راه‌اندازی نخستین اپلیکیشن جامع تخصصی گیاه‌پزشکی در کشور

تهران- ایرنا- رییس اداره آموزش و ترویج و انتقال یافته‌های موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور از راه‌اندازی نخستین اپلیکیشن جامع تخصصی گیاه‌پزشکی و استودیوی شبکه تخصصی تحضضی گیاه پزشکی (شایتکا) به منظور انتقال یافته‌ها به کارشناسان و بهره برداران بخش کشاورزی خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سلماز حدادی» در نشست خبری خود در هفتمین تور رسانه‌ای دانش بنیان سازمان تات که در موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور برگزار شد افزود: با توجه به ضرورت انتقال یافته‌های تحقیقاتی از مراکز تحقیقات به جامعه و گروه هدف به کارشناسان و بهره‌برداران این اداره شکل گرفته است که پایه و اساس برنامه‌ریزی‌های آن انتقال یافته‌ها به عرصه و بهره‌برداران است.

وی بر این باور است که دانش به‌تنهایی کفایت نمی‌کند و اثربخشی لازم را ندارد، زمانی دانش مفهوم پیدا می‌کند که همراه با به‌کارگیری توسط بهره‌برداران و کارشناسان آن در عرصه‌های میدانی باشد و این رسالت موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور است.

رییس اداره آموزش و ترویج و انتقال یافته‌های موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور اظهار داشت: بنابراین برنامه‌ریزی آموزشی و برنامه‌ریزی ترویج و انتقال یافته‌های تحقیقاتی از اهداف این موسسه است.

حدادی در خصوص برنامه‌های آموزشی این موسسه گفت: با توجه به مخاطبان مختلف عناوین آموزشی مختلفی در حوزه‌های ۱۰ گانه به صورت مستمر در حال اجراست از جمله یکی از اهداف ما توانمندسازی و بروز رسانی و ارتقای دانش فنی کارشناسان است که در قالب دوره‌های آموزش ضمن خدمت برنامه‌ریزی می‌شود.

وی اضافه کرد: طی هماهنگی‌هایی که با دفتر آموزش کارکنان وزارتخانه داریم به صورت منظم و هدفمند با گروه خاص مخاطبان، رشته و تخصصی که همکاران دارند، آموزش ضمن خدمت در سطح ستاد، استانی و ملی داریم که این برنامه‌ها شامل دوره‌های عمومی، تخصصی، وبیناری و حضوری است.

رییس اداره آموزش و ترویج و انتقال یافته‌های موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه شرکت‌های دانش بنیان را در مراکز رشد در ستاد و مراکز استانی داریم ضرورت دارد که آنها را تحت پوشش آموزش داشته باشیم و بتوانیم در راستای دانش فنی آنان گام برداریم؛ بنابراین برخی از آموزش‌ها را به توانمندسازی اعضای شرکت دانش بنیان اختصاص داده ایم تا انتقال تجارب انجام شود.

وی افزود: اعضای هیات علمی جدیدالورود یکی از اهداف آموزشی این موسسه هستند به طوری که آموزش‌های خاصی را برای توانمندسازی این گروه در سطح استانی و ستادی داریم سال گذشته در یک دوره‌های آموزشی بلندمدت به صورت حضوری آموزش تخصصی ارایه شده است.

حدادی اظهار داشت: در بحث کلینیک‌های گیاه پزشکی، لازم است کارشناسان بخش رشته‌های گیاه پزشکی در سطح دهستان‌ها و عرصه‌ها برای ارتقای دانش فنی و به‌روزرسانی و انتقال آخرین یافته‌های علمی مورد آموزش‌های ویژه قرار بگیرند که در حال اجراست.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه نیازسنجی مخاطب‌محور پایه و اساس آموزش‌های موسسه تحقیقات گیاه پزشکی است بر این اساس با نیازسنجی از مراکز استانی اولویت آموزش‌ها را به مشکلات احصا شده از بهره‌برداران اختصاص داده ایم و البته یکسری آموزش‌ها برنامه‌های سلسله‌ای و موضوع‌محور از جمله کنترل بیولوژیک در قالب ۳۰ برنامه مستمر آموزش به صورت پکیچ آموزشی به مخاطبان ارایه شده است.

راه‌اندازی اولین اپلیکیشن جامع تخصصی گیاه‌پزشکی

رییس اداره آموزش و ترویج و انتقال یافته‌های موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور گفت: اولین اپلیکیشن جامع تخصصی گیاه پزشکی با همکاری دو موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور و آموزش و ترویج کشاورزی با تکیه بر دانش موجود در موسسه تحقیقات گیاه پزشکی و همکاری ۷۰ نفر از اعضای هیات علمی و محققین آن در سطح کشور با محوریت اداره آموزش و ترویج و انتقال یافته‌های این موسسه تهیه شده است.

وی اظهار داشت: این نرم‌افزار شامل مدیریت آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز (۲۱ محصول زراعی و باغی) می‌باشد که در قالب ۶۳ اپلیکیشن مجزا با محتوا فنی (معرفی، علائم، راهکارها و تصاویر) تدوین شده است.

به گفته حدادی، این نرم‌افزار ضمن دارابودن قابلیت به‌روزرسانی و در دسترس بودن تصاویر می‌تواند کمک شایانی به کارشناسان و بهره‌برداران در کنترل به موقع آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز داشته باشد که قابلیت نصب در گوشی‌های همراه اندروید را دارد.

ایجاد نخستین استودیوی شبکه انتقال یافته‌ها (شایتکا)

رییس اداره آموزش و ترویج و انتقال یافته‌های موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور افزود: نخستین استودیوی شبکه انتقال یافته‌های تحقیقات کشاورزی ایران (شایتکا) با همکاری موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور و موسسه آموزش و ترویج کشاورزی با هدف تسریع در نشر و اشاعه نتایج حاصل از پژوهش‌های تحقیقاتی در حوزه گیاه پزشکی و به منظور ضرورت انتقال یافته‌های تحقیقاتی به کارشناسان و بهره برداران بخش کشاورزی به عنوان اولین استودیوی انتقال یافته‌های موسسه های تحقیقاتی کشاورزی کشور راه‌اندازی شده است.

وی بیان کرد: این استودیو پل ارتباطی بین محققان، کارشناسان و بهره برداران است که می‌توان از طریق آن با داشتن امکان بیش از ۵۰۰ انتقال آنلاین به کارشناسان و بهره برداران دسترسی پیدا کرد و ضمن تعامل با آنان آخرین دستاوردهای علمی و تحقیقاتی اعضای هیات علمی و محققان موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور را به جامعه هدف انتقال داد.

حدادی گفت: همچنین این امکان نیز فراهم شده که به صورت آنلاین از طریق پرسش و پاسخ به سوالات و مشکلات بهره برداران در حوزه‌های مختلف تخصصی و حوزه گیاه پزشکی توسط محققان موسسه پاسخ داده شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha