمهوریخواه حمله کرد.

وی در مصاحبه با سی ان ان گفت: بروز خشونت در خاورمیانه تا حدی به دلیل درخواست برخی از جمهوریخواهان برای عقب نشینی آمریکا از صحنه جهانی بوده است.

پنس به ویژه ترامپ، ویوک راماسوامی (Vivek Ramaswamy) و ران دسانتیس فرماندار فلوریدا را به دلیل تردیدها در ادامه حمایت نظامی از اوکراین مقصر دانست.

رهبران ارشد جمهوریخواه همچنین همتایان حزبی خود را به خاطر خلاء رهبری در مجلس نمایندگان در چنین برهه حساسی مورد انتقاد قرار دادند. هفته گذشته، کوین مک کارتی توسط جناح راست تندرو این حزب از سمت خود به عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برکنار شد و هنوز جانشینی برای او تعیین نشده است.

کریس کریستی فرماندار جمهوریخواه سابق نیوجرسی و نامزد ریاست جمهوری آمریکا نیز در مصاحبه با ای‌بی‌سی نیوز، درگیری ها در خاورمیانه را عامل وخامت بیشتر اختلافات در کنگره عنوان کرد و گفت اقداماتی که برخی از هم حزبی های من بکار بستند حتی بدون بروز این بحران جدید غیرمسئولانه بود و آنها اکنون با خودداری از انتخاب جانشین رئیس مجلس، چشم انداز روشن تری را از مسئولیت ناپذیری خود نشان داده اند.

ایکل مک کال رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان نیز از فقدان رهبری در این مجلس ابراز تاسف کرد و به سی‌ان‌ان گفت: من با برکناری رئیس مجلس موافق نبودم.

وی گفت، وقتی نمی توانیم مجلس را اداره کنیم، ناکارامد هستیم و وقتی حتی رئیس نداریم، این حاوی پیامی خطرناک برای دشمنان مان است.

گاردین افزود: انتشار گزارش هایی درباره وجود شهروندان آمریکایی در بین کشته ها و اسرای حمله حماس به رژیم صهیونیستی احتمالا افترازنی بین رهبران جمهوریخواه و کاخ سفید را تشدید خواهد کرد. برخی از نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا بایدن را به دلیل توافق بر سر تبادل زندانیان به ازای آزادسازی ۶ میلیارد دلار پول مسدود شده ایران، مسئول این بحران می دانند.

بلینکن روز یکشنبه در پاسخ به جمهوریخواهانی که توافق دولت بایدن با ایران را در حمله حماس مقصر می دانند به سی ان ان گفت: حتی یک دلار هم از این مبلغ خرج نشده است و وزارت خزانه داری آمریکا بر آن نظارت دارد. از این پول فقط می توان برای خرید غذا، دارو و تجهیزات پزشکی استفاده کرد.

با این حال نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا و یکی دیگر از نامزدهای امیدوار به راهیابی به کاخ سفید در انتخابات سال ۲۰۲۴ همچنین انگشت اتهام را به سمت بایدن نشانه گرفت و گفت: اظهارات بلینکن درباره این که این پول آزاد نشده، صادقانه نیست. حماس و ایران هر دو می دانند که این پول در حال جابجایی است و آنها می داننند که این مبلغ آزاد می شود و این یک واقعیت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha